בית פורומים עצור כאן חושבים

ר' ברני'ו - בנו של ר' ישראל מרוזיו

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-22/6/2004 12:43 לינק ישיר 
ר' ברני'ו - בנו של ר' ישראל מרוזיו

לאחרונה פרסם פרופ' ברייער מישיבה אוני' (אביו של האדמו'ר מבוייאן) ספר באנגלית על שושלת רוזין בהוצאת ארטסקרול.

הוצאת הספר לוותה בטרררמ גדול וחנות הספרים אייכלר בבורו פארק אף פצחה בפסטיבל רוזין היסטרי לרגל הוצאתו.

כנכתב על ידי פרופסור מכובד, הוצאת הספרים מציגתו כספר מדעי ומוסמך והשונה מזאנר ספרי תולדות הגדולים.

בפרק העוסק בר' ברניו (בנו של ר' ישראל מרוזין), פרופ' ברייער מציין כי עזב את כס האדמורות מסיבות אישיות וע''כ הסתגר עד סוף ימיו בסדיגורא.

כמדומני שלנסיבות להסתגרותו\סגירתו של ר' ברניו היו היבטים פחות רומנטים שכן הללו נעוצים בסטיתו מהדרך לרעות בשדות זרים. כמו כן, אם זכרוני אינו מטעיני, ר' ברניו לא הסתגר מרצונו הטוב, אלא נכלא כנגד רצונו בשביל למנוע בושות.

אודה למעכ''ת באם תרחיבו את היריעה בכדי לדעת אם זכרוני אכן משקף את העובדות כהוויתן או שמדובר בפרי דמיוני הקודח (או של דוד אסף שספרו אינו תחת ידי כרגע).

תוקן על ידי - Seinfeld - 22/06/2004 12:44:33



דווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/6/2004 12:48 לינק ישיר 

מעניין שגם בזכרון שלי נמצאים אותם פרטים . ר' ברניו כתב אפילו שירים בו לעג לאביו ולחסידים .



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/6/2004 12:59 לינק ישיר 

בקובץ השישי של "ארשת" [מוה"ק] מחקר מקיף בנושא:"לפתרון התעלומה של רבי דוב בער מליובה".



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/6/2004 13:18 לינק ישיר 

כמדומה שהיה אשכול על האיש בפורום שמותר להזכיר את שמו? או שמא היה זה מישהו אחר, צאצא אדמורים, שיצא לתרבות רעה?

על כל פנים, הניסוח הזהיר מדי "מסיבות אישיות" אינו מהווה שקר...

ולשאלה מעניינת עוד יותר: הצנזורה נובעת מהחלטתו של הכותב, אולי מסיבות אישיות (קרבה משפחתית לאדמורים? ), החלטה אופיינית לישיבה-יוניברסיטי, או החלטה של ההוצאה לאור?

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/6/2004 14:24 לינק ישיר 

דומני שהמחבר אף מתאר באופן כללי את טיבם של אותן סיבות אישיות ומייחסם לדרך יחודית בעבודת ה' וכו' ולא לבעיות של ילד מופרע שיש להלקותו במקומות הרגישים.


מניעים לצנזר: פרופ' ברייער הינו חתנו של האדמו''ר מבוייאן הקודם (אויי ויי) ואביו של האדמו''ר הנוכחי. כמו כן הביוגרפיות בהוצאת ארטסקרול ידועות כבעלי אמינות מפוקפקת.

(באחד האנציקלופדיות לגדולי ישראל שבהוצאתה ניתן למצוא תחת הערך ר' משה די ליאון את משפט הבא: יש כאלו שיחסו בטעות את ספר הזוהר לרמד''ל, אך הראיות ההסטוריות מוכיחות חד משמעית כי הספר נכתב ע'י רשב'י).


תוקן על ידי - Seinfeld - 22/06/2004 14:29:54



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/6/2004 15:03 לינק ישיר 

סדר השתלשלות הדברים היה כדלהלן, לאחר שהגיעה אליו בשבת השמועה על פטירת אחיו הצעיר ר' מרדכי פייביש שאתו היתה לו ידידות עזה, הוא הטיח את כוס הקידוש קרע את מעילו והכריז שאין לו יותר חלק בעדת החסידים והוא עובר אל 'המשכילים', החסידים שהיו במקום התעשתו במהירות ומיד עם צאת השבת הכניסו אותו למרכבה בעל כרחו ועברו את הגבול לאוסטריה לסדיגורה מקום מושבו של אחיו [מקום מושבו של ר' בער היה ברומניה] שם הוחזק נגד רצונו, אמנם בעקבות תלונתם של 'המשכילים' הגיש מושל המחוז תלונה לשלטונות אוסטריה ונשלחו אנשי צבא ושוטרים לביתו של הרבי מסדיגורה, ר' בער נמסר לידם והם העבירוהו לטשרנוביץ לפיקוחו של ד"ר ריטמן ראש 'המשכילים', ומשם הוא הוציא כרוז הקורא לכל 'עדת ישראל לזנוח את מנהגי ההבל שעלו מבבל וכו' [אני ראיתי העתק של כרוז זה], לאחר כחדשים הוא הביע את רצונו לחזור לסדיגורה ואכן ישב שם במשך חמש שנים בדירה מיוחדת כשהוא מסוגר בה מבלי שנפגש אפילו עם אחיו האדמו"ר מסדיגורה ונפטר כבעל תשובה גמור.

סיבות רבות נאמרו בקשר לפרשה זו, ובין השאר מרירות נפשו עקב היותו חשוך ילדים וכן מקום מגוריו ברומניה שאותה ראה כגלות קשה ומרה. כידוע גרמה פרשה כאובה זו למחלוקת הידועה בין ר' חיים מצאנז לבית רוז'ין ועוד השלכות נוספות.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/6/2004 17:15 לינק ישיר 

שושן



כפי שאתה מתאר את הדברים, ובמידה שאני יכול לשפוט, מדובר במשבר שיכול לפקוד כל אדם, גם גדול שבגדולים. וכבר לימדו חז"ל שאין לדון אדם עד שמגיעים למקומו (וה' ישמרנו מפני מקומו).

וכלל גדול הוא שלא לשפוט אדם על פי הערה אחת ועל פי רגע אחד. כפי שכתבת, הטרגדיה החדשה היתה עשויה להצטרף לקודמותיה: הארץ שנראתה לו כארץ גזירה והיות חשוך ילדים, ועליהן הגדילה צרת אחיו.

לכן מאד יתכן שחזר בו לאחר זמן וביקש לתקן את דרכיו.

אמנם כדאי היה לשמוע עוד פרטים על זה. מבחינה מסויימת, סיפור כזה, שמציג את הצדדים השונים בדמותו של אדם, ומראה כיצד ניתן לתקן גם לאחר נפילה כה גדולה, יש בו לחזק - ולא לקלקל, להעשיר - ולא להעני.

אז אולי תוכל להוסיף:

מה היה הרקע המשפחתי?
איך הוא הגיע לרומניה, ומדוע זה היה נגד רצונו?
איך הוא נחלץ מן המשכילים, והאם באמת לא רצה להשתייך אליהם?
איך התייחסו אליו לאחר חזרתו?

שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/6/2004 17:42 לינק ישיר 

למיימוני

ר' בער היה חתנו של ר' מרדכי מטשרנוביל מגדולי האדמורי"ם ברוסיה, באותו הזמן היתה הגירה גדולה מרוסיה לרומניה, אבל כאמור הסביבה העיקרית ברומניה היתה של כפריים גסים ופשוטים שהיו ניגוד גמור לחינוכו 'המלכותי' מבית רוז'ין, לפי התיאורים הרי הוא היה באופיו איש אמת בעל אופי חזק ובלתי מתפשר, ומספרים עליו שהטיח את המטבעות שהביא אליו אחד מהחסידים המקומיים בפניו - באמרו לו - במעותיך דבק דם, האם תחשוב שתקנה סליחה וכפרה אצלנו.

ביום שושן פורים שהוא גם היום שאביו ר' ישראל נחלץ מהכלא הרוסי - הוא הביע את משאלתו לחזור לסדיגורה, וכפי הנראה הדבר נעשה מרצונו ללא אילוצים כל שהם.

ההתיחסות אליו היא מורכבת, במשך שנים רבות העדיפו להתעלם ממנו, אבל לאחרונה הוציאו ספר שיש בו את חידושיו לתורה.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/6/2004 17:59 לינק ישיר 

שושן

פרטים על הספר בבקשה!!



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/6/2004 19:44 לינק ישיר 

Shushan,

Was this occurrence a mental breakdown that lasted for a while?

Did he fully recover from this period or not? As we know some great people that struggled for a while like Einstein Freud Rabin etc. and recovered.

What was his connection to the maskilim? Was it just an irrational outburst or was he connected prior to his mental condition?

Was he struggling with their ideas prior to his condition?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/6/2004 20:25 לינק ישיר 

ביל גייטס

ברוך הבא אל הפורום.

לשאלתך, משברים כאלו לא עברו רק על גיבור האשכול שלנו.

אציין לך כמה שמות מפורסמים:

הרמב"ם, לאחר מות אחיו (ראה באשכול על סובלנותו של הרמב"ם במומלצים. הרמב"ם לא היה מסוגל לעשות כלום שנה תמימה!)

החזון איש.

החפץ חיים, כמדומה לי.

והם לא נחשבים לכאלו שהתפקרו, חלילה.

כל אדם עלול להיקלע למצב קשה. וכבר העתיקו כאן בפורום את דבריו המופלאים של אחד מאחרוני זמננו על "שבע יפול צדיק וקם", שהעליה היא מתוך הקשיים וההתלבטויות, ואפילו מתוך הנפילות. (אלא שאין לתור אחרי הנפילות כי זו דרך השבתאים, אלא רק לא לפחד מהן ולהתגבר עליהן כפי כוח האדם, וזה כל האדם).

תוקן על ידי - מיימוני - 22/06/2004 20:29:17



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-22/6/2004 22:11 לינק ישיר 

מימוני,

כמדומני שיש להבחין בין משבר נפשי למשבר רעיוני.

אידך גיסא



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-22/6/2004 22:51 לינק ישיר 

אידך גיסא

זו הבחנה חשובה, ללא ספק, ולא חשבתי עליה בשעת הכתיבה.

המשבר של הרמב"ם היה נפשי.

המשבר של החזון איש, היה רפואי בעקבות מאמץ. איני מתכוון לתקופה שבה ניסו למשוך אותו להשכלה.

איני יודע מה טיב המשבר שעבר על נשוא האשכול שלנו. זו בדיוק השאלה, למעשה.

אמנם, הדברים שאמרתי נכונים לגבי שני סוגי המשברים. זאת אם אדם רואה את המשבר הרעיוני שעבר עליו בתור משבר אמוני או קיומי. אם הוא עושה זאת, הוא כבר בחר למעשה להמשיך להאמין, והבעיה שלו היא אכן נפשית, לגייס כוחות לשאלה שכל החיים והאישיות עומדים עליה.



שומר פיו ולשונו
שומר מצרות נפשו



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2004 00:12 לינק ישיר 

sinfeld

שמו של הספר אינו זכור לי כרגע, המדובר בספר קטן שיצא לאור לפני מספר שנים על ידי העוסקים בהוצאת ספרי בית רוז'ין.

למיימוני ואי"ג

ידוע כי ר' בער נהג בסיגופים שגרמו לו למתיחות עצבים קשה, וכפי הנראה גם סיבה זו גרמה לכך שכוחו לא עמד לו ביום מבחן, וכמאמר המיוחס לבעש"ט, שחור קטן בגוף - גורם לחור גדול בנשמה, ולכן למעשה מדובר כאן בשילוב בין משבר גופני מנטלי שגרר עמו גם שבר רעיוני.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2004 00:15 לינק ישיר 

בספרו של ד"ר הורדצקי "החסידות והחסידים", חלק שלישי קכ"ח, יש מאמר ארוך ומפורט על כך.

הורדצקי, אגב, היה משכיל, אך אהב מאד את החסידים וספריו הם ספרי חובה למתעניינים (להבדיל מדובנוב למשל).

מסתבר שר' בער הרחיק לכת, עבר להתגורר בקרב המשכילים ואף פרסם הודעה בעיתוני התקופה בה נכתב בין השאר ביחס לחסידים:
"לטהר אמונתו מהבלי המנהגים אשר אין להם עקר בתורת אלוקים"

הסיפור הזה שימש חומר בערה למחלוקת הקשה צאנז - סדיגורא (הצנזער כתב : כל האחים אחי המומר המה כיוצא בו")

אך בסופו שב ר' בער לביתו וחזר בו מדבריו.

אם היה זמני בידי הייתי מפרט יותר.
קשה לדעת האם מדובר היה במשבר נפשי או רוחני.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-23/6/2004 08:43 לינק ישיר 

בספר נר ישראל ו חלקים של תורות בית רוזין יש מדור עם דברי תורתו של ר דוב בערניו

התייר ליטווין (ההוא שראיין את ר חיים מבריסק והאדמו"ר מבעלז) שביקר בגליציה והוציא כמה כרכי זכרונות מתאר באריכות את כל הפרשה וגם פגש את המשכיל שעזר לר בערניו בתקופת בריחתו

חבל רק שזה ביידיש



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > ר' ברני'ו - בנו של ר' ישראל מרוזיו
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
1 2 3 4 5 לדף הבא סך הכל 5 דפים.