בית פורומים עצור כאן חושבים

על האימון

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-12/2/2012 15:00 לינק ישיר 
על האימון

[ספורי הבעש"ט כמקרה מבחן]

[כבר היה לנו אשכול של דייר שניסה להתחקות על קריטריון מתי יש לתת אימון]  האימון הוא משהו חמקמק שקשה עד בלתי אפשרי לתת לו קריטריונים ברורים. אבל בהרבה דברים אין לנו יותר מהכלי הזה לברר באמצעותו מה היה.

בכמה אשכולות עלה המקרה של סיפורי הבעש"ט, שמשום מה בחרו המשתתפים לא להאמין בהם, כראיה לאי אמינות סיפורי מסורת וכו', ומכאן נשאלה השאלה מאי שנא מסיפורי המקרא. אני חושב שדווקא דרך המשל הזה אפשר להסביר למה כן להאמין לסיפורי המקרא.

אבל מתוך התבוננות במאמיני סיפורי הבעש"ט והמתכחשים אליו, אפשר להבין במה אנשים נותנים אימון. רוב האנשים שגדלו בחברה המתייחסת אחרי המורשת של הבעש"ט [ותלמידי ותלמידי תלמידיו] נוטים להאמין בכללות לסיפורים הללו. מובן שמי שניחון בקצת ביקורתיות מבין שלא כל המסופר היה ושנכנסו בדרך הרבה הגזמות ושקרים וכו' אבל בכללות הענין אין לו ספק. שהבעש"ט היה אדם מאד מיוחד עם כחות על טבעיים. האם רק האינרציה היא שגורמת להאמין?

נראה לי שלא. אלא שהאדם נותן אימון באנשים שהוא מכיר כאנשים ישרים ונאמנים. זאת אומרת, התנאי העקרי לאימון הוא הכרה. מי שגדל בחברה בו לא שמע על הבעש"ט מעודו, יכול גם להסתפק אם היה אדם כזה בכלל. [אם יוכיחו לו ממישהו שהוא מכיר שהכיר את הבעש"ט, גם הוא ישתכנע] בעוד שאצל החי בחברה הזו זו מילתא דפשיטא לו ויצחק על עצם החקירה.

אני דווקא מאמין שהבעש"ט עבר את הנהר [עם המטפחת או בלי לא חשוב] בדרך ניסי. למה? כי הסיפור נמסר לנו על ידי אנשים נאמנים עלי, שהכירו את הבעש"ט עצמו [הסיפור מובא ב"דגל מחנה אפרים". נכד הבעש"ט שהכירו] ועד שלא יהיה לי פירכא משמעותית על הסיפור הזה שלא היה יכול להיות [כמו "עמנו הייתם"] אמשיך להאמין בו. זה שלא נוח לנו כאנשים נאורים להאמין בניסים אינה סיבה מספיקה לפסול עדות מהימנה.

עוד משל. אני לא האמנתי בסיאנסים עד ששמעתי מפי אדם שאני מעריך כאדם חכם ושקול שהוא עצמו השתתף בהם. [מובן שזה עוד לא מוכיח לגבי הפשר של דברים כאלו, רק שהתופעה קיימת].

למה יש לי אימון באנשים הללו? כי אני מכיר אותם, את החברה שלהם, את המורשת שלהם, את תלמידי תלמידיהם וכו', אני מרגיש חלק מהחברה שלהם. ובאנשים קרובים לי אני נותן אימון.

האם אוכל להסביר לך איך יש לי אימון באדם מסויים? לא נראה לי, ולא נראה לי שאפשר להסביר זאת בכלל ולגרום שתהיה לך אימון במשהו. אם אתה עצמך תכיר את האדם יכול להיות שגם תאמין לו, אבל לא יותר מזה.

לכן, כשמישהו טוען שיש לו אימון במסורת של עם ישראל על סיפורי המקרא שהיו, בגלל שהוא מכיר את העם  הזה ומאמין לסיפוריהם [כמובן שאם הוא חכם יבין שעדיין יכול להיות שנשתרבבו שיבושים וכו'. אבל בכללות המסורת עדיין יאמין] איני חושב שהוא טיפש שמאמין רק בגלל שהוא שייך לחברה הזו, אלא שהשתייכותו לחברה הזו בנתה בו את האימון לסיפוריה.

מי שאין לו אימון, גם אי אפשר לעשות לו כלום. וזה לא אומר שהוא חכם יותר או טיפש  יותר. 



תוקן על ידי יהיאור ב- 12/02/2012 15:11:11




דווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/2/2012 16:35 לינק ישיר 

"מי שאין לו אימון, גם אי אפשר לעשות לו כלום. וזה לא אומר שהוא חכם יותר או טיפש יותר "

פֶּתִי יַאֲמִין לְכָל דָּבָר וְעָרוּם יָבִין לַאֲשֻׁרוֹ .



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/2/2012 16:43 לינק ישיר 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/2/2012 16:50 לינק ישיר 

יהיאור

כחובב מיסטיקה-איך לא- ראיתי בימי חיי- לא אחרים סיפרו לי- דברים מופלאיים בלתי נתפשים בהגיון אנושי שהם ייתכנו, כולל סיאנסים וכד' עם גדולי המדיומים, פלאיי פלאיים.
לעומת צנע הייתי משתמש במקבילה אחרת לפתי- חכם. שקנה חוכמה, ל95% מצאתי או גילו לי את התשובות.
להתיחס לסיפורי הבע"שט היום - כאל אמת, הוא עלבון לאיטליגנציה. ולו רק מבחינה לוגית.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/2/2012 16:53 לינק ישיר 

מכיוון שבהצהרות לא תוכיחו כלום. כל זמן שאין ראיה מוכרחת להיפך אני ממשיך להאמין באנשים נאמנים עלי.

ופתי יאמין לא קשור לזה בכלל. האם החכם לא מאמין לאף אחד שום דבר? החכם בוחן יותר למי להאמין, ויודע לקבל כל דבר עם "גרעין מלח". אבל הוא לא מכחיש כל מה שמספרים לו סתם בשביל להיראות חכם. 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/2/2012 16:58 לינק ישיר 

לדייר

נכון.
וגם לא ינום ולא יישן שומר ישראל.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/2/2012 16:58 לינק ישיר 

אם יבא אלי אדם מאד אמין מקובל וחכם, ויבקש הלואה גדולה, אתן לו בלי היסוס
אבל אם הוא יגיד לי  כי הוא ראה פרה מרחפת מעל הגג. אבקש ממנו- תראה לי.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-12/2/2012 17:02 לינק ישיר 

ירוחם. ואני מכיר אנשים רבים שינהגו להיפך. לפרה מרחפת יאמינו אבל להלוואה יבקשו כמה ערבים ושטר. לומר לך שהאימון אינו ניתן לכימות. או שיש לך או שאין לך. 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-12/2/2012 18:12 לינק ישיר 

יהיאור כתב:
מכיוון שבהצהרות לא תוכיחו כלום. כל זמן שאין ראיה מוכרחת להיפך אני ממשיך להאמין באנשים נאמנים עלי.

ופתי יאמין לא קשור לזה בכלל. האם החכם לא מאמין לאף אחד שום דבר? החכם בוחן יותר למי להאמין, ויודע לקבל כל דבר עם "גרעין מלח". אבל הוא לא מכחיש כל מה שמספרים לו סתם בשביל להיראות חכם. 



"וערום (חכם)יבין דבר לאשורו."



איפה ראית פה שהחכם יכחיש כל דבר בשביל להראות חכם?

הפתי מאמין לכל דבר שמספרים לו כי אין באפשרותו לבדוק את הדברים לעומק  בשכלו.
והחכם מסוגל להבין את הדברים לעומק ובעקבות כך  מחליט מה לדחות ומה לקבל. 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/2/2012 01:23 לינק ישיר 

עדיין לא סביר שהפתי אין לו שום אימון כלל ובודק כל דבר רק במאזני שכלו עצמו, שכן יש דברים שאין לגביהם שום הכרעה אלא אם להאמין למישהו אם לאו.  



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/2/2012 07:51 לינק ישיר 

שימו לב ש'אמון' ו'אמונה' מאותו שורש באו.
לטעמי, ככל שאמונתנו יציבה ופנימית יותר, כך יש לנו פחות אמון במופתים, ובעיקר-איננו זקוקים להם.

אם אני ממאינה בתורת הבעש"ט ומשתדלת לעבוד את השם בדרך שהוא לימד, לקיים מצוות בחיות ובשמחה ומתוך פנימיות, להאמין באהבת השם אלינו ולהשתדל לאהוב אותו, להיות מקושר לצדיקים וכו', אז בשביל מה אני צריכה לחשוב או לייצר סיפור שהוא עבר את הנהר במטפחת? (אגב, אפילו כאן בפורום יש תהליך יצירתי בענין. זה התחיל עם הוצאת מים בלי מטה, עבר לחצית נהר על מטפחת, משם נעשתה המטפחת למשומשת, בשלב הבא זה יהיה טישו, שעדיין לא יוצר אז?) מה זה נותן לי? למה לא מספיק טוב שהוא היה צדיק ועובד השם וקרב יהודים לאביהם שבשמים? בשביל מה אגדות אלקסיי? כדי להתפלל תפילה חמה ונשמתית, חסידית, עלי להאמין שהבעש"ט או תלמידיו החיו מתים לצורך תפילה במנין? למה?
מופתים נועדו לאנשים שאמונתם דלה וחוורת, כדי לקנות את ליבם הרדוד.
הם עלבון לאמונה, לא רק לאינטלגנציה.
אם אתה אדם רציני, אתה בוחן את השיטה בשכלך או בליבך, לא במופתיו ובעגלונו ובמטפחתו.
אנו מצפים מאנשי רוח שיקרבו לנו את החזון של 'ומלאה הארץ דעה את השם כמים לים מכסים', לא כמטפחת שבה יחצו את הים הזה.
ואין כאן טענה לבעש"ט, שהתשמש במטפחתו כדרך כל הארץ ומחה בה זיעתו (שהזיע בתפילה מרוב התלהבות ורטט), אלא לחסידים סכלים שבמיעוט השגותיהם ובדלות לבבם המציאו מופתים וחשבו שזה מה שיביא את הלב להיות משכן להשם.
האמת? אולי צריך להיות יותר אמפתיים וסובלניים גם לסכלים ולרדודים. אבל לא לאמץ את חשיבתם.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/2/2012 07:58 לינק ישיר 

לומדת
ראי במשך חכמה ריש פר' בא עה"פ גם האיש משה גדול מאוד בעיני עבדי פרעה ובעיני העם, כפי הנראה התכוין לחסידות



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/2/2012 08:10 לינק ישיר 

אנא ספר לי בקצרה מה הוא אומר שם. (הרי מברכת אנוכי 'שעשני כרצונו', כך שהידע שלי במקורות ונגישותם לי קטנה משלך)



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/2/2012 08:34 לינק ישיר 

 

יש כאלו שפרסומם מתחיל מפשוטי העם המתרשמים ממופתים ורק אחרי שקונים בצבור מעמד גם החכמים מתפתים להאמין להם ויש כאלו שמעמדם נובע מחכמתם וזו קונה שביתה אצל החכמים ואז גם העם הפשוט נגרר אחריהם. משה מצא קודם חן בעיני "עבדי פרעה" החכמים ורק אח"כ בעיני "העם" הפשוט, כאפשרות השניה.

מי שעובד לפי האפשרות הראשונה – חשוד.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-13/2/2012 10:27 לינק ישיר 

 

לומדת,

כרצונך.

התהוות הכבוד בעם

http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?cat_id=24&topic_id=2907995&forum_id=1364

הנה ידוע התהוות הכבוד בעם ישנו משני פנים. או מעוצם חכמה של הנכבד ומידותיו האלוקיות והנהגתו הנפלאה, או מפעולות זרות בלתי מושגות ופלאים יוצאים מגדר הרגיל הטבעי, עד כי יחשבוהו לאלקי.

והנה המכובד מהחכמה ויושר הנהגתו, הנה תחילת כבודו אצל החכמים האצילים בעם. הם היודעים להוקיר חכמתו, הם המבקרים הנהגתו, הם החודרים בעין חודרת אל מידותיו ומאשר יפליאוהו לשלם אמיתי, יתפרסם שמו גם אצל ההמון וחרדת קודש ירעדו ממנו.

אולם האיש המכובד מצד פעולותיו הזרות והנפלאות, הוא יהולל תחילה מן ההמון, אשר בעיניים טוחות יחשבוהו לאלקי ולאמר כי הוא בלתי טבעי ויטפלו עליו שקרים ופליאות זרות בסיפורים מפליאים עד כי יתפרסם שמו אצל ההמון וגודל הפרסום יעש כנפים גם בלבות הנבונים בעם, להטיל ספק בליבם לאמר לא לחינם יתפרסם שמו אצל ההמון, עד כי גם הם יכבדוהו.

והניסיון יוכיח על זה.

הכהן הגדול המכובד מהחכמה רבי שמחה הכהן מדווינסק – משך חכמה תחילת פרשת בא.

 




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-13/2/2012 10:42 לינק ישיר 

רבותי
אבל בסוף גם ההמון וגם המכובדים יכבדו את שניהם ומאי נפק"מ.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > על האימון
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.