י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תסמרנה שערות ראש

מזעזע: השרידים שנחשפו לעיני המתנדבים

אתמול הוכנסו אחר כבוד, מעל 1,200 שרידי גופות של גברים, נשים וילדים שנורו למוות בשואה האיומה לפני למעלה מ-70 שנה, אל תוך ארונות קבורה והורדו אל בור שישמש מעין קבר אחים | הזוועות שנחשפו לעיני המתנדבים שמורגלים במקרים טראגיים, לא הותירו אותם אדישים 

מזעזע: השרידים שנחשפו לעיני המתנדבים
שערות ונעליים של נרצחי השואה שנמצאו בבלרוס צילום: זק"א תל אביב

מזעזע. שרידים של נרצחים התגלו בקבר אחים שפונה עקב עבודות בניה. משלחת של מתנדבים בזק"א תל אביב, השוהה בימים אלה בבריסק שבבלארוס למשימת חסד של אמת עם מאות הנרצחים הקדושים מימי השואה שנמצאו בקבר אחים ממשיכה בפעילותה זה היום השני.

אתמול (שלישי) הוכנסו ארונות הקבורה לתוך בור הקבורה החלופי שנחפר בבית העלמין העירוני בסיוע פלוגת חיילים של צבא באלרוס.

אחד הנוכחים שם מתאר באוזני כתב 'בחדרי חרדים', כי היה זה מראה מצמרר של קבר אחד ובו טמונים 120 ארונות קבורה מלאים בכ–1,214 שלדי גופות גברים נשים וילדים שהובאו מגיא ההריגה שנמצא באתר בניה באזור הגטו היהודי.

נציגי העירייה והשלטון ומפקדי הצבא שנכחו לאורך כל היום סמוך למקום המבצע, לא יכלו להסתיר את התרגשותם, כך גם מתנדבי זק"א תל אביב המנוסים באירועי אימה הזילו דמעה תוך כדי העבודה בחרדת קודש. דברים הרשומים בספרי ההיסטוריה ונשמרים במוזאונים מתקופת השואה נמצאו חיים בקבר האחים הקדושים וביניהם פרטים אישיים של הנרצחים כפריטי לבוש, נעליים, שערות ראשם, ארנקים ופריטים נוספים שנשאו עימם אל מותם האכזרי ביריות.שערות שנמצאו בין רגבי העפר

ל'בחדרי חרדים' נודע כי במקביל להכנסת הארונות לבור הקבורה שיכוסה היום (רביעי) בעפר ובכך יסתיים סתימת הגולל באירוע מיוחד של הקבורה שייערך על ידי השלטון, הובאו במשאיות ערמות העפר שנמצאו בקבר אחים ובהם מצאו המתנדבים עצמות ושאריות חלקי גוף של הנרצחים שחובה לקברם באותו הקבר החלופי.

יצוין כי על כל צעד ושעל מלווה ומדריך את המתנדבים רב הקהילה בבריסק ושליח חב"ד הרב חיים רבינוביץ, העומד בקשר עם גורמי הממשל לתיאום כל התהליך וכן לעריכת הטקס שכאמור יתקיים היום (רביעי), בנוכחות ראשי השלטון בבלארוס, שגרירי מדינות ואורחים, שליח מיוחד יגיע מטעם נשיא ארה"ב להשתתף בטקס שבו ינכחו גם מתנדבי זק"א תל אביב שישתתפו באמירת קדיש ותפילת א-ל מלא רחמים שצפויה להדהד ולצמרר נוכח הזוועות שחזו עיניהם כעבור 74 שנים.

קבר אחים שואה נרצחים בלארוס בריסק גטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד