בית פורומים ספרים וסופרים

זהותו של מחבר המאמר 'ויהי בנסוע'

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-20/4/2009 23:33 לינק ישיר 
זהותו של מחבר המאמר 'ויהי בנסוע'

החכם התעוררי שליט"א נטע הערב אשכול בכרם שהוסר עקב שיקול דעת של ההנהלה כי הוא חורג מתחום הפורום (כך נמסר לי באישי). באשכול הועתקה  כתבה מהארץ העוסקת בסוגיה החבוטה של עליית - עזיבת - נטישת (הכל ענין של פרשנות) אדמורי"ם את אירופה בשנות השואה.  בתוך המאמר הוזכר כי חוקר דתי בשם יצחק הרשקביץ [אודה למי שיאיר את עיני לזהותו] כתב כי מצא מאמר ביקורת על נטישת האדמורי"ם שנכתב מתוך מחנה הרבני בתקופה ההיא, הנקרא 'ויהי בנסוע', אותו כתב הרב משולם זלמן קצבורג בקובץ מיוחד הנקרא תל תלפיות [כשמו של כתב העת הנודע אותו הוציא אביו הרד"ץ קצבורג ואשר פסק מלהופיע בתרצ"ח כמדומני] שיצא לאור בבודאפסט שנת תש"ד.  על כך הגבתי תגובה שיש מן החידוש מעט וכיון שחסתי על הקיקיון הנני מצרפה כאן. 

  ובכן: בתל תלפיות שהתפרסם בשנת תש"ד. נכתב על השער שיש בו מאמר הנקרא 'ויהי בנסוע'. בספריה הלאומית אין כלל עותק מקורי מקונטרס זה, אלא צילום מהספריה בבודפסט. העותק שבספריה בבודפסט חסר בסופו, ומשום כך רשמו במפעל הביביליוגרפיה, כי אפשר ומאמר ויהי בנסוע לא התפרסם כלל בקובץ זה.

 אכן מאמר ויהי בנסוע התפרסם בכתב העת אהל שם כפי שציין הכותב, וכפי שכבר הצביע על  מאמר מזעזע זה ר' יוסף יצחק כהן במאמרו על כתבי העת ברומניה (ארשת א' עמ' 323 ונדפס אח"כ גם בספר מקורות ומחקרים שלו). והנה לפני שנה נפל לידי עותק של תל תלפיות שחסר בתחילתו, אבל נמצא סופו, ושם נדפס המאמר. 

המאמר זהה בשני הקבצים, אלא שבתל תלפיות כותב קצבורג בראשו: 'ראיתי לנכון להציג מאמר הלזה לפני הקוראים...' ונוסח זה יכול להטעות שמא הוא כותב המאמר. כמו שטעה בזה הרשקוביץ וגם כהן לא ידע לקבוע מי הוא כותב המאמר. אכן באהל שם נכתב פסבדון על המאמר. הרשקוביץ כנראה חשב שהספבדון שייך לקצבורג. אבל לא כן הוא. 

את המאמר לא כתב קצבורג מעולם. הוא נכתב על ידי רב ששרד את המלחמה ומבני בניו לומדים תורה בבני ברק. ובודאי לא ניחא להם שאפרסם את שמו ולכך אשים יד לפי. רק אציין שבפסבדון זה רמוז שמו, ובו היה משתמש במאמרים רבים הלכתיים אותם פרסם בעיתונות הדתית בארץ.  

 אין כאן השערות בעלמא: יש תחת ידי מכתב  ובו מפרט הרב בפני מאן דהוא את מאמריו וחיבוריו מלפני המלחמה ובהם מונה גם את מאמר זה. ויהי בנסוע.     

מקריאת המאמר לא ברור אם נכתב כתגובה לעזיבתו של מהר"א מבעלז או הרבי מסאטמער ויותר נראה האפשרות השניה. 

מצ"ב תמונה מתחילתו של המאמר. לא ראיתי לנכון לסרוק את כולו מטעמים מובנים.  





 



 



תוקן על ידי פטרוזא ב- 20/04/2009 23:49:52




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/4/2009 23:41 לינק ישיר 

מתוך אותה כתבה בהארץ: "כותבו, יצחק הרשקוביץ בן ה-31, בנו של יו"ר "הבית היהודי" השר דניאל הרשקוביץ, הוא עצמו רב של קהילה ציונית-דתית בפתח תקוה".
מה שיותר מעניין באותה כתבה, שתגובת דובר בעלזא היתה לא פחות מטענה שזוהי הכחשת שואה!
אני מבין שמותר לנו הקוראים לנחש שמדובר שוב בעזבונו של הרב פרידמן משיכון ה'...



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-20/4/2009 23:51 לינק ישיר 

ככל הזכור לי הרב צחי הרשקוביץ יותר מבוגר בשנתיים מהגיל שצויין כאן. הוא באמצע כתיבת דוקטורט ב'מחשבת ישראל' ב'בר אילן', וייתכן שתוך כדי מחקרו הגיע לתחום זה, אם כי (ככל הזכור לי, גם בזה), אין זה התחום שבו הוא עוסק.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/4/2009 01:17 לינק ישיר 

הרב נתן צבי פרידמאן הדפיס את הדרשה כל המהר"א מבעלזא בבודפעסט בקונטרס משמיע ישועה.

קשה לי להאמין שהוא כתב נגדו.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-21/4/2009 02:10 לינק ישיר 

פטרוזא, אתה ממשיך בשיטתיות בדרכך באשכול של אברמסקי ומדבר בחידות מני קדם.
יישר כח על העלאת הענין, אבל מה אתה רוצה שנעשה עם בדלי מידע מסוג כזה ??
בוא וראה מה בינך למחבר המאמר ההוא:
הוא פרסם את המאמר בשלמותו לפני 65 שנה, תוך שהוא מסתיר את שמו רק מסיבה אחת: שיש אנשים שבמקום להקשיב לתוכן הדברים, מביטים לשמו של החתום ואז מתמקדים בטפל ומתעללים בו במקום להתרכז בעיקר.
65 שנה אח"כ, כשאין לו לכותב כבר שום סיבה להסתתר, בא פטרוזא ו"עוזר" לו להמשיך בכך!!
יש כאן בושה כלשהיא ??? האם הרב טייכטל לא טען טענה דומה ??!! הוא לא הסתתר מאחורי פסבדון !!
ומאילו "טעמים מובנים" בדיוק לא סרקת את כל המאמר, אם הוא ממילא כל כך נדיר ??
מה אתה חושב, שאיננו יכולים להציץ ולראות שהפסיבדון שלו הוא צפני' ??? אתה פשוט נהנה ל"משוך בחוטים" ולשחק אותה יודע דבר ומחרישו....
על מי אתה חושב ? על בניו שלומדים תורה בבני ברק, ומתביישים באביהם, וחוששים שיבולע להם ???
מענין: עולם הפוך ראיתי:
חז"ל אומרים: מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק, וכוונתם שזרעו של אותו רשע התגייר והגיע לדיוטא העליונה ביותר בהנגדה לאבי אביהם.
וכאן, כאמור, עולם הפוך....



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/4/2009 02:43 לינק ישיר 

ציטרון, אתה כבר יודע למה הוא פרסם את המאמר בעילום שם ובפסבדון ('רק מסיבה אחת').
 אתה גם יודע שהפסבדון זה צפניה, וגם  יודע לקבוע שאין בושה במאמר.
 אתה גם  יודע שהוא לא ראה סיבה להסתיר (ברבים) את עובדת היותו כותבו כל השנים.
 אתה יודע שליו"ח אין במה להתבייש. אתה גם יודע שאתה לא מבין מליצות.
הדבר היחיד שאינך יודע זה מה לעשות עם 'בדלי מידע בסוג כזה'. ובכן, מה נעשה לחכם ונבון כמוך. 
 
