הפוך לדף הבית גמ"ח קופונים
בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים
בית · פורומים · ספרים וסופרים · ספר רזיאל המלאך
שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-18/1/2011 18:56 לינק ישיר 
ספר רזיאל המלאך

שלום!

בודאי תוכלו להחכים אותי בענין הספר הזה, על תוכנו ועל ענינו מבחינה היסטורית. ראיתי שהחיד"א כותב שהספר אכן קדמון ומיוחס, אך שלטו בו "ידי עובדי אלילים" (!) והוכנסו בו תכנים חמורים, כגון הקרבת קרבן לכבוד השמש או השבעת ה'.
יש הטוענים שחלקים נכבדים מהספר הם בעצם שכתוב מספרו של ר' אלעזר מגרמייזא.

כמה שאלות בענין זה:
עד כמה הספר (או חלקים ממנו) מוסמך?
מהם המקורות לייחוס הספר לאדם הראשון? דרך שלמה המלך?
האם אכן יש בספר ענינים זרים ליהדות?
מהיכן השם "רזיאל המלאך", יש לשם זה קשר לספר? (רזיאל המלאך אינו מופיע בכתבי הקודש, רק בספרים החיצוניים).
הישנה הקבלה בין תכנים בספר לספריו של הרוקח?
מהמעט שעיינתי בספר, נראה שהוא מורכב מענינים שונים, ללא הקשר הגיוני.

תודה מראש על תשומת הלב!



דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/1/2011 08:57 לינק ישיר 

כבר לימדו התנאים כי אבידה שאין בה סימנים תהא מונחת עד שיבוא רזיאל המלאך.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/1/2011 09:04 לינק ישיר 

בזמנו היה לי קשר כלשהו עם "מתרגם" הספר לאנגלית (ראה כאן). הוא אף שלח לי את הספר עם הקדשה ממנו.

הספר יצא בהוצאה הנראית כאקדמאית מכובדת. לא טרחתי לקרוא את מה שהוא שלח לי, היות וברור לי שהמתרגם הוא עם הארץ מה"ת. הוא יודע מעט עברית מ SUNDAY SCHOOL בבתי כנסת קונסרבטיביים - זו הרמה. המומחיות שלו היא ב -OCCULT דהיינו תורות כישוף למיניהן. התלבטתי אם לשים הספר בגניזה או סתם לזרוק. אפילו לתרגם את שם הספר הוא לא יודע (קורא לו RAZIAL במקום RAZIEL).

הנה עוד דוגמא לעם ארצות. הוא (או מישהו מטעמו) מוכר את מהדורת יוזפוף 1873. יוזפוף נמצאת בפראג לדעתו...

בקיצור - כשאתה מקבל ספר בעטיפה אקדמאית מכובדת... אין אחריות על התוצרת.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/1/2011 12:46 לינק ישיר 

בריו"ש,
זו הייתה בודאי בדיחה (בדומה לסגולה שבספר רזיאל נגד שריפות, עליה כתב שלמה מימון בספרו בזלזול שכמה ימים לאחר שקנה את הספר עלתה שריפה בביתו). אבל בודאי יש בידך מה לכתוב לגופו של ענין.

שמחה,
התרגום  RAZIAL לא ממש לא נכון, במקורות חיצוניים נקרא רזיאל "Raziala".



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/1/2011 14:19 לינק ישיר 

לצערי הרב, או יותר נכון לשמחתי הרבה, אין לי מה לכתוב לגופו של ספר.
אני מבכר ללמוד ספריהם של גדולי המקובלים ותו לא.
יש כל כך הרבה קונטרסים וחיבורים שמתיימרים להיספח אל כתבי הקבלה המקובלים והמסורים,
ואינני רואה טעם לעסוק בהם ובספיחי ספיחיהם.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/1/2011 18:58 לינק ישיר 

תנא כתב:
(בדומה לסגולה שבספר רזיאל נגד שריפות, עליה כתב שלמה מימון בספרו בזלזול שכמה ימים לאחר שקנה את הספר עלתה שריפה בביתו).

וכיו"ב:
(לה) אָמַר סֵפֶר רָזִיאֵל אֵינוֹ מֵאָדָם הָרִאשׁוֹן וְלֹא זֶהוּ הַסֵּפֶר שֶׁנָּתַן הַמַּלְאָךְ לְאָדָם הָרִאשׁוֹן וְאֵין בּוֹ כֹּחַ לְהַצִּיל מִשְּרֵפָה, וּכְבָר אֵרַע שֶׁהַסֵּפֶר בְּעַצְמוֹ נִשְֹרַף וְהֶאֱרִיךְ בָּזֶה בִּרְאָיוֹת בְּרוּרוֹת: (ספר חיי מוהר"ן, אות תעח)




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-19/1/2011 22:14 לינק ישיר 

חלקים נכבדים מהספר הועתקו מספר של בעל הרוקח ר' אלעזר מוורמס. דומני סודי רזיי.
ובספר רב פעלים כתב כן בשם אביו הגר"א.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-21/1/2011 06:38 לינק ישיר 

הייד פארק - מרכז פורומים ישראלי | אחרי פאות הודיות - ספר כשפים "רזיאל"

תוקן על ידי נישטאיך ב- 21/01/2011 06:42:59




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/1/2011 22:05 לינק ישיר 

וחלקים נוספים לקוחים מספרי מגיה יהודיים עתיקים. ולכן כמסתבר פסק החיד"א שזו עבודת אלילים. ודי להסתכל כדי לראות את הקטעים הללו.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/1/2011 22:55 לינק ישיר 



ספר אור החיים אות א - רבינו אלעזר מגרמייזא בן רבינו יהודה - ערך 784
י"ט ספר סודי רזי סודות הקבלה בכלל ובפרט סוד המרכבה נחלק להלכות (מובא כ"פ בספר ציוני על
התורה וגם בספר עבודת הקודש רפ"ס מחלק התכלית) וממנו לקוח ספר רזיאל הגדול הנדפס בספר רזיאל
באמ"ד (עיין דרך חיים למהר"ם די לונזאנו ד"ו דף קל"א ע"א) ולא ידעתי אם בשגגה כי לא ידע המעתיק
כי רזיאל הוא רזי אלעזזר או במרד ומעל למען גנוב לב הקונים לתומם, והוא רחום יכפר, וישנו בכ"י שם
וגם נמצא אתי והוא ספר יקר:
שו"ת מפענח נעלמים סימן ג
ג) והנה ידוע תדע תלמידי חביבי, כי הן אמת שהספר רזיאל הוא ספר עתיק יומין, אכן עם כל זה למודעה
אנחנו צריכין כי שלטו בספר הזה ידי מינים ועובדי גלולים והוסיפו וגרעו ממנו כרצונם, כמו שכתב
בשו"ת פנים מאירות (ח"א סימן מ"ה), וכן העיד הרב חיד"א ז"ל בקונטרס מעגל טוב:
) וראיתי שם השבעה אחת, וזה נוסחה, אני פלוני משביע עליך שם הוי"ה בשמות פלוני ופלוני וכו' -
ואומר אני שזה מינות וכפירה גמורה, וחלילה לזרע ישורון להאמין שיש ח"ו שום כח בעולם שיוכל
להכריח את הבורא יתברך, והוא למעלה מכל הכחות, כמו שיסד הפייטן בשיר היחוד, כל שם ולהט לא
ינצחוך, ובודאי הוסיפו זאת עובדי אלילים, וכן הרבה):
ולפיכך אין ללמוד בתוכו רק עם רב מובהק גברא רבא דאיתמחי שיודע להשליך את הפסולת אשר הוסיפו
הרשעים הארורים, ולברר את האוכל. וכן תמצא שכתב בספר מגיד דבריו ליעקב שחיבר המגיד מסיקאהל
ז"ל (בהקדמה) ששמע מפה קדוש זקני איש אלקי רבי דוב בער ממעזריטש ז"ל שברייתות שבספר רזיאל
וברייתות שבספר מעין החכמה, למד אותם מפה רבו רבינו ר"י בעש"ט ממעזבוש זצוק"ל:
והנה ברייתא הנקראה מעיין החכמה היא עתיקה מאוד, והיא היתה נשנית בישיבות בני הנביאים בימי בית
ראשון, ובספר עמק המלך (שער כדור הטהירו פרק ג') כתב שחברה משה רבינו. ובספר הפרדס מהרמ"ק
ז"ל (שער מהות והנהגה פרק ד') מביא וקורא מאמרים ולשונות ממנה. וסיגנון לשונה כברייתא דספר
יצירה, בקוצר לשון מועט מחזיק את המרובה, בעומק חכמת הקבלה האלוקית:
ודע כי ברייתא דיצירה הנ"ל וכן ברייתא דספרא דצניעותא הן המה נקראים בש"ס פרק שני דחגיגה (עי'
דף י"א ע"ב ולהלן) ברייתות דמעשה בראשית (וספרא דצניעותא הוזכר באידרא רבה שמונה עשר פעם.
ובאידרא זוטא פעם אחת, ובספר הזוהר שמונה פעמים. סך הכל הוזכר בזוהר עשרים ושבעה פעמים, וכל
זאת דברים ידועים). וכן היה לראשונים עוד משניות וברייתות בחכמת הקבלה שנאבדו מאתנו, ואין
להאריך בזה:
וראיתי בקונטרס העתקת כתב יד מופת הדור הגאון רבי צדוק הכהן מלובלין, שכתב כי ספר רזיאל חברו
רבינו אלעזר רוקח מגרמיזא בעל הרוקח, שכן תמצא כתוב בריש הספר שהוא חברו על פי קבלת אביו
שקבל מרבותיו, עכ"ל. הרי שהרוקח הוא היה מחברו, עכ"ד. (וכעת כבר באו דבריו אלה על מכבש הדפוס
(עי' ספר הזכרונות ד"ה וספר רזיאל)). ואני תמה פה קדוש יאמר דבר זה, הלא ספר זה מוזכר בזוהר
בתיקונים (תיקון נ"ז) בשם ספר רזיאל. וכן בתיקונים שבסוף זוהר חדש (דף צ"ו ע"ב) גבי שם ע"ב איתא
כמה דאוקמוה בספר רזיאל בשיעור קומה דאיהו הוה ספרא דאדם קדמאה עיי"ש. (ואף שהאחרונים בזמן
התנאים הוסיפו בו, אבל יסוד הספר הוא מספרא דאדם קדמאה). ועוד הרי החכם אבן עזרא שחי לפני
הרוקח כבר הזכיר את הספר רזיאל בפרשת בשלח (שמות י"ד י"ט) בפסוק ויסע, ואיך יאמר הרב
שנתחבר בזמן מאוחר:
גם מדברי הפיוט (והחיות ישוררו) הנ"ל מוכח שכבר היה הספר הזה לפני הפייטן הזה שהוא רבי בנימין
טוב עלם, אחיו של רבינו יוסף טוב עלם ז"ל, שחיו איזה דורות לפני בעל הרוקח, שהרי הרוקח מביא כבר
דברי בעלי תוספות נכדי רש"י, ורש"י כבר מביא את ר"י טוב עלם בכתובות (דף י"ד ע"א ד"ה תרי
ספיקי) ובחולין (דף קי"ד ע"ב ד"ה אי הכי), א"כ היה מוקדם לדורו.
אבל האמת הוא שבימים קדמונים היו שונים ספרים המיוסדים על חכמת הקבלה בעל פה, כי כשנימנו
חכמי ישראל והתירו לכתוב תורה שבע"פ משום צורך השעה, לא התירו אז לכתוב סתרי תורה, רק פסקי
הלכות הנצרכים לכל ישראל בארצות פזוריהםסב, וסתרי תורה וברייתות דמעשה בראשית ומרכבה היו
נמסרים בעל פה מרב לתלמיד, אכן קצת תלמידים ציינו לעצמם ועשו מגילות סתרים, ועל כן היו נוסחאות
שונות זו מזו, כאשר תמצא בספר יצירה עשרה נוסחאות, כי כל אחד שנה כפי שקבל מרבותיו, ורבינו
אלעזר רוקח מגרמיזא העלה על ספר וחקק בעט ברזל ועופרת את הנוסחא שקבל מאביו שקבל מרבותיו
מדור דור ויש להאריך בענינים אלה, אך אין כאן מקומוסג:
הערות על שו"ת מפענח נעלמים סימן ג
סג. בנד"ז רבו הדיעות ונביאן בקצי"ר האומ"ר, בשם הגדולים להחיד"א (ח"ב ערך ח' אות פ"ז) הביא
בשם ספר חשק שלמה (כ"י) שהחוקרים הקדמונים כתבו שחיבר שלמה המלך ע"ה ספרים רבים ומכללם
ס' הרזיאל, ויש שיחסוהו להרב ר' אברהם אבולעפיא אשר היה קורא עצמו בספריו בשם רזיאל אשר
גימטריא אברהם, ויש אומרים שנתחבר בימי הגאונים. והיעב"ץ בספרו תורת הקנאות כתב דמזוייף הוא.
ולפי מה שכתב רבינו אפשר דכל הדיעות אמת וכמ"ש דעיקרו מאדם הראשון ורזיאל המלאך, ורק לכל
אחד היה נוסחא משלו וכפי שקיבל מרבותיו.
ר' צדוק הכהן מלובלין - קונטרס ספר הזכרונות מצוה שלישית
וספר רזיאל המיוחס לאדם הראשון חיברו בעל הרוקח, וכמו שכתב בהקדמת הספר שהוא היה חתום בו
ושקיבל מעשה מרכבה מרבי יהודה החסיד שקיבל מאביו כו'. ומלשון שקיבל וכו', מבואר שהוא המחבר,
לא כמו שחשב בעל ההקדמה שהוא המעתיק:
והרואה בפנים הספר בעניני המוסר שורש חסידות ויראת ה' וכו', ימצא דברים ככתבן וכלשונן בספר
הרוקח. וכן ניכר מלשונו בכמה מקומות שהוא חיברו. ומה שנתייחס שם איזה דברים לאדם הראשון ולנח,
היינו שהוא או רבותיו שמסרו לו חכמה השיגו ברוח קדשם דברים שנתגלו לאדם הראשון ולנח:
והרואה בתוכו יראה שדרך קבלתו משונה מקבלת הגאונים ושאר ספרים שזכרנו, והוא ענין מראה אחרת
נתגלית לראש המדברים על דרך ההוא, וכל ההולכים בעקבותיו צפו גם כן במרכבה על פי דרכו המושג
להם:



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/1/2011 22:58 לינק ישיר 

וראה עוד כאן בסוף העמוד
 http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?200118&BOOKS&page=115



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-24/1/2011 15:54 לינק ישיר 

מי הוא מחבר השו"ת מפענח נעלמים הנ"ל ?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-18/7/2011 00:07 לינק ישיר 

ספר רזיאל המלאך מובא בזוהר בספר בראשית,שניתן לאדם הראשון



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-19/7/2011 07:33 לינק ישיר 

ברי ושמא

התוכל להביא את המקור בו נאמר שאבידה תהיה מונחת עד שיבוא "רזיאל המלאך"?

לגבי הרוקח וחסידי אשכנז, יש לשער שהנושא נידון בהרחבה בספרו החדש של יוסף דן, בסדרת תולדות הקבלה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > שירה ספרות ופרוזה > ספרים וסופרים > ספר רזיאל המלאך
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר