י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פיגוע בטולוז • יונתן סנדלר, שני בניו וילדה, נרצחו

יונתן סנדלר ז"ל, שני ילדיו - אריה בן ה-6 וגבריאל בן ה-3.5 - ומרים מוסטנגו בת ה-8, נרצחו בכניסה לת"ת 'אוצר התורה' בטולוז שבצרפת ע"י מפגע • צפו

השם יקום דמם, יונתן סנדלר ושני בניו
השם יקום דמם, יונתן סנדלר ושני בניו



הרב יונתן סנדלר ז"ל, ילדיו אריה בן ה-6 וגבריאל בן השלוש וחצי ומרים מוסטנגו בת ה-8, בתו של מנהל בית הספר, נרצחו הבוקר (ב) בפיגוע ירי בבית הספר היהודי 'אוצר התורה' בעיר טולוז שבדרום צרפת. במבנה התיכון קיים גם בית-כנסת.

הרקע למקרה אינו ברור, ושר הביטחון הצרפתי מיהר לכנות את הרוצח: 'מטורף!'

המפגע - שהיה רכוב על קטנוע שחור - ירה לעבר קבוצת אנשים שעמדה בנקודת איסוף מחוץ לשער בית הספר ומיד נמלט מהמקום.

חלק מהילדים שנפגעו עמדו במקום כשהם מחכים להסעה שתאסוף אותם לבית הספר רש"י הממוקם בקרבת מקום, אך המחבל הנתעב הצליח לפגוע בהם רגע לפני שעלו על ההסעה.



כלי התקשורת בצרפת דיווחו, כי כתוצאה מהירי נהרגו ארבעה בני אדם, בהם מבוגר ושלושה ילדים. בנוסף, ישנם מספר פצועים בזירה, ביניהם שניים במצב קשה.

הרב יונתן סנדלר ז"ל, שנהרג יחד עם שני ילדיו - תושב קרית יובל בירושלים - למד בכולל בשכונת בית וגן עד לפני חודשים אחדים, אז נסע לחזק את הקהילה היהודית בטולוז, שם עבד כמלמד ב'חיידר' המקומי.

הרוגה נוספת היא מרים מוסטנגו בת ה-8, בתו של מנהל בית הספר.

עוד בנושא:
השליחות הסתיימה • מיוחד: משעולי חייו של יונתן הי"ד

מכריו מספרים על יהודי אציל מידות, שראה בארץ הקודש את משאת חייו ועזב אותה רק לאחר שהקהילה היהודית בטולוז ביקשה ממנו שיבוא לעזור להפיח יהדות בעיר.

ועידת רבני אירופה הוציאה הבוקר הודעת גינוי לטבח המתועב. "המעשה הנורא מעיד על חוסר סובלנות נורא. אנו קוראים לרשויות בצרפת לעשות הכל בכדי למצות את הדין עם הפושעים".

נשיא הוועידה, הרב פנחס גולדשמידט, אמר ל'בחדרי חרדים' כי "יש צורך דחוף להעמיד אמצעי אבטחה מתאימים במוסדות היהודיים בכדי להבטיח את שלומם של היהודים, שפעם אחר פעם מוכח כי הם בסכנה".

נשיא צרפת, ניקולאסרקוזי, בפתח בית הספרצילום: נשיא צרפת, ניקולאסרקוזי, בפתח בית הספר
נשיא צרפת, ניקולאסרקוזי, בפתח בית הספר


מתאחדים לגנות את האירוע

ההתקפה הבוקר עוררה גל תגובות זועמות במערכת הפוליטית של צרפת.

הנשיא ניקולא סרקוזי אמור להגיע לעיר יחד עם רישאר פרסקייה, נשיא הקריף (ארגון הגג של יהודי צרפת). "זו טרגדיה קשה", אמר הנשיא שנמצא בעיצומו של מסע בחירות בניסיון לזכות בקדנציה נוספת. "זה המצב של הרפובליקה הצרפתית, אשר הטרגדיה האיומה הזו משפיעה עליה".

המועמד המוביל לנשיאות צרפת, פרנסואה הולנד, גם הביע זעזוע מפיגוע הירי. "שמעתי בתדהמה על ההרג בבית הספר היהודי 'אור התורה' בטולוז", אמר הולנד. "המעשה הזה, שנראה בעל מאפיינים אנטישמיים, פגע בדבר היקר ביותר למשפחות, בילדים שלהם, וכל האומה אבלה".

הולנד ציין כי גם הוא מתכוון להגיע לטולוז. "אני רוצה להביע את תחושותיי ואת הסולידריות שלי עם המשפחות ועם הקהילה היהודית בצרפת", אמר המועמד הסוציאליסט.

מועמדת הימין הקיצוני לנשיאות, מרין לה פן, גינתה את הפיגוע וקראה לרשויות "לעשות כל מאמץ כדי למנוע טרגדיה נוספת".

שר הפנים של צרפת קלוד גואן מסר, כי הוא קטע את סדר היום שתוכנן לו והוא עושה את דרכו לזירת הירי. שר הפנים גם הורה בעקבות הירי להגביר את האבטחה מסביב לבתי הספר היהודיים במדינה.

בודקים את הקשר לאירוע ביום חמישי

במשטרה המקומית בודקים את הקשר בין המקרה הבוקר למקרה שאירע ביום חמישי האחרון, בו נהרגו שני חיילי צבא צרפת ואחד נוסף נפצע, כשאדם פתח באש על הקבוצה בעיירה מונטבן, הנמצאת כ-50 ק"מ מטולוז. השלושה נורו כשעמדו בתור למכשיר כספומט.

במשטרה מדגישים, כי ישנם לפחות שני קווי דמיון בולטים בין התקרית היום לתקרית ביום חמישי במוטטבן: היורה השתמש בנשק באותו קוטר, 0.45 אינץ', ונמלט מזירת האירוע על קטנוע.
טולוז צרפת ירי פיגוע יונתן סנדלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד