בית פורומים בחדרי חרדים

הרבי מליובאוויטש במסר חריף לנשים: חוסר צניעות זה הפחיתות הכי גדולה

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-29/10/2015 10:51 לינק ישיר 

הקפידה החבדי"ת לשחרר את החולצה למטה, היא כדי לא לכווץ את הטלית-קטן, שלדעת השו"ע הרב בגד מכווץ שאין בו רוחב אמה (כשיעור הנצרך לחיוב ציצית), נחשב כהקטנת השיעור. וע"כ נוהגים בחב"ד (=המקורית, היהודים המתוקים של פעם) להפשיט את בגד הציצית מחוץ לחולצה, ולא לשלבו בתוך המכנס.

אם כי רוב החסידים לובשים ט"ק על הבגדים, כך שאין את הבעיה הזו מלכתחילה. בחב"ד מקפידים ללבוש חולצה על הט"ק.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/10/2015 11:36 לינק ישיר 

Safra כתב:
מבחינתו של ספרא אין כמעט הגדרות לצניעות, ואיך שנשות חב"ד לבושות מבחינתו זה שיא הצניעות, כי לטענתו הרבי לא דיבר על פרטים בכלל
מבחינתו - וסליחה שאני יורד לפרטים כאלה - חצאית ג'ינס או עור בדיוק עד לברך וחולצת טריקו צמודה צמודה - זה שיא הצניעות, נקודה.

או שאתה טועה, או שאתה דמגוג זול.

יש הגדרות צניעות ברורות ופשוטות. בתוך אותן הגדרות, יש דברים שהם עיקרי ההלכה, ויש דברים שהם חומרות ע"ג חומרות.

אליבא דעמי הארצות, אין שום הבדל. חצאית ג'ינס או עור היא איסור דאורייתא, בדיוק כמו חצאית מיני המגלה את הברך. אבל כל בר בי רב דחד יומא מבין שאין בג'ינס או עור שום איסור הלכתי, ואילו חצאית מיני המגלה את הברך היא איסור דאורייתא.

לא אמרתי שזה "שיא הצניעות", וגם אשתי לא לובשת ג'ינס או עור, אבל לבוא ולהכליל את כל נשות חב"ד תחת מטריה אחת של פריצות, ולבוא ולהתייחס לחצאית ג'ינס או עור כאל פריצות איומה ונוראה, זו גם השמצה וגם דמגוגיה זולה.

נ.ב. על דברי הרבי זצ"ל אמרתי שהוא התכוון לפרטים אלו ואלו, כי באמת זה היה תורף דבריו.


תודה. הוכחת כמה אני צודק.
ואגב, מישהו העיר לי שבעיה נוספת של התדמית שלהן היא, שכנראה לא מקפידים בחב"ד על שיער אסוף לבנות לא נשואות כדעת החיי אדם בו נהגו כיום בכל החוגים החרדיים ובפרט במוסדות החינוך.



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/10/2015 12:44 לינק ישיר 

לבקשתו של אח של נעמה אני מבהיר:
ה"קפידה' על כפתור פתוח זה מהסיבה שיש מי שטוען שכך נהג הרבי בעצמו עם הכפתורים אחד לפתוח ואחד לסגור. לא בדקתי אם אכן היה כך, אך אם נתקלת בבחור חבדי שחלק מכפתורי חולצתו פתוחים, זו הסיבה.

כל הויכוחים פה בנושאי צניעות לזרה הם

הציבור החבדי ידוע בפתיחותו ולמרבה הפלא אני לא חש צורך להתגונן על כך. 

אף אחד לא צדיק או מושלם

העיסוק האובססיבי בנושאי צניעות לא ברור אצלי דיו

הסיפור עם פיאה ארוכה שכביכול אסורה - בניגוד לקצרה -  זו המצאה מהשנים האחרונות (נכון, גם המודה של הפיאות הארוכות התחילה בשנים האחרונות. אולי זו הסיבה שההלכה לא התייחסה לכך)

אין שום היגיון לחלק בין פיאה ארוכה לקצרה. באם הפיאה מותרת ככיסוי ראש, אז לכאורה אין שום חילוק באורך משום שלא מדובר בשיער האשה עצמו, והרי זה בסיס ההיתר של פיאה, שלדעת הרבי נחשבת ככיסוי ראש מהודר.

ומה שפלוני אלמוני בדמיונם מפנטזים כשהם רואים פיאה ארוכה.. שוין... ואם יש המפנטזים על מטפחת, האם מעתה הם יאסרו על האשה להסתובב במטפחת???



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/10/2015 12:59 לינק ישיר 

אכן דבריך מוכיחים שאתם אבודים כל 'רגש' לצניעות..... וכל הכותבים התמהים צודקים כנראה

עובדה כי כל חוגי הציבור החרדי (על כל פנים משפחות הממיינסטרים המרכזיות) מכירים בעצמם את קודי הצניעות ההכרחיים.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/10/2015 13:05 לינק ישיר 

די כבר עם הסיפור על המיינסטרים ושוב די ושוב ושוב די

אין דבר כזה מיינסטרים חרדי תקלוט אין דבר כזה, זו המצאה בראש של כמה אנשים

אני עובד הרבה עם חרדים ונתקבל בהם מכל הגוונים, ומעולם לא נתקלתי בחילוקים איומים בין חרדי מיינסטרים לחבדניק. כי אין דבר כזה

כל הבעיה של כמה חרדים עם החבדניקים זה שהחבדניקים התקדמו טיפה יותר מהם, והם גם מספיק פתוחים בשביל להיראות כלפי חוץ כפי שהם באמת ולא לחיות כאנוסים, ומי שקצת יורד אז ישר יראו עליו. זה הכל.


זה מה שאתה מכנה "רגש" לצניעות זו ההנחה הבסיסית הטבעית של ילד שחונך. לפני שהוא מכיר וחושב.

ומכיון שהחבדניקים יוצאים לעולם יחסית לפני החרדי המצוי, ומתחתנים קצת יותר מאוחר (בשלב שגם החרדי כבר איבד את "רגש" הצניעות אבל זה נעשה בביתו וכלפי חוץ בחברה הוא עדיין בעל "רגש" לצניעות) אז נוצר מצב שנראה לך אולי כאילו יש לך יותר רגש לצניעות

אבל זה שטויות.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/10/2015 13:23 לינק ישיר 

דברים כדורבנות, היטבת לחדד ולהדגיש את התהייה הציבורית על הדרדור החבד"י בשנים האחרונות

יראה הציבור וישפוט - - 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/10/2015 13:25 לינק ישיר 

מוריניו כתב:
כל הבעיה של כמה חרדים עם החבדניקים זה שהחבדניקים התקדמו טיפה יותר מהם, והם גם מספיק פתוחים בשביל להיראות כלפי חוץ כפי שהם באמת ולא לחיות כאנוסים, ומי שקצת יורד אז ישר יראו עליו. זה הכל.


זה מה שאתה מכנה "רגש" לצניעות זו ההנחה הבסיסית הטבעית של ילד שחונך. לפני שהוא מכיר וחושב.

ומכיון שהחבדניקים יוצאים לעולם יחסית לפני החרדי המצוי, ומתחתנים קצת יותר מאוחר (בשלב שגם החרדי כבר איבד את "רגש" הצניעות אבל זה נעשה בביתו וכלפי חוץ בחברה הוא עדיין בעל "רגש" לצניעות) אז נוצר מצב שנראה לך אולי כאילו יש לך יותר רגש לצניעות

אבל זה שטויות.

כשזה נעשה בביתו זה טבעי כשזה בבחוץ זה חילוני



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/10/2015 13:26 לינק ישיר 

אני מבין שלא אזכה ממך לתגובה על רמה, זה בסדר



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/10/2015 13:32 לינק ישיר 

תגובתי הקודמת כוונה ליוחננוף

תובל קין

אני לא מדבר על הנהגה של צניעות

כל יהודי בחזקת כשרות ואני מאמין שחרדי גם בתוך ביתו נוהג בצניעות כל עוד לא הוכח אחרת

אני מדבר על ה"רגש הטבעי" לצניעות

זה לא רק לצניעות. לכל המצוות יש איזשהו "רגש טבעי"

שלבעל תשובה למשל לא יהיה אותו

וגם, לאדם בוגר הוא לפעמים קצת נעלם... גם אם הוא לא מודה שזה נעלם, אבל זה נעלם. 

רק שיש אדם שזה נעלם אצלו בגלוי, כי מסיבות שונות הוא אדם שמעשיו גלויים לחברה

ויש אדם שגם אצלו זה נעלם, אבל הוא עדיין נהנה מההפקר על חשבון הרגש שפעם היה לו, כי החברה עדיין מכירה אותו בתור כזה, כי כשזה נעלם הוא כבר לא היה בחברה

הבנת?

זה הכל

ואני חלילה כאמור לא מטיל דופי ביראתם של חרדים, רק מסביר כמה דברים 



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/10/2015 16:03 לינק ישיר 

hhaavv כתב:
תראו איך הוא מגונן על כשרותה של הפאה הפרוצה ביותר, שלדעתו גם היא לכתחילה לגמרי ואין בה שום צל בדל של בעיה


טעות בידך, לא מיניה ולא מקצתיה.

במשך כל אלפי הודעותיי בפורום הזה, חזרתי חזור והדגש כי הפאה צריכה להיות באופן סביר, לא בולט למרחוק ולא יוצא דופן. את זה כמובן לא אני המצאתי, אלא זה הגדר ההלכתי המנומק היחיד שהובא בספרי הפוסקים, והוא בספר דת והלכה סימן א', להגר"מ שטרנבוך שליט"א:

"קשה לתאר או לפרש כללים באיזה אופן הוה פריצות או לא, והעיקר שלא לעורר תימהון, וכגון שערות ארוכות ומסולסלות דהוה כבגדים אדומים שאסרו אז חז"ל, דהוה פריצות שמתבלטת יותר מדאי. וכן כאן אי אפשר לקבוע בזה שום כללים, אלא דבר אחד יש לזכור תמיד, שבצניעות פשוטו כמשמעו שלא תתבלט בתיקון שערותיה שיסתכלו עליה דוקא".

והיה ואם צדקו טענותיך, וכל נשות חב"ד ללא יוצא מן הכלל לובשות פאות ארוכות (ובלשונך הזהב: פרוצות), הרי שוב אתינן לכללא שאין כאן שום דבר בולט, כולן לובשות אותו הדבר, ומהיכי תיתי לאסור?

ועיין עוד במה שכתב הגאון רבי יצחק עבאדי שליט"א, בשו"ת אור יצחק אה"ע סימן ג':

"ובענין פאה נכרית לאשת איש אי שרי או לא, הנה לפי מה שכתבנו שכל הטעם של כיסוי הראש הוא שלא תיראה מנוולת, וא"כ בפאה נכרית הרי היא מקיימת מצוות הכיסוי שאינה נראית מנוולת, ואדרבה פאה נכרית הרי היא כקליעה, ובקליעה כבר הבאנו ראיה מהגמ' לעיל דזה נוי לאשה והיפך מניוול. ואף שמשמעות כמה ספרים נראה שטעם כיסוי הראש הוא כדי שלא להראות יופיה, הנה הוא טעות גמור, ומזה יצא להם שאם היא לובשת פאה נכרית יפה זה עוד יותר גרוע, וההיפך הוא האמת.

והנה כתוב מפורש בגמ' (שבת צה.) ויבן ה' אלהים את הצלע, מלמד שקילעה הקב"ה לחוה והביאה אל האדם, ע"כ. הרי דהשערות כשהם קלועות הוי נוי, והרי היא מקיימת שני דברים, גם כיסוי הראש וגם שתיראה נאה, וכמו אלה שמכסות ראשיהן במטפחת או בכובע, וכידוע שגם באלה יש מכל המינים, יפים יותר ויפים פחות, ובוודאי שלא יעלה על הדעת לומר לאשה ללבוש מה שפחות יפה, וכל אשה עם הטעם שלה, והרי כל בנות ישראל בנות מלכים הן וראויות הן לאיצטלה היפה ביותר".

ועוד כתב, "ואף שיש פאה נכרית כזאת שבאמת האשה נראית בהם מנוולת על ידה, באופן שהשערות מפוזרות לכאן ולכאן ולכל ד' רוחות השמים, מ"מ הרי את ראשה היא כיסתה, והרי היא כלובשת בגד שמנוול אותה [שהרי אין זה שיער מחובר], וזה לא נוגע לדין כיסוי הראש".

וראה גם בלשונו של הגאון הגדול רבי יוסף קאפח זצ"ל (חוברת "המשביר", אוסף תשובות מכת"י דף מ'): "פאה נכרית קדושה ומקודשת, והלוואי וכל בנות ישראל ינהגו בה. כי אין שום הלכה אצלנו שיש לקחת את האישה לדקורטור [מעצב] כדי שיבחר ויתאים לה את הלבוש המכער אותה דוקא, אלא מותרת להתנאות בפאה נכרית". וכן הביא בספר "ברכת משה" על הלכות ברכות (פרק א' סעיף מ"ב בהערה): "וכ"כ מורי הגאון זצ"ל בתשובה כתב יד וזה לשונו, גם כיום לדעתי יכולה הכלה לחבוש פאה נכרית יפה שביפות ונהדרה שבנהדרות, והכי איתא במשנה, והוי כיסוי ראש מעליא".

וכבר האריך בשו"ת אוסרי לגפן שגדר "עד הכתפיים" הוא משולל מקור, וראה גם בדברי הגאון רבי שלמה הס זצ"ל, מגדולי הונגריה, בשו"ת "כרם שלמה", שכתב ליישב את הגמ' בכתובות (סו:), ש"נתעטפה בשערה" איירי בפאה נכרית, וכדבריו כתב הגאון רבי יהושע שלמה ארדיט מאיזמיר, בספרו "חינא וחיסדא". ולדבריהם, בוודאי לא מדובר בפאה קצרה, כי לא שייך בה כלל "נתעטפה בשערה". וראה עוד במפורש, בדברי הגר"ע הילדסהיימר, שהעתקתי לעיל.





דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/10/2015 16:13 לינק ישיר 

מוריניו כתב:


ומה שפלוני אלמוני בדמיונם מפנטזים כשהם רואים פיאה ארוכה.. שוין... ואם יש המפנטזים על מטפחת, האם מעתה הם יאסרו על האשה להסתובב במטפחת???


זה בדיוק מראה למה חב"ד היא הכת הכי קרובה ל"כת הגדולים". שהרי כידוע חרדי בלי חומרות הבאות מכח פנטזיות, כגוף בלי נשמה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/10/2015 16:14 לינק ישיר 

hhaavv כתב:
בלי להבין שכל מה שדיברו כל האחרונים שהוא מצטט, מעולם לא חלמו על הפאות של דורנו, פשוט כי לא היתה יכולת טכנית ומציאותית לייצר דבר שכזה).


רוב האחרונים שאני מצטט, הם אחרונים מדורנו. כולם בוודאי דיברו על הפאות שלנו ולא על הפאות שהיו במעמד הר סיני.

מה גם שגדולי העסקנים המתנגדים לפאות, סותרים את דבריך לגמרי.

אחד בשם ליפשיץ שהוא אבי אבות התעמולה נגד פאות, החל מלפני עשרות שנים ועד עצם היום הזה, שאחראי על המצאת תיאוריות חדשות ועקומות ופרסים דמיוניים בשווי עשרות אלפי דולרים על מנת לשכנע בצדקת דרכו, הודה בעל כרחו בחוברת שפירסם כי גם בזמן הגמרא היו הפאות עשויות היטב ומרהיבות ביופיין:

"העולה מדברי הגמרא [בנזיר כח.], שאין כל הבדל בין הפאה נכרית לשער הטבעי לענין יופיה של האשה. כלומר למרות שהבעל יכול להפר כל נדר בנוגע ליופיה של אשתו, ואפילו אם מדובר רק בחסרון קטן ביותר ביופיה בעיני בעלה, כמו שכתב ברמב"ם הלכות נדרים פרק יב' וז"ל: "בדברים שבינו לבינה כגון שנשבעה או נדרה שלא תכחול (את עיניה) או שלא תתקשט.. או שלא תלבש רקמה" עכ"ל. אפילו הכי לענין שצריכה האשה לגלח את כל ראשה בסוף נזירותה אין הבעל יכול להפר את נזירותה כיוון שאפשר לה בפאה נכרית. רואים שאפילו לבעל המתבונן באשתו מקרוב אין כל חסרון ביופיה של אשתו המגולחת, כי "אפשר בפאה נכרית". ולכן הפאה הנכרית היא תחליף מושלם של השער לענין יופיה של האשה".

וכמו כן, הרב פאלק מגייטסהד שנלחם בכל כוחו במה שהוא מכנה "הפאות הפרוצות", הודה בעל כרחו בספרו "לבושה של תורה" חלק א', שעוד בזמן חז"ל היו פאות קאסטם למהדרין:

"כדי לעשות הפאה נכרית כמראה טבעי, לא משתמשים בשום המצאה טכנולוגית חדשה, רק משתמשים בשערות אדם בלי להכניסם לחומרים חריפים (שהיו עושים כן כדי להכינה לצביעה) ואין צובעים אותם כלל (ומעיקרא עושים פאה משערות שצבעם כצבע שערות האשה), ואין לוקחים שערות מכמה נשים לצרפם יחד (אלא כולה מאשה אחת או לכל היותר משתי נשים), וכל השערות מחוברת להבד של הפאה נכרית כהדרך שהן גדלין בראש (ולא מהפכין השערות מלמטה למעלה) והצד שהיה סמוך להקודקוד הוא הצד שמחברים להבד וכו', ומחברים השערות להבד באופן שיצא מהבד באופן שדומה ככל האפשר ליציאת השערות מעור הראש, ומחמת כל הדברים הטבעיים השערות שומרות זוהרן וטבען ויפיין. ונוסף לזה התפירה המדוייקת והמצומצמת להיות מכוון לראש האשה, ע"י זה הפאה נכרית נראית טבעית לגמרי וכאילו היא שערות האשה ממש. ובשאר הפאות מעבדים השערות כדי לצובען לצבע אחיד, וכדי לאחד שערות שונות יחד, וכל פעולות אלו מפקיעים מהם המראה טבעי שלהם. ולפ"ז אין שום סיבה שלא היה אפשרי לעשות פאה נכרית משוכללת לגמרי גם בימי חז"ל".

וגם אם תדבר על "לפני שישים שנה", לא חסרות דוגמאות. הרי לך ירחון התורני "המאור" שיו"ל בארה"ב בחודש שבט תשי"ג, לפני כשישים שנה: "נתייסדו כאן הרבה בעלי מקצוע מאחינו בני ישראל, לעיבוד פאות נכריות בשביל בנות ישראל הכשרות. היהודים בעלי מקצוע הזה, הינם ברובם ג"כ מהגרים שבאו לכאן בשנים האחרונות והתעסקו במקצועם הזה גם באירופה, וכי על כן הינם מומחים בעיבוד הפאות הנכריות לכל פרטיו ודקדוקיו, בתכלית היופי והשלימות. ישנן בעלות מקצוע מומחיות מפורסמות כאלו, שמעבדות פאות נפלאות, שהרואה אותן לא יכיר בשום אופן שאלו הן פאות נכריות" (עמ' י"ט, מאמר "פאה נכרית ודת יהודית").

ויש עוד הרבה מה להאריך בדוגמאות מתוך ספרי הפוסקים האוסרים והמתירים, אך אצטט לך רק קטע ממה שכתב הרב זאב שכטר שליט"א, מח"ס בעקבי הצאן, בקובץ אור ישראל (כ"א):

"יש הטוענים שאין לדמות הפאה שלנו לפאה נכרית בדורות הקודמים שהתירום הפוסקים, משום שלא הצטיינו ביופיין כפאות שבזמנינו. והאמת היא שהפאה נכרית שהתירו הפוסקים היתה גם כן משיער טבעי של חברתה, ופשוט שהשיער הטבעי בדורות קודמים לא היה פחות יפה מהשיער הטבעי שבזמנינו. ונראה שהטוענים כן מתבססים על השוואות שהם ביצעו בין פאות של פעם להיום, ולא הבחינו שאת ההשוואה הם מבצעים בין פאה נכרית ישנה ומשומשת שלושים שנה או יותר לבין פאה נכרית חדשה של זמנינו, וסיבת השוני היא גיל הפאה ולא איכות היופי. והפוסקים שהתירו פאה נכרית לא חילקו, והתירו גם פאה נכרית חדשה. ויש שמבינים כי אין חילוק בין טבעי חדש מפעם להיום, אבל טוענים שהתסרוקות היום יותר דומות לשיער טבעי. אבל כבר מבואר בראשונים שהפאה נכרית היא לקישוט, וכי בדורות עברו לא ידעו לסרק הפאה שתיראה כמו קישוט, הלא כל זה מטרת הקישוט מאז ומעולם, וכי רק בדורנו יודעים לקשט ולסרק יפה? ובפרט שידוע כי בדורות שעברו היה להם טעם ליופי, ובדורנו נפוצים מאוד דברים שאין להם טעם וריח, וכל כמה חדשים יוצאת אופנה חדשה ומשונה".



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/10/2015 16:21 לינק ישיר 

מואי

אם יש לך הגיגים, הגגם בשמך, ושכנע את הציבור

איני רואה קשר בין הגיגך למה שכתבתי



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-29/10/2015 16:27 לינק ישיר 

hhaavv כתב:
הוכחת כמה אני צודק.
ואגב, מישהו העיר לי שבעיה נוספת של התדמית שלהן היא, שכנראה לא מקפידים בחב"ד על שיער אסוף לבנות לא נשואות כדעת החיי אדם בו נהגו כיום בכל החוגים החרדיים ובפרט במוסדות החינוך.


יש לך כמה טעויות, מרוב שאתה צודק.

לא מדובר בחיי אדם, אלא במגן אברהם סימן ע"ה,שניסה לתרץ את הסתירה המפורסמת בשו"ע ע"י סוג של פשרה, שגם הרווקות יהיו חייבות ללכת בשיער אסוף. וזה כנגד רוב האחרונים, שפירשו את השו"ע אחרת.

וכפי שהביא הגר"ע יוסף בשו"ת יביע אומר חלק ד' אבן העזר סימן ג', רוב האחרונים חולקים על המג"א ומתירים, ע"ש שהביא מחצית השקל, מגן גיבורים, ישועות יעקב, ואף הביא ראיה מהראשונים שמותר לרווקות ללכת בשיער פרוע.

ומה שנהגו במוסדות החינוך לחייב, אין זו אלא תקנה בעלמא, שנוח לאכוף אותה על בנות צעירות, שלא ישתגעו בתסרוקות שונות כשהן באות לבית הספר (ואני חושב שזה נאכף גם במוסדות חב"ד, דלא כהשמצתך), ועכ"פ אין זה כלל מדינא, ובנות הנמצאות בשידוכין נוהגות ללכת עם שיער פזור לפגישות וכיו"ב, וזה מצוי בכל המגזרים.




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-29/10/2015 16:57 לינק ישיר 

Safra כתב:
מי שרוצה להתווכח מוזמן לבית הכנסת חב"ד ברח' חנה בירושלים. שעה אחת שם מסיפקה כדי לקלוט את המצב האומלל.

לו יהי כדבריך. האם הבית כנסת ברחוב חנה הוא מדגם מייצג לכל עשרות אלפי חסידי חב"ד בארץ ובעולם?

הוא איננו מדגם, הוא מהטובים ביותר שבהם, תלך לצפת או לכפ"ח המצב גרוע בהרבה.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
   
בית > פורומים > אקטואליה וחדשות > בחדרי חרדים > הרבי מליובאוויטש במסר חריף לנשים: חוסר צניעות זה הפחיתות הכי גדולה
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 4 5 6 לדף הבא סך הכל 6 דפים.