בית · פורומים · הרשם · התחברות · כניסה למנהלים
בית · פורומים · עצור כאן חושבים ·

הרב אלישיב זצ"ל כפוסק הדור

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-2/8/2012 19:04 לינק ישיר 
הרב אלישיב זצ"ל כפוסק הדור

הדברים נכתבים מתוך הערכה עצומה לרב זצ"ל, אבל מטרתם להביע ביקורת על הסופרלטיבים הטפשיים לדעתי בהם הכתירוהו. במאמר בהפלס מבכה הרב שמואל דויטש את האבדה, משווה את הגריש"א למהרי"ל דיסקין ומדבר על יתמות הדור וכו'.

כל מי שמכיר את המציאות, יודע שהרב אלישיב לא היה מעולם פוסק של שום דור. הוא בהחלט היה מתמיד עצום, בעל זכרון מדהים, חדות שכל בלתי מצויה, חשיבה ישרה והגיונית, אישיות ישרה, וכו' כבר הספידוהו רבים ולא לי לעשות זאת. אבל בשורה התחתונה של גדלות בתורה, משהו שמזכיר את מהרי"ל דיסקין ודומיו, הוא לא הביא שום פרי מיוחד, בימי זקנותו, כמדומני שבמשך היום הוא היה לומד בגמרא שוטנשטיין ( אפשר לראות בתמונות), ובערב מוסר שיעור ברמה של בעלי בתים, (יש 30 כרכים בהם אפשר לבדוק זאת), לדעתי השיעור לא מתרומם מעל הרמה של ההערות של עוז והדר, אין בו ניתוח דקדקני ומעמיק של הראשונים, אלא הערות לפו"ר בעלבטיש. ספר בינוני ומטה. קובץ תשובות ספר חשוב, ישר, מנומק, קצר וקולע, אבל ממש לא גדול הדור ולא פוסק הדור. לא בכמות ולא באיכות.

עיקר הפסקים שחידש הגריש"א היו כמה חומרות חדישות, מהן תמוהות, כגון שצריך לגור בחנוכה כל השבוע במקום אחד, ענינים מקומיים לא רציניים, כמעט ואין לו איזה פסק הלכה משמעותי מקיף מעמיק וכו', כמו שמוצאים אצל הגרשז"א למשל למאות. הכל אפור ובינוני, א"א להתעלם שהתמצאות בעניני זרעים ובכל התורה כולה סייעה לו להשיב למכון של הרב אפרתי, אבל גם שם, מי שקורא, אין משהו מיוחד, יש בקיאות וישרות. בא נגיד באיזור של הרב עובדיה בלי הסטיה הספרדית, בלי הגיק לשותי"ם נידחים, ועם קצת יותר ברק. זה לא עומד בשורה אחת עם גאוני הדורות, ולא מותיר אותנו יתומים משום בחינה.

מבחינת הנהגת הדור הוא לא יזם שום דבר, כששאלו אותו לפעמים השיב למקוטעין ובקיצור, רק בשנים האחרונות כשלא היה את מי לשאול שאלו אותו יותר וכל התשובות היו פסיביות, ללא שום יזמה. אם כי כמובן היו פקחיות הגיוניות וישרות, כמנהגו, אבל לא משהו שמתרומם למדרגה של מנהיג שמשהו חסר לנו כעת.

מקוה שלא ניגרר לדיון קטנוני של כאילו באתי לזלזל ברב, אם הרב לא היה זוכה לאריכות ימים ונפטר לפני 20 שנה, הוא היה מקבל את ההספד הראוי לו בדיוק, גאון, מתמיד, ת"ח עצום, וכו'. אבל ב20 שנים האלו הרב לא התקדם בשום תחום מיוחד, ואילו הסופרלטיבים התקדמו.



תוקן על ידי מנהלי_משנה ב- 02/08/2012 19:34:27




דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/8/2012 19:17 לינק ישיר 




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-2/8/2012 20:46 לינק ישיר 

 

פוסק הדור- מי מינה אותו? האם יש ועדה של כל רבני ישראל הבוחנת את המועמדים להיות פוסק הדור?

להיות ראש ישיבה או אפילו מגיד שעור או משגיח. יש מישהו ברך כלל ועד או חבר נאמנים המראיינת ובוחנת את המעומד-  צמ היו אלו שאשרו את הפוסק האחרון? לפי מה? לפי הספרים שפרסם? והפוסק לפני האחרון- השאלה אותה שאלה.

המינוי הוא מינוי של  עסקנציק ועסקנוביץ, שממליכים את המחאים להם.
גדולתו של הרב אליישיב היתה -שהוא יצא נגד פסקו של הרב גורן- שהיום משתמש הרב שרמן בנימוקו של הרב גורן לביטול גיורים- הרב גורן היה שנוא נפשו של הרב שך-  וכך הוכשרה הדרך של הרב אליישיב לכהונת פוסק הדור.







דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/8/2012 20:58 לינק ישיר 

ירוחם, אתה מדבר על השאלה המשפטית הלכתית אם יש סמכות למישהו אחד או אחר וכו' עליה דובר באשכול שלינקק יהי אור, אני מדבר על השאלה הענינית והערכית האם הרב אלישיב היה בעל שיעור קומה מבחינה עיונית בדומה למהריל"ד הגרשז"א וכדו'



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/8/2012 21:13 לינק ישיר 

 

רוב הדברים נכוחים וישרים.

כמה הערות.

הגרי"ש כונה פוסק הדור, לפחות מלפני שלושים שנה.

בזמנו ביררתי אצל אחד מהקרובים אליו ביותר, מדוע הוא למוד מגמ' שוטנשטיין ונעניתי, כי הוא נהנה לעיין בליקוטי שיטות הראשונים, בהערות בשולי הדף.

ככלל היה מעיין, מהחל ועד גמירא, בכל ספר וחוברת תורנית שהגיעה אליו.

איני רוצה להסיט את נושא האשכול, אך מעודי לא זכיתי להבין מה פשר ההערצה המופלגת למהרי"ל דיסקין. כל גדולי דורו השאירו אחריהם ברכה חיבורים, העולים על כל מה שנשאר ממנו, עשרת מונים.

בתורה שבע"פ, מצטטים בעיקר חידודים נאים.

אולי לזה כיוון ר' שמואל דויטש במאמרו...




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/8/2012 21:24 לינק ישיר 

אכן, חיבור מהריל"ד לא נוגע במה שמספרים עליו, בדיוק כמו שביאור הגר"א לא נוגע במה שמספרים עליו.
אבל אני מניח שר"ש דויטש התכוין למהרי"ל דיסקין מהאגדות, זה שמסופר עליו.
כמובן שאין הספר מחייב כלל שאלו פניו היחידות של מחברו. (ונא לא לערבב עם ספרות הרב אלישיב שכמיטב הערבוב של דורינו יש בו אפילו יותר ממחברו, ע"ע הספר על ביצה שחובר בשם הרב אלישיב בסוד פיקא פיקא פיקא).



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-2/8/2012 21:59 לינק ישיר 

בדור של מהרי"ל דיסקין רק מעט מהספרים שכתבו גדולי התורה יצאו לאור ורובם נשארו בכתבי יד, והסיבה שלא היו להם אמצעים להוציאם לאור וסברו שלבקש תרומות לשם הדפסתם הרי זה גזל.

הרב יהושע צבי מיכל שפירא היה תלמיד של מהרי"ל דיסקין, ונודע בעומק עיונו בלימוד סוגיות, אשר רק ת"ח מעטים היו מסוגלים לסבול. תלמידו המובהק היה הרב יעקב משה חרל"פ.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-2/8/2012 22:09 לינק ישיר 

אני לא בר הכי לשפוט את הרב
אבל על מושג היתמות:




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-2/8/2012 23:28 לינק ישיר 

אני חושב שהדיון הסמנטי לגבי המונח "פוסק הדור" אינו חשוב, הרי המונח הזה הוא יצירה תקשורתית. דומני שמי שכינה אותו כך היה בעיקר עיתונים חילוניים, שאמנם ניזונו מעסקנים חרדים ולצרכי תעמולה. אבל למה זה חשוב בכלל? אין ספק שהוא היה ידען אדיר (איני יודע עד כמה מעמיק. פשוט לא מכיר. אבל אין לשפוט מספרים, גם לא את מהרי"ל דיסקין), ומתמיד מפחיד ממש (לפי מה שאומרים). אני עומד משתאה מול תעצומות הנפש של אדם שהקדיש את כל חייו מגיל אפס כמעט ועד 102 לערך של לימוד תורה. כל יום הוא קם בשתיים בלילה ולא מפסיק ללמוד תורה, בלי לעסוק בשום דבר אחר. מדובר ביכולת מיקוד ומסירות אדירה, שלמיטב ידיעתי ושיפוטי אין לה אח ורע בעולם. דומני שאת ההערצה (המוצדקת) הזו אנשים מתרגמים למונח "פוסק הדור". וגם אם הסמנטיקה אינה מוצדקת, מה זה חשוב?! דמות כזאת שקיימת בדור שלנו זו זכות אדירה ותרומה אדירה בעיניי. רק לראות אדם כזה, זה משאיר את חותמו.
לגבי השאלה כיצד ראוי להעריך אותו כאדם וכחכם הלכתי, גם כאן חשוב לראות את הדברים באופן מוורכב (ראו אשכולי על דברי הרב טאו). מחד, יש לי הערכה עצומה לאישיות המדהימה הזאת, למסירות לתורה, לצניעות, ליר"ש ולהתמקדות. אני לא חושב שיש בסביבה שלנו עוד דמות כזאת, ובמובן הזה נותרנו יתומים. מאידך, אני ממש לא מזדהה עם דרכו ההלכתית וההנהגתית, עם העובדה שהמסירות הזו באה על חשבון דברים אחרים (יחס למשפחה - דילמת גוגן, בירור העובדות וקצת התמצאות במציאות לפני שפוסקים ומורים הלכה). ובעיקר אני חושב שזו טעות אדירה להפוך אותו לפוסק הדור (אני לא מדבר על לכנות אותו "פוסק הדור". זו סמנטיקה לא חשובה. אני מדבר על מתן מעמד סמכותי באמת). הסיבה היא שהוא פשוט לא היה פוסק, במובנים המקובלים. מעבר לידע של מקורות ההלכה, פוסק הוא אדם שמעורה בחברה ובעולם, מכיר את הלכי הרוח ויודע מה נכון ומה לא, מה יילך ומה לא, ומה וכיצד ראוי להורות. אצל הרב נראה שכל זה לא היה קיים. נראה היה שהוא פוסק לעצמו בד' אמותיו, וחושב (או שהציבור חשב) שהעולם כולו אמור לפעול לפי סטנדרטים שיכולים להדריך אדם בד' האמות של קיתונו הפרטי. אדם כזה לא יכול להיות מנהיג פוליטי וחברתי, ובודאי לא פוסק.
על שיקול הדעת וסדרי הקדימות ההלכתיים שלו בכמה מקרים גם יש לי ביקורת. שלא לדבר על הנחיות ערכיות והשקפתיות (סליפקין וכדומה).
סוף דבר, החיים מורכבים.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/8/2012 00:56 לינק ישיר 

[לגבי מהרי"ל דיסקין. ידוע לי שישנם כתבים רבים שלו על הש"ס וכו' שמי שנמצאים בידו לא ממהר כלל להוציאם לאור. מקצת מן המקצת הדפיסו לאחרונה. לא עיינתי, אבל אולי שם כן יש משהו יותר גאוני.
וורטים עה"ת יש לו יפים ומבריקים מאד. אם כי ב"ישורון" האחרון טענו שהרבה מהספר מהרי"ל דיסקין עה"ת בכלל אינם חידושים שלי אלא של ר' אליעזר דן רלב"ג]



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/8/2012 01:37 לינק ישיר 

פוסק המקובל כמורה על ת"ח שבדור יכול להיות קטן או גדול. מתי פוסק נקרא גדול? אם מסוגל להתיר מה שרוב ת"ח סוברים שאסור או לאסור מה שרוב ת"ח סוברים שמותר ות"ח שבדור מקבלים את דעתו, או אם מצליח לתקן מה שנתקלקל ופוסקים טרם הצליחו לתקן, או אם משכנע את הציבור לקיים הלכה שרוב רובו כולל ת"ח איננו מקפיד לקיימה.
   



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/8/2012 05:10 לינק ישיר 

ירוחם

<פוסק הדור- מי מינה אותו?> 

הוא מונה ע"י  וועדת המינוים הסודית "לעניני הדור", שמינתה גם את גדול הדור ואת נשיא הדור.

<להיות ראש ישיבה או אפילו מגיד שעור או משגיח. יש מישהו ברך כלל ועד או חבר נאמנים המראיינת ובוחנת את המעומד>

בטח שיש מיהו, אך בד"כ אין זה ועד או חבר נאמנים המראיין ובוחן  את המעומד.

תוקן על ידי נישטאיך ב- 03/08/2012 05:31:38




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/8/2012 06:03 לינק ישיר 

שמעתי מת"ח חשוב שמי שרוצה להיות פוסק הדור, צריך לקרוא עיתון, ולאו דווקא עיתון מטעם.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-3/8/2012 06:30 לינק ישיר 

בעל

כדי שלא יאמרו עליו: אוי לו לדור שאתה פוסקו, שאי אתה יודע בצערן של אנשים, במה הם מתפרנסים ובמה הם נזונים". (עפ"י ברכות דף כח עמוד א).



תוקן על ידי נישטאיך ב- 03/08/2012 06:34:08




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/8/2012 07:59 לינק ישיר 

 

הגרי"ש היה מעורה ובקי בענייני העולם, הרבה יותר ממה שמיחסים לו בעולם וכאן.

אינני יודע אם במידה הנצרכת לשאת את משא הדור, אך במידה די דומה לשאר פוסקי הדורות האחרונים, על כל פנים.

הקפיד על קריאת עיתון דבר יום ביומו.

כדיין נחשף מקרוב בשנה אחת, למה שרובנו לא נחשפים אליו במשך חיים שלמים.

גישתו הסגפנית והמחמירה, אינה בהכרח, תלוית אי הבנת המציאות, אלא תוצאה של תיאולוגיה נוקשה, היכולה להיות מצויה גם אצל אנשים פרקטיים לחלוטין, דוגמת ר' יואל טייטלבוים מסטמר.

יותר עניין של אופי וגישה מאשר חסר במידע והבנת המציאות.

נקודה בעייתית מבחינת נשיאת נטל הדור, הייתה עובדת אי התייחסותו, לעתים, להשלכות רוחב של פסיקותיו, שניתנו כביכול, לשואל ספציפי, אם כי שמעתי סיפורים, חלקם ממקור ראשון וקרוב, לפיהם נמנע מעשיית, או אי עשיית, דברים שונים, למרות שהיה בזה, מבחינתו, שינוי ממה שהיה ראוי להיות, מחשש שילמדו ממנו הלכה שלא כדין.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-3/8/2012 09:40 לינק ישיר 

ייתכן, האם הוא היה פעם בהופעה של זמרת? או שמא גלש באינטרנט? כדי לאסור דברים שבשימוש של כל אחד ולהבין את חומרתם צריך להכיר אותם, גם אם לא ממש באופן אישי (כמו להיות בהופעה או לגלוש). צריך לקבל סקירות די מפורטות מאנשים שכן מבינים, ולא ממשב"קים בשם עצמם.
איני מכיר אותו, אבל מפסיקות רבות שלו נראה שהוא לא ממש הכיר. זה מה שאתה קראת "התעלמות מההשלכות". אני מניח שגם הגרש"ז לא גלש באינטרנט ולא היה בהופעה של נשים, אבל אני די משוכנע שאם הוא היה מדבר על כך הוא היה מבין לאשורו על מה מדובר ואת ההשלכות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > הרב אלישיב זצ"ל כפוסק הדור
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 לדף הבא סך הכל 4 דפים.