בית · פורומים · הרשם · התחברות · פתח ונהל פורום · כניסה למנהלים
בית · פורומים · עצור כאן חושבים ·

כשרות אתרוגי תימן

שלום אורח. באפשרותך להתחבר או להירשם
הצג 15 הודעות בעמוד הוסף לדף האישי  דווח למנהל שלח לחבר
נשלח ב-25/11/2008 05:55 לינק ישיר 

אלדד6 החשוב
יתכן שאתה צודק. אבל מקודם נא להסביר הרכבה זו מהו, היאך מכירים אותה, מה הוא משפיעה על העץ או על הפירות קודם שתכתוב דבר מה בענין.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-25/11/2008 08:51 לינק ישיר 

בריא ושמא מעמוד 1

<"חסר לו הדר. הוא פשוט לא יפה">

מהי הגדרתך להדר?

_____________ 

אלדד

<"אתרוג תימני - כפי שנכתב כאן הוא חזק הרבה יותר מאתרוגים אחרים. עצי הדר הם חלשים מאוד מטבעם, ובלי הרכבה הם חלשים = אתרוג תימני הוא מורכב, הרכבת אילנות איננה מדע חדש של מאות השנים האחרונות והיתה מוכרת גם בתימן הרחוקה מחדשנות מדעית. תמיד ידעו להרכיב אילנות, ובתימן עשו זאת כנראה טוב בעץ האתרוג">

גם אנשים  חלשים מקופים, האם אדם חזק הוא הרכבה של אדם וקוף?




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-25/11/2008 15:19 לינק ישיר 

ביאור קצר -

הרכבת אילנות, המוזכרת במשניות, שלוקחים ענף של עץ שיקרא מעתה 'רוכב' קוצצים את האילן המקורי בגובה נמוך והוא מעתה 'כנה', החיבור מתאחה ויש לנו כאן עץ חדש. הפירות באים מן הרוכב ודומים לו, ותכונות אחרות של העץ באות מן הכנה.

בכל עצי הדר מרכיבים פירות על גבי חושחש שהוא גם ממשפחת ההדרים אך הוא בשונה מכל שאר העצים - חזק מאוד והפירות שלו מרים מאוד. שוהי התכונה המקורית של עצי ההדר ואם יש אתרוג אשר חסר את התכונה הזו סביר שהוא תוצר של הכלאות ישנות ואיננו זן מקורי.

ניט - מין בני האדם איננו מוגדר חלש לעומת הקופים, ולפחות האנשים שאני מכיר. ועל כן אדם חזק הוא אדם רגיל. ואיננו הכלאה של קופים לעניות דעתי, אבל תמיד אפשר לחקור עוד ולבדוק, לא מומלץ..

יש תימנים שאומרים מסורת בידנו שזהו אתרוג לא מורכב, ומי ערב לנו בכך? אלפיים שנה עמדו ליד העץ והשגיחו שאיש לא יעשה הרכבת אילן כה פשוטה??? אלו סיפורי מעשיות בלבד.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-25/11/2008 16:18 לינק ישיר 

לפי ידיעתי יש אפשרות לבדוק אילן פרטית ולראות אם היא מורכבת ע"ג כנה, או עומד ע"ג שרשי עצמו. אם חוששים לתולדות דהיינו יחור הנחתך מאילן המורכב שכזה, אינו חזק יותד בשביל שהיה איזה פעם מורכב. כל זה שייך לכל זני אתרוג.

השאלה העיקרית היא אם אין האתרוגים שבידינו תולדות הכלאה, זה שיכולים לראות השינויים בתכונה (למשל חולשת העץ). בענין זה יש לפענ"ד מיוחדות לכל הזנים, כלומר מה שמבדילם מן הלימון, ולהיפוך. למעשה אין לנו אלא לסמוך על המסורות שאין מעידות אם הרכיבו או לא, אבל מעידים שלא נשתנו הזנים מצורתם המקוריים כל עיקר.

להמדעים שבינינו חשוב לציין שהיה בשנת 2005 למס' בירור ד.נ.א. על 12 זני האתרוגים המשווקים בין אחב"י, וכולם מראים על דימוי ד.נ.א. גבוה, ואין רואים בהם שום דמיון להד.נ.א. של לימון.

אדרבה, הם אומרים שהלימון הוא תוצרת הכלאה של אבק אתרוג הנקלט בפרח של מיני הדר-בר, וכשנזרעו גרעיניהם יצא הלימון. האתרוג ברגיל אינו מקבל אבק זר, אלא אם עושים זאת בידיים. ומי פתי יעשה כן? לשנות את כל המין? הרי יכולים לקנות לימונים בזול יותר?

תוקן על ידי יקר ב- 25/11/2008 16:52:29




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-25/11/2008 22:15 לינק ישיר 

בספרי הלכה יש דיונים של אחרונים על אבקת זרעי הדר המתערבת בפרחי האתרוג, ולשם כך יש פרדסנים הנוטעים סביב למטע עצים מסוימים. 

מעבר לזה אכן כל זני האתרוג הם אתרוגים, כשרים, מהודרים ומצונים. אתרוג הוא אתרוג כשם שהדס הוא הדס - מסורת בלבד. גם הסימנים לא כתובים בגמרא כאמור, ולשומעים ינעם. תימני טוב, מרוקני גם טוב, ולאחינו האשכנזים יש את כל הזנים שלהם.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/11/2008 08:47 לינק ישיר 

אלדד

מניין לך שהם לא הורכבו לפני אלפי שנים?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/11/2008 09:49 לינק ישיר 

.


ומנין שדוקא עצי האתרוג "המפונקים" הם המקוריים? אולי דוקא הם זן זר שנשתרבב מבחוץ?

אין לנו אלא מסורת לגבי כשרות אתרוגי א"י, ואין לנו אלא מסורת לגבי כל זן וזן של עצים וצמחים. מי שטוען שאתרוג תימני הוא זן זר, או צאצא של הנדסה גנטית - עליו נטל ההוכחה. הנח לך למסורות אחב"י, מרוקאים, תימנים או מיוצאי ארבע ארצות. אצל כולם - במסורת מדובר.






דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/11/2008 10:58 לינק ישיר 

<"אין לנו אלא מסורת לגבי כשרות אתרוגי א"י">

מסורת לגבי כשרות אתרוגי א"י ממתי?



דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-26/11/2008 18:31 לינק ישיר 

ממה נפשך, אם האתרוג בזמן שניתנה תורה למשה היה מורכב, אז זה רצון ה' וצווי התורה ואין עם זה בעיה.

כבר אז היה ידוע בעולם איך מרכיבים אילנות ולא הזהירו נגד אתרוגים מסוימים. אז מה הבלגן?
ניחא אם תאמר שזו חומרה שישראל מחבבים בדורות האחרונים להקפיד כמו מסמרי עץ בדפנות הסוכה משום מעמיד דמעמיד דמעמיד. אבל לומר שזני האתרוגים המוכרים מזה דורות אינם כשרים?

מואדיב - לא כתבתי שאתרוג הוא עץ מפונק, כתבתי שכל עצי הדר, כל המשפחה טבעה להיות חלשה. לכן היום מרכיבים אותם על חושחש כדי שיהיו חזקים הרבה יותר מטבעם ועצי אתרוג אינם מאריכים שנים מפני שהם לא מורכבים.



דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-26/11/2008 22:25 לינק ישיר 

בימי משה היה האתרוג, ההדר היחידי באזור ים התיכון. הלימון הובא ממזרח הרחוק בזמן התפשטות האיסלאם, לאחמ"כ שאר ההדרים.  והתימני הובא לארץ כמו 60 שנה.




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-27/11/2008 05:20 לינק ישיר 

<"אין לנו אלא מסורת לגבי כשרות אתרוגי א"י">

כיצד המשיכה המסורת בימי גלות בבל?

<"ממה נפשך, אם האתרוג בזמן שניתנה תורה למשה היה מורכב, אז זה רצון ה' וצווי התורה ואין עם זה בעיה">

אף שבימי משה  האתרוג לא היה מורכב, אולי החלו להרכיבו מאז מתן תורה ועד שנתחייבו בד' מינים בכניסתם לארץ?


תוקן על ידי נישטאיך ב- 27/11/2008 5:31:06




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
נשלח ב-27/11/2008 16:18 לינק ישיר 

לא הבנתי למה חושדים יותר את האתרוג שנוטלים מאשר את  האדם הנוטלו. אדם בעל שערות צהובות ועינים כחולים, הוא צאצא ישיר להגויים הגרמנים,  ואסור לו ליטול אתרוג טהור תימני.



דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-27/11/2008 19:05 לינק ישיר 

נישט - ההרכבה היא מלאכה פשוטה ובכל נקודת זמן בהיסטוריה יכלו לעשותה, אין לחשוש לזמן מסוים יותר מחבירו.

יקר - גוון העינים של בני ישראל הוא נושא כבר לאשכול אחר. ואין טעם להשוות את רשעי גויי תימן לאלו של אירופה הצד השווה שהיהודים בכל מקום היו דומים לשכניהם הגוים.

'בני ישראל אני כפרתן לא שחורים ולא לבנים הרי הם כאשכרוע. ציטוט לא מדויק ממשנה בנגעים. אומרים שיוצאי חלב גון עורם כאשכרוע - שהם כהים בהרבה מאשכנזים ובהירים הרבה מתימנים.




דדווח על תוכן פוגעני

מחובר
נשלח ב-28/11/2008 00:55 לינק ישיר 

אלדד6, ההרכבה הוא מלאכה פשוטה רק לאחר שיודעים מה שצריכים לדעת. ההרכבות מימי חז"ל (ואפילו בימי הצאבים שבארם נהרים) עד לערך 150 שנים, לא היו באופן מפותח אלא באופן נסיוני. הם היו סוברים שההרכבה עלולה לשנות את הפרי, ואם עשו זאת בבתי השרים (חממות - לשון המהר"י קצינלבויגן בשו"ת הרמ"א קכו) לא נטעו באופן זה שדות שלימות, כמבואר במאמרו המרתק של הרב סופר בקובץ אור ישראל של חודש תשרי העבר, עיי"ש לפרטים ולראיות.

אני לא יודע מהיכן אתה לוקח שאשכרוע בהיר יותר מגוון התימנים שגם הם לא שחורים לגמרי (כאבי אובמה להבדיל). לכאורה הגוון שלהם מתאים ביותר את הפתגם מר' ישמעאל שציטטת. אין זה אומר ח"ו שהאשכנזים הם בני תערובת, אך לכל הפחות האשכנזים המאמינים שתואר האתרוג צריך להיות כמו התימני, ושהאתרוגים של מסורות אשכנז וספרד נשתנו מחמת ההרכבה (דבר שלא יתכן במציאות), יש להם יותר לחשוש על עצמם.

תוקן על ידי יקר ב- 28/11/2008 1:07:29




דדווח על תוכן פוגעני

סמל אישי
מנותק
נשלח ב-28/11/2008 05:17 לינק ישיר 

אלדד

דברי היו תגובה לדברי מואדיב שטען שאין לנו אלא מסורת לגבי כשרות אתרוגי א"י, אותי אתה לא צריך לשכנע בצדקת הדברים שהעלית.

ורמזתי לשאלה ממתי מתחילה "מסורת"?

לאתרוגי קלבריה ישנה מסורת שהאתרוגים שגדלים שם אינם מורכבים.

ממתי היו שם יהודים?

לתימנים ישנה  מסורת שהאתרוגים הגדלים בתימן אינם מורכבים. אך גם  הם הגיעו לתימן לפי מסורתם רק בגלות בית ראשון.

האם גם צריך מסורת למה שהיה לפני שהיתה מסורת?

האם אתרוג הוא זבו?

תוקן על ידי נישטאיך ב- 28/11/2008 5:36:10




דדווח על תוכן פוגעני

מנותק
   
בית > פורומים > דת ואמונה > עצור כאן חושבים > כשרות אתרוגי תימן
מנהל לחץ כאן לנעילת האשכול
הוסף לעמוד האישי  דווח למנהל שלח לחבר
לדף הקודם 1 2 3 ... 5 6 7 8 לדף הבא סך הכל 8 דפים.