י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עשרות נחקרו

שוחד של עשרות מיליונים: כך עבדה השיטה

גובשה תשתית ראייתית לביסוס החשדות נגד חברת בינוי ושיכון בע"מ • נגבו עדויות מ-34 עדים ונחקרו כ-50 חשודים • על פי החשד, הועברו תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים במדינות אפריקה השונות, ובקניה בפרט, על ידי חברת שיכון ובינוי בע"מ

שוחד של עשרות מיליונים: כך עבדה השיטה
שטרות כסף צילום: דוברות המשטרה

תיק 1445: בתום חקירה ממושכת הודיעה היום היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 ומחלקת חקירות של רשות ניירות ערך, כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת לכאורה לביסוס החשדות נגד חברת בינוי ושיכון בע"מ. במהלך החקירה נגבו עדויות מ-34 עדים ונחקרו כ-50 חשודים. על פי החשד, תשלומי השוחד בקניה לבדה הגיע לסכום כולל של עשרות מיליוני שקלים.

מדובר בחקירה העוסקת בחשד להעברת תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים במדינות אפריקה השונות, ובקניה בפרט, על ידי חברת שיכון ובינוי בע"מ, הרשומה למסחר בבורסת תל אביב, בין במישרין ובין אם באמצעות חברות בנות ו/או נכדות, ביניהן חברת AG SBI International חברה שוויצרית פרטית הנמצאת בבעלותה המלאה של שיכון ובינוי בע"מ.

בין הבכירים בחברת "שיכון ובינוי" שהמשטרה והרשות לני"ע ממליצות להעמיד לדין, שרי אריסון בעלת השליטה הקודמת, המנכ"ל הקודם עופר קוטלר, נציגתה של שרי אריסון בדירקטוריון, 2 ראשי דירקטוריון לשעבר, 2 מנכ"לים של החברה בשוויץ, סמנכ"ל כספים בשוויץ, רו"ח חיצוני מבקר ועוד.

עיקרי החשדות התמקדו ביחס לתקופה שבין השנים 2008-2016. על פי החשד, בתקופה זו העבירה חברת שיכון ובינוי בע"מ באופן מאורגן תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים ביבשת אפריקה במטרה להגדיל את רווחיה של החברה. החקירה הגלויה החלה ביום 20/02/2018, עת עוכבו לחקירה עובדיה הבכירים של שיכון ובינוי בעבר ובהווה, ובמקביל בוצעו חיפושים במספר זירות, נתפסו מסמכים רבים וחומרי מחשב.

החקירה החלה לאחר אישור של פרקליט המדינה ובוצעה על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, בשיתוף פעולה עם מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך בפיקוח ר' אח"מ ור' להב, ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה. מדובר בחקירה מסועפת, מורכבת ומאומצת אשר במהלכה בוצעו מאות פעולות חקירה בארץ ובעולם. נחקרו כ-50 חשודים ונגבו עדויותיהם של כ-34 עדים. במקביל למעבר לחקירה גלויה, בוצעו 2 חיקורי דין בשיתוף היחידה למלחמה בשחיתות בקניה (EACC), ובוצעו חיפושים ומעצרים בניירובי במהלכם נחקרו 19 עובדי ציבור קנייתים.

על פי הראיות שנאספו, בקניה לבדה, בה התמקדה החקירה, כל על פי יאח"ה וני"ע, הועברו בתקופה הרלבנטית תשלומי שוחד בסכום כולל של עשרות מיליוני שקלים, שהצמיחו עבודות והטבות הנמדדות במאות מיליוני שקלים. סך התפיסות הכלכליות אשר בוצעו במסגרת החקירה על שלביה השונים עומדים על סך של כ-420 מיליון ש"ח.

עם סיום החקירה, עמדת משטרת ישראל ורשות ניירות ערך היא כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת לכאורה לביסוס החשדות נגד חברת בינוי ושיכון בע"מ ובנותיה, וכנגד שורה של בכירים בחברות, לרבות רואה חשבון מבקר, בעבירות שעניינן מתן שוחד לעובד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קשר לפשע, שיבוש מהלכי משפט, איסור הלבנת הון ועבירות דיווח מטעה במטרה להטעות משקיע סביר לפי חוק ניירות ערך. תיק החקירה יועבר בימים הקרובים לפרקליטות מיסוי וכלכלה לעיון והחלטה.

 

שיכון ובינוי הרשות לניירות ערך היחידה הארצית לחקירות הונאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד