בית פורומים ספרים וסופרים

ר נחום גרינהויז - ציוני או לא

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-22/3/2010 18:44 לינק ישיר 
ר נחום גרינהויז - ציוני או לא

עיינתי ב"ישורון" האחרון ושם באמר ערוך אודות ר' נחום פרצוביץ, מוזכר בארוכה - סבו הג' ר' נחום גרינהויז אב"ד טרוקי, חתן ר' שלמה הכהן דומ"ץ וילנא.

מציונותו של ר' שלמה הכהן התעלמו שם לגמרי, מילא.
אבל קשה להתעלם מציונותו המובהקת של חתנו - סבו של ר"נ פרצוביץ. הוא היה ממנהיגי המזרחי, שני לרי"י ריינס. את זאת כתבו פחות או יותר, אבל, הדגישו שחזר בו ואף שהוא כתב מאמר "טעות לעולם חוזר".

זה מעניין כי ב"אנציקלופדיה לציונות דתית" חזרתו ההיא לא מוזכרת כלל, ורק נכתב שנפטר בגיל צעיר, ולא הספיק לרשת את מקומו של הרב ריינס, כפי שתכנן האחרון.

חלק מהמידע של ישורון הגיע מר' אביגדור ציפרשטיין ז"ל (ר"מ בישיבת רבינו יצחק אלחנן) בעצמו מזרחי ידוע, שהיה חתן חתנו של הרב ריינס. נשמע לי מוזר, ולא אתפלא אם המידע הגיע מנכדיו (החרדים כולם) של ר"א ציפרשטיין.

בכל אופן אותי מעניין האם המאמר הנ"ל ניתן להשגה/הצגה והאם היו טענות זיף כלפיו.




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/3/2010 19:12 לינק ישיר 

דווקא על המכתב הפרו-ציוני שפירסם בשם חותנו הוציא חותנו הכחשה
אאל"ט המאמר טל"ח פירסם בעיתון המודיע שיצא בפולטובה



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/3/2010 19:18 לינק ישיר 

המאמר גופו נדפס גם בישורון שם.
גם ר''א ציפרשטיין כשעלה לאר''י התרחק מחוגי המזרחי.
זו 'הטעות' המגמתית הראשונה שמצאת באנצ' לציהו''ד?
הנה למשל בח''א עמ' 643:  בערך ר' בנימין באלי דיאמנט  נכתב: בשנת תר''כט נתמנה רב ואב''ד בקהילה החשובה פאסוול שהיתה מפורסמת ברבניה וכו'... סבל רדיפות מצד הקנאים  על שום השכלתו הכללית וכו' אחד הנימוקים שלהם  לאיבתם עליו היה, שנתן לבני ביתו  חינוך מקצועי. התערבו בכך  רבנים מפורסמים מן הסביבה  בינהם רבי א''ד רבינוביץ תאומים   מפוניבז', רבי מרדכי עלישברג, מבויסק והרב הישיש רבי אלכסנדר סנדר מקופישוק  מחבר הספר שלמינדרים. כמו כן צדדו  בזכותו מטובי החרדים וציינו אותו לשבח במכתב בהלבנון... בשנת תרמ''ד  נתמנה רב בעיר סימפרפול'.  עד כאן  דברי מ. צ. ה''ה ר' משה צינוביץ!

ובכן מה חושב הקורא שהרבנים עמדו לצידו  וסתם כך ביום  סגריר החליט לעזוב את פסוול שבליטא ולהחליפה באן שהו במדינת קרים. 

אבל מה לעשות שאותם רבנים אכן התערבו, אבל לא לצידו אלא... לצד רוב בני העיר שביקשו את הדחתו ואכן אחר הבירור פסקו שעליו לעזוב את רבנותו ! דבר בהחלט בלתי שכיח בימים ההם ובמקום ההוא. ומעתה מובן איפוא סיבת הרחקתו עד לקרים..

  למותר לציין שנימוקי הרבנים המדיחים היו מעט  יותר מאשר 'השכלה כללית וחינוך מקצועי'.  אך מפני כבודו של הרב לא אפרט יותר. רק אומר שגם תחילת רבנותו לא היתה ביושר ודי בזה.  (יש תח''י מכתב אחד מן הרבנים הנזכרים בו הוא מנמק את החלטתם)   



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/3/2010 19:18 לינק ישיר 

אין לי מידע ממוקד בעניין, אבל כמה תובנות כלליות שעשויות להועיל:

א. אין שום ראיה ממה שלא כתבו איזה דבר ב'אנציקלופדיה של הציונות הדתית'. העריכה המגמתית שלה היא מן המפורסמות, ותן עיניך לדוגמא בערכו של ר' דוד פרידמן מקרלין - וכי את העובדה שמשנת התר"ס ואילך היה בעל התנגדות ברורה לציונות, הם טרחו להזכיר?...

ב. כמו כן, נקודתית לגבי הרב גרינהויז, ניכר שלא היה בידיהם מידע רב לגבי שנותיו האחרונות ממש. הרי הם לא ידעו אף את שנת פטירתו.

ג. עניינו של הרב גרינהויז אכן ראוי לחקר. אדם שלאורך חמש עשרה שנה היה פעיל נלהב בעד המזרחי והציונות, ואף עסק בפולמוס כנגד מתנגדיה (לצד גיסו - חתן נוסף של הג"ר שלמה הכהן - ר' יהודה ליב דון-יחיא), ודאי יש לברר מה בדיוק היו הגורמים לשינוי דעתו ומהם הנימוקים לכך. ליתי 'המודיע' ונחזי מה כתב. ב'ישורון' יש מעט סתירות בקטע הזה, האם באמת שינה דעתו מבחינה אידיאולוגית טהורה, או שמא היו אלה נימוקים פרגמטיים יותר, כגון מה שרמוז שם לגבי התפתחות מערכת החינוך הציונית (וגם זה אינו מובן, מה לא היה ידוע בתחילת שנות התר"ס לגבי כיוונים כאלה ואחרים בתוך הציונות, שנתברר לו כביכול מאוחר יותר? גם הדומיננטיות של הכיוונים הללו, הסתמנה כבר לפני שנות התר"ע). מה שבטוח, הנימוק [השלישי!] כאילו דעתו התהפכה רק בגלל תאונת הרכבת שעבר בחזרה מועידה של המזרחי, אינו מתקבל על הדעת. יש להזכיר, בין כך ובין כך, שבפטירתו היה בן פחות מחמישים שנה.

ד. שבתי וראיתי שמאמרו ב'המודיע' הנ"ל נדפס ב'ישורון' שם. ובהתרשמות ראשונה הסגנון כשלעצמו (לכשנניח את התוכן בצד) אינו דומה כ"כ לזה שבמאמריו הקודמים של הרב גרינהויז. יתר על כן, לפי המובא שם פורסם המאמר לאחר התאונה בה נעשה הרב גרינהויז משותק, ואם כן אני תוהה היאך בדיוק נכתב, ואם לא היו באמצע ידיים כלשהן. גם התוכן עצמו מעורר קושיות: הוא מתייחס למה שפרסם בתרנ"א ב'שיבת ציון' בתמיכה בוועד האודסאי של חובבי ציון, וחוזר בו מתמיכה זו - משל לא נולדה הציונות בינתיים - ומאידך מזכיר את יסוד הגימנסיה העברית ביפו, דבר שנעשה (כנזכר שם) באמצע שנות התר"ס, ומה שמלמדים שם ביקורת המקרא, דבר שנעשה מאוחר יותר, ומציין את מה ש"קיבל עליו הועד הנ"ל את הערבות בעד תשלום ההוצאה"  - שוב מתייחס לועד האודסאי הנושן, ולהיכן נעלמה הציונות? וכך גם בהמשך, במסקנת המאמר, כשמודיע שחוזר בו מתמיכתו בועד האודסאי, ושאסור לתרום לו כסף - למה אין הוא מזכיר כלל את הציונות, וגם לא מזכיר ולו ברמז את את "המזרחי" (שלא כטענת המלבה"דים ב'ישורון')?
בקיצור, אף שדבריי הנ"ל בבחינת טיוטה, ברור שהעניין בכללו דרוש חקר.

ה. נ.ב. לגבי גילוי הדעת של ה'חשק שלמה', אכן כמה ימים מאוחר יותר נכתבה על ידו הכחשה לגילוי דעת זה, אך היא מעולם לא פורסמה (באותם ימים). לפי תיעוד שהובא אצל י' ברוידס ב'ווילנא הציונית ועסקניה' (שזהו גם המקור לנוסח ההכחשה!), הרי שההכחשה הוצאה מה'חשק שלמה' על ידי הפעלת לחץ כבד, והלה בעצמו היה זה שמנע לבסוף את פרסומו. יש עוד מסמכים בעניין בארכיון הציוני, ואכ"מ.



תוקן על ידי תכלת_דומה ב- 22/03/2010 19:38:31




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/3/2010 20:09 לינק ישיר 

  "בהמליץ נומער הדפיס חתני הרה"ג מו"ה נחום גרינהויז נ"י אבד"ק טראקי גלוי דעת על דבר הספר "אור לישרים" מצאתי לחובה ולהודיע כי שלא בידיעתי הוא להדפיסו ולא נתתי רשות על זה וחלילה לי לפגום

בכבוד הרבנים הגאונים הגדולים שיח' וגם איזה דברים שינה ממה שאמרתי ומ"מ אין להאשימו על זה כי מחמת שענין מצות ישוב א"י הבוערת בלבו גרמו לו לטעות בדברי ולכתוב דברים על שמי שלא בד"ת ואבקש את המו"ל לפרסם את מכתבי זה למען האמת והשלום

יום ה' ו' ניסן תר"ס ווילנא

 כפי הנמסר הסיבה בגינה  מנע ר' שלמה הכהן את פרסום ההכחשה היתה בכדי  לא לפגוע בחתנו 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/3/2010 20:23 לינק ישיר 

"כפי הנמסר"? היכן נמסר, ובמה עדיפה "מסירה" זו מול הדברים המופיעים בפרוטוקול הישיבה שפרסם ברוידס? (הלא מהיכן בדיוק יודעים כולם לצטט את הנוסח הנ"ל, אם לא מספרו של הלה! ואגב, אפילו לפי גרסה זו, המאוחרת בוודאי, אנו שומעים כאן בין השורות שההכחשה לא נכתבה מרצונו המלא והחופשי של ה'חשק שלמה', שאם לא כן מדוע וכיצד החליט לגונזה כעבור ימים ושעות ספורות, מעיקרא מאי קסבר והשתא מאי קסבר).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > ר נחום גרינהויז - ציוני או לא
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר