בית פורומים ספרים וסופרים

יחסו של הרב"מ איטינגא מבוברויסק

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-2/1/2010 21:25 לינק ישיר 
יחסו של הרב"מ איטינגא מבוברויסק

אבקש את עזרת חכמי הפורום ב(נסיון ל)פתרון בעיית ייחוסו של הרב ברוך מרדכי איטינגא מבוברויסק, מחסידי האדמו"ר הזקן מליאדי, אשר ככל שאני מעמיק לחטט בו הוא מסתבך והולך.

ליקוט המקורות העיקרי לתולדות הרב"מ הוא הספר החדש "תולדות ברוך מרדכי" (המצוי באוצר החכמה), מאת הרב אליהו יוחנן גוראריה (הוצ' אהלי שם ליובאוויטש תשס"ח, נדפס ברובו כבר בתוך אהלי שם ליובויטש ד תשנ"ו), אשר עשה עבודה רבה ומקיפה לתולדות הרב"מ ואף הדפיס תשובות הלכתיות של הנ"ל.

המקור העיקרי של גוראריה לעניין ייחוסו של הרב"מ הוא קונטרס 'ביקור שיקגו' של הריי"ץ מליובויטש (נדפס בתוך ספר השיחות תש"ב), בו מסופר באריכות על ראשית דרכו של הרב"מ בחב"ד בצורה סיפורית מלאת פרטים פיקנטיים על ראשית חסידות חב"ד בכלל.

בשיחת הריי"ץ לא מבואר שמו של אבי רב"מ (עליה נעמוד בהמשך), אולם מבואר כי אמו היא לאה בת הגאון ר' חיים יהודא לייב איטינגא אב"ד לבוב (ב"ר אליעזר אב"ד העלישויא), שהיתה אשת הרב שמואל אב"ד וילנא האחרון (חמיו של הרב"מ!) בזיווגה השני. עלילה רבת צבעים באה כאן על השידוך של בנה לבת בעלה ואכמ"ל, היוצא מכלל הדברים הוא שהרב"מ ביכר את שם משפחת אמו "מסיבה לא ידועה".

ממקורות אחרים ידוע אמנם כי לאה בת הרחי"ל איטינגא היתה אשתו השניה של הר"ש אב"ד וילנא, וזה לשון מצבתה שהובא בספר בית הקברות הישן בוילנא (קלויזנר) ובתולדות הרב"מ:

"אשת חיל בת מלך... הרב הגאון... חיים יהודה ליב... אבירי הרועים אב"ד ור' מדינה דגליל קידן וד'ק קראקא קדמונה קדם היתה להם מה ברת מוהר באמונה האחרון הכביד המאה"ג אב"ד דק"ק וילנא לשם ולתהלה בכל עבר עלה על כולנה תפארתינו אבינו מהו' לוית חנה יום י"ח אלול...".

מלשון המצבה ברור כי זיווגה של הרבנית לאה לר"ש אב"ד וילנא היה זיווגה השלישי, ואנשיה הראשונים היו "אב"ד ור' מדינה דגליל קידן" ו"אב"ד ור' מדינה ד'ק קראקא", בעוד אליבא דהריי"ץ היה בעלה הראשון "אנונימי" מחבורת הצדיקים הנסתרים יולדת תנועת החסידות, וגוראריה מספר לנו את שמו מהכיתוב שעל גבי מצבת הרב"מ בהר הזיתים: הרב אליעזר מלעמברוק (למברג=לבוב).

אולם לפני הסקת מסקנות נמהרת, מתברר כי הטענה על היות הרבנית לאה אמו של הרב"מ חתן בעלה איננה כלל המצאת הריי"ץ, אלא מדבריו של הלל נח מגיד (שטיינשניידר) ב"עיר ווילנא" (עמ' 18, וקרדיט לדובער ווכשטיין שטרח לכתוב את העדכון לאריה לייב פרומקין שכללו בהשלמות לחלק ג' של תולדות חכמי ירושלים...). אליבא דמגיד נותרו מר"ש אב"ד וילנא כתבים "וחדושים על כל הש"ס בכ"י והנמו ביד נכדו בן חורגו וחתנו הרה"ג החכם ר' ברוך מרדכי איטינגא אבד"ק באברויסק...". משפט זה, בהיותו בלתי מוטעם ומפוסק, משאירה פתוחה את התהייה האם מדובר כאן על נכד הר"ש שהוא בנו של חורגו וחתנו הרב"מ, או שמא הרב"מ הוא חתנו ונכדו בן-חורגו של הר"ש, כלומר נכדה של הרבנית לאה. אני סבור שעד שתיפתר שאלת זיווגיה הראשונים של האחרונה לא תיפתר שאלה זו.

לפני שאמשיך לזהותו של הרב אליעזר מלבוב, אסיים בעניין הרבנית לאה "אמו" של הרב"מ: מעניין שב"אנשי שם" לתולדות לבוב של באבער לא נזכרו אנשיה הראשונים, שהיו חשובים כל כך, ורק נזכר שהיתה אשתו השניה של הר"ש אב"ד וילנא. אודה מאד למי שיצליח לאתר לי את הרבנים דקידן ודוילנא שהיו חתניו של הרחי"ל איטינגא מלבוב.

אחרי שהגיע גוראריה למסקנה על ייחוסו של הרב"מ מצד אמו, ברור לו ייחוסו מצד אביו. בהסכמת הרחי"ל אטינגא ל"שמלה חדשה" (תצ"ג) מבעל תבואות שור, מזכיר המסכים את המחבר בתור "מחו'[תני]", ובתשובת הרב"מ (בסוף תולדות ברוך מרדכי סי' כ"ג, נדפסה לראשונה ביגדיל תורה לא תשלט בידי הרש"ד לוין מכ"י הרב"מ) הוא מזכיר את בעל תבו"ש בתורה "זקיני". אם התבו"ש היה מחותנו של הרחי"ל וזקנו של הרב"מ, הרי שאביו "הצדיק הנסתר" של הרב"מ - ר' אליעזר מלבוב - היה בנו של בעל תבואות שור.

וכאן הדברים יגעים עד מאד. רשימת צאצאיו של התבו"ש מעורפלת ולא ברורה, ובשום רשימה לא הצלחתי למצוא לתבו"ש בן, נכד, או חתן למי מילדיו בשם ר' אליעזר מלבוב שנפטר בשווינציאן וכנראה אמור להיות נסתר עד למאד, ושמא יפרום מי את הקשרים כאן.

אחזור לעניין הרב"מ. וונדר משער שהוא היה אחיו של רנ"ה ושניהם היו בכלל ניניו של הרחי"ל איטינגא, אולם השערתו פורחת באויר מאחר ועל מצבת הרב"מ נזכר במפורש שם אביו אליעזר ולא יהודה כהשערת וונדר. באהלי שם של גוטליב (בערך בוסק, על שם הרב באבד) נכתב שרב"מ היה נכדו של הרחי"ל איטינגא. מאחר והרב"מ וצאצאיו אינם לויים ואילו משפחת איטינגא והרחי"ל גופו היו לויים מיוחסים, ובהנחה שדברי מגיד בעיר ווילנא מדוייקים, ובהתחשב בכך ששמו של אבי הרב"מ הינו אליעזר - כשם אבי הרחי"ל, ושמקום מוצאו הוא לבוב - מקום מושב הרחי"ל ובניו, אני נוטה לשער שאבי הרב"מ - ר' אליעזר - הינו בנה של הרבנית לאה מאחד מזיווגיה הראשונים שעדיין לא נתבררו לי.

אודה מאד למי שיעזור לפרום את הפקעת המסובכת הזו.



תוקן על ידי יעקב135 ב- 02/01/2010 21:33:54




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/1/2010 03:06 לינק ישיר 

עיין בספר מעלות היוחסין לריא"ז מרגליות    דף סט.
זהו המקור המוסמך לתולדות הגאון הנ"ל.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/1/2010 06:55 לינק ישיר 

על פי מה אתה מדרג מהו מקור יותר ופחות "מוסמך"?

מעלות היוחסין הנ"ל הוא ככה"נ מקורו של וונדר שהזכרתי בפיסקה לפני האחרונה, אולם שוברו בצידו, מאחר והוא כותב שרנ"ה ורב"מ הם בני רי"ל מטישוויץ ב"ר אברהם מטיסמניץ חתן הרחי"ל, ואילו על מצבת הרב"מ המצויה עד עצם היום הזה בהר הזיתים חקוק באבן "בהרב אליעזר ליזר מלעמברוק". עוד הזכרתי שספק גדול אם היה כלל הרב"מ לוי מיוחס כבני איטינגא.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/1/2010 10:19 לינק ישיר 

המצבה הנמצאת עד עצם היום  הזה, שוחזרה לאחר מלחמת ששת הימים.
ויכוחים רבים היו על ניסוח הכיתוב שעליה.
בכל מקרה אין היא מהווה הוכחה לכלום.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/1/2010 17:17 לינק ישיר 

אינני יודע על מה אתה סח. נוסח המצבה נדפס בתולדות חכמי ירושלים של פרומקין בתרפ"ט, ולפי האמור שם בהערה נעתק כבר ב"ירושלים" שנה א' צד 143, כך שהנוסח אותנטי לחלוטין. מלבד זאת, בתולדות ברוך מרדכי עמ' 162 נדפס תצלום המצבה המקורית לפני השחזור, והכיתוב ברור לחלוטין כפי ההעתקה.

למה כוונתך "אין היא הוכחה לכלום"? אין היא הוכחה לכך שרב"מ אינו בנו של רי"ל מטישוויץ כפי האמור במעלות היוחסין? הוכחה והוכחה.

השאלה הפתוחה הכי חשובה היא: מיהם הרבנים דקידן ודקראקא שהיו זיווגיה הראשונים של הרבנית לאה בת הרחי"ל איטינגא. מן הסתם בתשובה זו טמון פתרון כל הבעיות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/1/2010 18:53 לינק ישיר 

רבני קיידאן והגליל בתקופה הרלוונטית (ת"צ-תק"ן. הר"ש אב"ד וילנא נלב"ע תקנ"א, והרבנית לאה בתקס"א), מתוך "לקורות עיר קיידאן ורבניה" מבעל שה"ג השלישי:

בעל פני משה על הירושלמי, ר' משה מרגליות. לא סביר בעליל.
הכנסת יחזקאל, הגאון ר' יחזקאל קצינלבוגין שכיהן אח"כ כאב"ד אה"ו. גם הוא לא סביר.
בנו ר' דוד קצינלבוגין שהיה מתחילה אב"ד רוגולה ואח"כ על מקום אביו באה"ו. גם הוא לא סביר, כי חמיו היה ר' שלום מבירז, אא"כ גם הוא היה בשני זיווגים.
בנו ר' משולם זלמן קצינלבוגין.
בנו ר' מנחם נחום קצינלבוגין. נפטר בתק"ן לערך ועל כן לא סביר אלא מתוך הדחק (אמנם תאריך הפטירה הוא ע"פ בעל שה"ג השלישי, ונ"ל שאינו מוחלט כי ראיתי גם חילוף שלפיו רמ"נ נפטר כבר בתקל"ח וא"כ גם הוא בגדר הסביר).

האם אפשר שרחי"ל איטינגא היה חותנו של ר' משולם זלמן ב"ר דוד קצינלבוגין שנפטר בתקל"א בקיידאן, או שמא חותן בנו רמ"נ?

(מי יכול לעשות סדר ברבני קראקא בשנים אלו, עם כל המחלוקת והבלגאן שהתחולל שם סביב הרבנות?).

תוקן על ידי יעקב135 ב- 03/01/2010 19:06:10




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/1/2010 21:40 לינק ישיר 

יעקב135 כתב:
"אשת חיל בת מלך... הרב הגאון... חיים יהודה ליב... אבירי הרועים אב"ד ור' מדינה דגליל קידן וד'ק קראקא קדמונה קדם היתה להם מה ברת מוהר באמונה האחרון הכביד המאה"ג אב"ד דק"ק וילנא לשם ולתהלה בכל עבר עלה על כולנה תפארתינו אבינו מהו' לוית חנה יום י"ח אלול...".

מלשון המצבה ברור כי זיווגה של הרבנית לאה לר"ש אב"ד וילנא היה זיווגה השלישי, ואנשיה הראשונים היו "אב"ד ור' מדינה דגליל קידן" ו"אב"ד ור' מדינה ד'ק קראקא",


לי זה לא כל כך ברור מלשון המציבה.

יתכן ששתי השורות הללו מוסבות על ר' חיים יהודה לייב איטינגא עצמו.
 
וכך כתוב בספר שם הגדולים החדש [מערכת גדולים, אות ח, סי' ז]: "הרב מו"ה חיים יהודה לייב הלוי עטינגע הוא הגאון הגדול המפורסם בדורו אביר הרועים אב"ד ור"מ דק"ק קידאן, קראקא, לבוב והגליל".




  _____

לתולדות רבנים ומשפחותיהם

תוקן על ידי toladot ב- 03/01/2010 21:51:40




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-4/1/2010 07:03 לינק ישיר 

לי נראה ברור שבעל שה"ג החדש שאב את ידיעתו זאת מלשון מצבת הבת, אולם עיין בנוסח המלא של מצבת הרבנית וראה שאין שום היגיון בהבנה שכזאת.

גם בספרו של בעל שה"ג השלישי לקורות עיר קיידאן ורבניה אין זכר לשמו של הרחי"ל, גם בספרי קראקא אין זכר לרחי"ל, כל כותבי תולדותיו של רחי"ל ובכללם באבער באנשי שם שלו (ושם גם נוסח מצבתו) לא זכרו מאומה לא מקיידאן ולא מקראקא אלא מלבוב לבדה, ואין שום ספק בכלל שהמקור לשה"ג החדש הנ"ל הוא מהבנה שגויה בקריאת מצבת הבת (ועוד לך מהלשון "אביר הרועים" "אב"ד ור"מ" שנלקחה ישירות מהמצבה).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/5/2010 18:13 לינק ישיר 

בעקבות האשכול הסמוך ראיתי עכשיו בתולדות ברוך מרדכי עמ' 93 שבדו"ח מאסר חסידי וילנא בתחילת תקנ"ט נרשם אודות רב"מ "מוצאו מלבוב, מתגורר כאן מזה שנתיים".



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-4/5/2010 02:39 לינק ישיר 

אולי יועיל כבודו לבאר לנו מה המציאות, ומה מסיפורי הריי"צ, ונדע את אשר לפנינו?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/5/2010 19:51 לינק ישיר 

עכשיו עלה בדעתי: לצד הסכמתו של הרחי"ל איטינגא לספר תבו"ש בו מכונה המחבר 'מחו'[תני]', נדפסה גם הסכמתו של ר' יצחק סג"ל לנדא אב"ד קראקא והגליל וגם הוא מכנה את בעל תבו"ש 'מחו[תני]'. רחי"ל ור"י היו מחותנים, ר' יוסף איטינגא ברחי"ל אב"ד ראהאטין וחמעלניק היה חתנו של ר"י לנדא, ואם כן נראה לומר שר' אליעזר אבי רב"מ הוא בנו של ר' יוסף איטינגא-לנדא, וחתנו של אחד מבני או נכדי בעל תבו"ש, ורב"מ אינו בנה ולא נכדה של הרבנית לאה אשת חמיו ר"ש אב"ד וילנא אלא נכד אחיה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-5/5/2010 20:24 לינק ישיר 

לא הבנתי, הרי רב"מ לא היה לוי?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/5/2010 21:11 לינק ישיר 

איני יודע אם רב"מ היה לוי או לא, כי האטינגרים הידועים לי כנכדיו אינם צאצאים ישירים בן אחר בן (אלא נכדי נכדו ר' בעריל מערקעס), אלא שלא היה חותם סג"ל איטינגא כדרך רוב בני המשפחה אלא עטינגער.

באשכול השכן כתב הרב 'הלבן', כי במסמכי החקירה של הרב"מ המצויים ברוסיה נכתב כי הרב"מ אמר בחקירתו כי הוא בא לוילנא לראשונה בשנת תק"ן בהיותו כבן 17 (הלבן משער שאז נישא לבת הרב, ויש טעם בהשערתו), חזר ללבוב, ובתקנ"ו-ז' חזר לוילנא וכיהן כרב עדת הקרלינים. אם רב"מ היה בתק"ן בן 17 הרי שנולד בתקל"ג, וא"כ נפל פיתא בבירא והופרכו המעשים הבאים בביקור שיקגו, בספר השיחות, ביומן, ובתולדות רב"מ, על שנת לידתו, מקום לידתו, שנת ביקורו אצל אדמוה"ז, נישואיו לבת הרב, עצרת חסידי שוינציאן בזמן חרם תקמ"א, גילו בעת ביקורו בתרי"א, ועוד ועוד.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-7/9/2017 14:15 לינק ישיר 

אני ממשפחת שור מצאצאי התבו"ש דרך המנחת ש"י והשביבי א"ש
בסוף הספר שביבי א"ש מובא הייחוש של משפחת שור שם כתוב ר" משה בהרב הגאון התבו"ש
וחיפשתי בהרבה מקומות ולא היה לו בן כזה
אולי הוא נכדו דרך הבן האובד ר זלמן שור
למי שיש מידע מנושא אשמח אם יכתוב 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > יחסו של הרב"מ איטינגא מבוברויסק
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר