בית פורומים עצור כאן חושבים

אומן אומן ראש השנה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-8/9/2011 15:44 לינק ישיר 
אומן אומן ראש השנה

 

[מכיוון שלא מצאתי עדיין דיון רציני ושיטתי בפורום בנידון, ועל אף שאני בין מראש שהתייחסות האינטואיטיבית של רוב החברים כאן שלילית לדבר כזה. בכל זאת אנסה להתוות כאן את הנושאים החשובים של הדיון בתקווה לדיון עניני ורציני.]

בשנים האחרונות צובר הענין תאוצה אשר עשרות אלפים מגיעים לשהות באומן בראש השנה. כמו כן גובר תודעת הענין בהווי הציבורי ונמצאים מאמרים ודיווחים לרוב על הענין מכל צדדיו והיבטיו.

אנסה לקצר. הנסיעה לאומן בראש השנה. מה טוב בזה ומה רע בזה?

למה נוסעים?

א.      הסיפור

הסיפור הרשמי של חסידי ברסלב הוא כי בחייו של רבי נחמן הוא דיבר בהפלגה גדולה על מי שבא לשהות אצלו בראש השנה. כמו כן דיבר גם בהפלגה על קברו ומי שיבא לשם ויגיד התיקון הכללי בהבטחה המפורסמת. כנראה מצירוף שנים אלו ומעוד איזה רמזים שקיבל [כמו זה שגם בראש השנה האחרון שבועיים לפי פטירתו דיבר הרבי על העתיד שיבאו אליו]  הבין תלמידו ר' נתן -שהתעקש לא להיות ממשיך האדמורו"ת במובן הרגיל- שיתקבצו בראש השנה על קברו , יותר מדוייק בעיר שבו נקבר . ואף בנה בית כנסת גדול [שעלה לו בהרבה יגיעה ומחלוקת] לתכלית זה.

מאז נהגו חסידי ברסלב להתקבץ לראש השנה בעיר אומן. וזה המשיך כמעט ברצף משנת הסתלקות הרבי ועד עלות הקומוניסטים לשלטון. בהתגבר שלטון הקומוניסטים נאסרו נהרגו רוב חסידי ברסלב שבאומן ולמעשה נפסק הענין. כל שנים האלו עדיין דברו החסידים-שעלו לארץ ישראל והסתדרו קצת- בהשתוקקות גדולה על ענין הקבר והראש השנה והתפללו וציפו בלי שיעור על הענין כמו שאפשר לשמוע בשיחות שלהם. מהם אף עשו דברים טפשיים ונועזים וניסו להסתנן לבריה"מ בכל מיני תעלולים. ואכמ"ל.

בפתיחת המסך הברזל לראשונה נתקבצו החסידים באופן רשמי ופתוח לנוסע לאומן לראש השנה. בשנים הראשונות עדיין היה הענין ענין סגור של כמה מאות חסידי ברסלב. בשנים מאוחרים –מתוך פירסום ענינו של רבי נחמן ופריצתו לציבור הרחב ע"י כל מיני גורמים התפתח הענין למה שהוא היום למין פסטיבל ענק של כל מיני אנשים עם כל מיני מטרות שהצד השווה שבהם שבאים לרבי נחמן לראש השנה.

ב.      השאלות

עד כאן הסיפור. עכשיו לשאלות. אני מחלק את השאלה לשנים. האם ראוי לחסידי ברסלב לנסוע? והאם ראוי למי שאינו חסיד ברסלב לנסוע?. ויותר רחב, האם ראוי להיות חסיד ברסלב, ומה זה?

מה זה חסידי ברסלב. אז תחלה יש מעריצים של רבי נחמן [שגם אני בתוכם] מתוך שרואין חכמתו והעצות שלו וכו'. אך אלו לא חשים מחוייבים לקיים דבריו כחסיד לרבו [ועובדא שכותבים כאן ור' נחמן בוודאי היה נגד עצכ"ח בחרב ובחנית אם כי זה לא מדוייק כמו שכתבתי כבר באשכול "רשימת מחייבי/שוללי החקירה"] אלא יותר שומעים לדבריו החכמים. האם מנהג הנסיעה לאומן ראוי להיחשב בכלל חכמתו או לא? והאם הוא חכמתו של ר' נחמן או של ר' נתן, והאם זה משנה?

כפי שראינו בסיפור. ברור שר' נחמן עצמו לא ציווה בפירוש לבא לראש השנה לקברו. גם לא ברור בכלל אם הוא חשב שאחרי הסתלקותו ישארו החסידים שלו חסידים של הקבר ולא יחפשו לעצמם רב אחר. בכל זאת עלינו להודות לר' נתן על חכמתו המפליגה בענין זה שכן אלמלא זה לא היינו יודעים היום מר' נחמן מאומה. צא וראה מה קרה בכל האדמורי"ם שנהגו בניהם אחריהם וכו' ומה היה קורה אם אצל ר' נחמן זה היה כך.  

אסביר. נכון שתורתו היתה נשארת והיה אפשר ללומדה וכו'. אך נדמה  שמעקרי הדברים שקוסמים אצל ר' נחמן הוא לא תורתו בלבד אלא אישיותו. ויותר נכון עוצם האחדות בין תורתו לאישיותו. הרי כולנו יודעים את התורה, אבל מתקשים מאד ליישמה באישיותנו. בפרט בדרישות הפנימיות שלה חובות הלבבות. ואצל ר' נחמן יש הצעה של פתרון לנושא הזה. מכיוון שכל הרי כמעט כל מי שנקלט לתורתו ממילא נקלט גם לאישיותו. וזה לא חידוש שלו או של החסידות שאדם צריך רב. בפרט מי שרוצה בעבודה פנימית. זה דבר שידוע להכל.

החכמה של ר' נתן הוא שלא צריך דווקא רב חי. אדרבה, הרבי יכול להיות חי יותר במיתתו מבחייו. שכן בחייו יש את החברה שסביבו וכו' שמאפילים על האור שלו. במיתתו אפשר להיות תלמיד אמיתי בלי קשר ללחצים חיצוניים. [ואני מוסיף, אפילו כאשר יודעים שבאיזה דברים עוברים בפירוש על דעתו והוא לא היה מקבל אותנו כתלמידים שלו בשום אופן] במצב שרוב המורים והמדריכים, גם הטובים, נמצאים היום. הרי שברסלב מציעה אלטרנטיבה קוסמת מאד.

מה לזה ולקברו? כלום. אדרבה, ככל שקשר הרב והתלמיד יותר רוחני ומופשט הוא לא צריך שום אמצעים חיצוניים. בכל זאת מכיון שקשה לנו כאנשים להכניס בדעתנו השתייכות קבועה לשמהו בלי איזה פעולה מעשית הציעו בברסלב את פעולת הנסיעה לקברו בחג שבו נקבע מעשי האדם [והשתייכותו הקהילתית במצב העכשווי בפרט אצל החסידים] לכל השנה.

[אני בדווקא לא מדבר על שאלת הנסיעה לקברים והתקשרות לצדיק מת והאלהתו ושאלות של ע"ז וכו' שכן למה שהסברתי אין כאן קשר לזה בכלל אלא ענין הקשר הבריא בין הרב לתלמידים. וההיקבעות של האדם בנקודה רוחנית מסויימת. מי שרוצה ליקח את זה בדווקא למימד התיאולוגי [ויש כאלו כמובן בברסלב] ייתקל בבעיות אבל למה צריכים לקחת כל דבר לשם?]

קיצרתי כאן הרבה מי שמכיר את ר' נחמן יודע על מה אני מדבר מי שלא אולי אסביר יותר בהמשך

ג.       לחסידי ברסלב

ויש אלו שקוראים לעצמם חסידי ברסלב. זו קבוצת האנשים שמשוייכים סוציאלית לברסלב. שדרכה ביסודה מעוצבת ע"י ר' נתן ולא ע"י ר' נחמן. אלא שמן הדוגמות העקריות של ברסלב שדברי התלמיד הן הן דברי הרב. [וזו יש לה סימוכין בדברי הרב בעצמו אם כי סביר להניח שמכיוון שכל דברי הרב ידועים לנו ע"י ר' נתן שהוא לא העתיק את מה שהוא אמר על תלמידים אחרים וכו'] אצל אלו בשביל לא לנסוע צריך לטעון שדברי התלמיד אינם תקפים היום במצב הזה.

מה ניתן לטעון. בראש ובראשונה שר' נחמן ור' נתן לא העלו על דעתם שיצאו מארץ ישראל לצורך הנסיעה לאומן. הן מבחינת ההלכה [אם כי לזה יש כמובן היתרים אבל הכוונה לרוח ההלכה] ובפרט לאור החשיבות העצומה שר' נחמן עצמו מייחס לארץ ישראל בתורותיו. למעשה זו כבר ויכוח בין חסידי ברסלב בדורות קודמים שהתגוררו בארץ ישראל והרבה שסברו להישאר בארץ. ועד עכשיו יש שסוברים כן כמו ר' יעקב מאיר שכטר [אם כי הוא אינו מעיז לומר את זה בפומבי מלחץ וכו']

ויותר עקרי. האם התכלית העקרי של הקיבוץ הוא בציון או בקיבוץ החסידים? הרי בראש השנה לא היה המנהג להיות על הציון ממש וא"כ סביר להניח שעיקר המכוון היה קיבוץ החסידים אצל מנהיגם בפועל [שבזמן ר' נתן היה ר' נתן ואח"כ היו עוד שנחשבו  למנהיגים] ועם חבריהם. בזמן שרובם גרו סביב אומן לא היתה מקום אידיאלי יותר לקיים את הקיבוץ הזה יותר מבאומן שבה ציון הרבי, אבל עכשיו שרובם בארץ ישראל מה ההגיון בזה? והרי ר' נחמן ור' נתן לא העלו על הדעת מצב שבו אוקראינה יהיה שומם מיהודים ודווקא ארץ ישראל יהיה עיקר הישוב.

למעשה מכיון שהציבור היום לא קיבל את ההנחות האלו אז מי שנמנה עם חסידי ברסלב הרי עליו לקיים את המנהגים שלה ולנסוע. [וכך נוהגים אבל בעיקר מתוך הלחץ החברתי הענק שיש בברסלב סביב הענין הזה תוך שימוש בכל הסלוגנים שלהן בענין] [ויש רבנים בתוך ברסלב שהיו רוצים מאד לשנות את המצב אבל נמנעים מתוך הלחץ הזה]




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 15:59 לינק ישיר 

.

אטו בשופטני עסקינן.


מה לכם לדרך מצרים לשתות מי שיחור? מה לכם לדרך אשור לשתות מי נהר?

אף אחד לא ישכנע אותי שרבי נחמן רצה שחסידיו יעזבו את ארץ הקודש, יטשו את נשיהם על טפם - ויירדו לגולה הדוויה באוקראינה.


אל תבכו למת ואל תנודו לו. בכו-בכה להולך, כי לא ישוב עוד, וראה את ארץ מולדתו.






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/9/2011 16:02 לינק ישיר 

מואדב
אבל גם אם אולי ר' נחמן לא רצה את זה. [לגבי ארץ ישראל זה נשמע, לגבי נשיהם וטפם הרי כך נהגו גם בימיו ועד היום הזה בגור למשל] עיקר טענתי בעד הוא כי אנחנו [יש מאתנו] צריכים את זה. ומה נעשה שהאירוע מתקיים בחו"ל.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 16:04 לינק ישיר 

זה מזמן הפך להיות פסטיבל וודסטוק לחרדים ואני מדבר כאחד שהיה שם.
אולי הגרעין ההתחלתי היו לו באמת כוונות טהורות אבל מזמן זה איבד
את הצפון לגמרי.
מזכיר לי את מחאת האוהלים ברוטשילד אולי ההתחלה הייתה עם כוונות אמיתיות אבל ההמשך
וזה ברור לכולם הפך להיות פסטיבל שלם של הופעות דייטים עישונים וסתם בילויים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 16:05 לינק ישיר 

ולמה לחרדים לא מגיע וודסטוק?
אי אפשר להכחיש שקיים שם מימד רוחני אמיתי. למי שמעוניין כמובן. 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 16:09 לינק ישיר 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 16:10 לינק ישיר 

מישהו אמר שלא מגיע להם?
אבל להתחיל ולחקור בצורה עצכ"חית על המשמעיות של הדבקות לצדיק המת
זה לא שייך אנשים נוסעים בלי הרבה לחשוב חלק גדול באים להנות מהתופעה(ויש ממה)
וזה טרנד כמו כל טרנד אחר.
ואם אפשר להשאיר את האשה עם הילדים ולקבל קצת שקט עם החבר'ה
בחג מה טוב ומה נעים שתי ציפורים במכה אחת.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 16:11 לינק ישיר 

יהיאור כתב:

על הסתירה בחויית אנשים הרציונליים הנוסעים לאומן ומקומה בהעצמת החוייה




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 16:13 לינק ישיר 

דייר

אני מדבר על האנשים הנוסעים מסיבות רציניות יותר. לא כולם באים רק ליהנות. [אני מכיר אותם]




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 16:17 לינק ישיר 

ולגבי הקטעים הלא כל כך רוחניים שם.

כבר אמר רבי נתן שאם לא היה אצל הרבי פמוטים מכסף לא היה מתקרב. ללמדך שכל דבר צריך גם לבוש חיצוני.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 16:20 לינק ישיר 

אני לא מדבר על הנאה גשמית התנאים שם על הפנים בלשון המעטה
אני מדבר על החוויה על התפילות על השירים השיעורים יש שם חוויה מאד חזקה ועוצמתית
ואף אחד לא שואל את עצמו את השאלות ששאלת זה פשוט כדור שלג שצובר
תאוצה מעצמו וגדל משנה לשנה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 16:26 לינק ישיר 

דייר

עובדא שאני [וחברי שנוסעים] שואלים את עצמם שאלות אלו.

חוץ מזה למה סתם להפוך כל דבר לזול שאין טעם לדון אודותיו. גם אנשים שלא חושבים ראויים לדעתי למחשבה עליהם. [בוודאי לפי שיטת "אזמרה" וכו]

ואם אתה מדבר על חוויה רוחנית. הרי זו בערך מה שנקרא [אצל החסידים לפחות] עבודת ה'. וזו הסיבה שנסעו לאדמוריהם כל השנים. למה לזלזל בזה?. [אלא אם כן אתה ליבוביצני שסובר שאין דבר כזה חויה כעבודת ה' אלא קיום הלכות ביבשות.]




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 16:28 לינק ישיר 

ואם אנשים רבים נוסעים רק בגלל הטרנד

אדרבה מי יתן שכל הטרנדים היו כאלו. [של כיסופים לחוויות רוחניות]

ואני לא מדבר לדעת מיימוני שזו יצר הרע ותאווה ככל התאוות. גם על זה אני אומר מי יתן שכל התאוות היו כאלו.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 16:29 לינק ישיר 

אני לא מזלזל חלילה
אבל אם היית שם אתה יודע טוב מאד על מה אני מדבר.
לדעתי אתה מיעוט שבמיעוט אבל אשריך שאתה מנסה לחשוב ולהשכיל בנושא.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-8/9/2011 17:02 לינק ישיר 

התאווה לע"ז היא התאווה הרוחנית הגבוה ביותר. להיות מחובר ממש .בנגיעה ממש עם אלוהים- האם יש מדרגה רוחנית גבווה יותר?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-8/9/2011 17:50 לינק ישיר 

ירוחם
נכון. והבעיה בע"ז זה רק שהדבר שנוגעים בו הוא לא האלקים. מכיון שהוא לא גשמי. משא"כ בשכל או ברגש כן אפשר לנגוע בו ממש. מכיון שהשכל והרגש הם לא גשמיים. [אמנם גם זה גשמי לערך האל מ"מ הוא קרוב יותר ועכ"פ הנשמה ממש והשכל ממש שהוא לא גשמי בכלל ערכה לאל רק כערך החלק אל הכל כמ"ש האב"ע ולא הבדל מהותי]



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > אומן אומן ראש השנה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 ... 5 6 7 לדף הבא סך הכל 7 דפים.