ואכן אני יודע ומחריש ואחת הוא לי אם נאה הדבר בעינך אם לאו.   

  

 



 



תוקן על ידי פטרוזא ב- 21/04/2009 3:28:45




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/4/2009 22:52 לינק ישיר 


בפורום של חכמים ונבונים היה מענין לראות דיון עניני בנושא.
ולדוגמה ב' סעיפים אלו בשלחן ערוך, מהם נראה כי בכגון דא נכון היה להציל קודם אנשים חשובים ותלמידי חכמים.


שולחן ערוך יורה דעה סימן רנב

ד. אין פודין השבויים יותר מכדי דמיהם, מפני תיקון העולם, שלא יהיו האויבים מוסרים עצמם עליהם לשבותם. אבל אדם יכול לפדות את עצמו בכל מה שירצה. וכן לת"ח, או אפילו אינו ת"ח אלא שהוא תלמיד חריף ואפשר שיהיה אדם גדול, פודים אותו בדמים מרובים. (ואם אשתו כאחר דמי או לא, עיין בטור אבן העזר סי' ע"ח).

שולחן ערוך יורה דעה סימן רנב

סעיף ח
פודים האשה קודם האיש,  ואם רגילין במשכב זכור, פודין האיש קודם.  <ו> ואם שניהם רוצים לטבוע בנהר, הצלת האיש קודם. (ב"י וכן משמע סוף הוריות).


ט"ז יורה דעה סימן רנב ס"ק ו

(ו) ואם שניהם רוצים לטבוע כו'. - פי' שאיש ואשה הם בסכנת טביעה בנהר ונלמד ממשנה סוף הוריות האיש קודם לאשה להחיותו, ממילא לכל סכנה של מיתה. ונ"ל הטעם שאיש חייב טפי במצות:






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/4/2009 14:00 לינק ישיר 

"ניזכר אני איך שהרעים בקולו על דברי הגמרא  (מגילה כח) בתי כנסיות אין נוהגים בהם קלות ראש ואין נכנסין בהם בחמה מפני חמה ובגשמים מפני הגשמים. נראה כי אסור להשתמש בקדושה למען הגן על עצמו לכן אסור שאדם יעלה לארץ כדי להגן מפני גשמי זעף של גזרות הגויים עלינו להקדים הרעה ולעלות לארץ ישראל לפני שיבוא חמת המציק"
קטע ממכתבו של הרב נתן צבי פרידמן המתאר את דרשתו של הרב טייכטל הי"ד בבודפשט כפי שפורסם כאן לראשונה

האם ידוע היכן התפרסם המאמר "ויהי בנסוע" לראשונה? כפי שהוזכר הוא נדפס בגליון האחרון של אהל שם שבט אדר תש"ד [ע"פ כהן בארשת] ובאותה שנה גם בתל תלפיות.
אם נקבל את ההשערה שהמאמר נכתב כתגובה ליציאת האדמו"ר מבעלז בכא' טבת תש"ד אז אין להקדים בהרבה את הפרסום בתל תלפיות 

על השאלה העקרונית האם יש סדר עדיפות בחיי אדם נגעו כאן מעט בעבר.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/4/2009 21:07 לינק ישיר 

באותו גליון באהל שם מופיעים עוד שני עניינים קרובים. האחד הוא סקירה (אוהדת למדי) על "אם הבנים שמחה" והשני כתבה על ר' ע"י שלעזינגער שבה מצוטט מדבריו של רעי"ש על נסיונו הראשון לעלות לא"י בשנת תר"ל ועל איסורו של ה"ייטב לב" שיעלה לא"י ובעקבותיו גם על איסורו של חותנו רהל"ש.
לענ"ד לא היה המאמר הנ"ל קשור לרב או אדמו"ר מסוים שכן בתקופה המדוברת ניסו רבנים רבים להמלט בעיקר בדרך של השגת סרטיפיקט. ואכמל"ה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > זהותו של מחבר המאמר 'ויהי בנסוע'
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר