י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
פרסום ראשון

דרמה: הטלטלה בעיתון 'המודיע' - המסמכים נחשפים לראשונה

פרסום ראשון: התנאים של רשם העמותות להמשך פעילות עיתון המודיע: פיטורים מיידים של אלעזר קנופף מתפקידו כמנכ"ל העיתון; הפסקת פעילותו כחבר עמותת ועד הפועל של אגו"י; השבת כל מניות המודיע לבעלות עמותת הוועד הפועל; החלפת כל מקבלי השכר בהנהלת העמותה

דרמה: הטלטלה בעיתון 'המודיע' - המסמכים נחשפים לראשונה
אלעזר (לוזר) קנופף צילום: משה גולדשטיין

העיתון החרדי המוביל 'המודיע', בטאונה של אגודת ישראל, חווה טלטלה עזה כמוה לא נרשמה במערכת העיתון מאז ומעולם. דו"ח ציבורי חמור שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' ומפורסם כאן לראשונה, שופך אור על התנהלות תמוהה מצד מנהלי העיתון בשנים האחרונות, מה שהוביל להפסקת פעילותם המידית וצורך במינוי מנהלים חדשים - כתנאי להמשך פעילות העיתון. 

נזכיר כי עיתון המודיע פעל במשך כ60 שנה כבטאון 'אגודת ישראל' העולמית, באמצעות עמותת 'הסתדרות אגודת ישראל הוועד הפועל'. עמותה ציבורית זו הפעילה את העיתון באמצעות הנהלה בראשה עמדו מספר מנהלים שהתחלפו ברבות השנים, ובשני העשורים האחרונים מנהל העיתון מטעם העמותה הוא אלעזר קנופף, חסיד גור, בנו של הרב חיים משה קנופף - מנהלה הוותיק של המודיע. 

כפי שנחשף בעבר ב'בחדרי חרדים', בעקבות קשיים כספיים, לפני כמה שנים נמכר העיתון כחוק למשקיע פרטי בשם יואב ברין, אך לאחר תקופה קצרצרה, חזר בו ברין מהעסקה, והעיתון עבר לבעלות פרטית של אלעזר קנופף ואיש העסקים החרדי חיים שכטר, שנמצא בקרבה משפחתית לאלעזר קנופף, בעוד אלעזר קנופף נשאר בתפקיד המנכ"ל. לאחר תקופה, עבר העיתון לבעלות מלאה של חיים שכטר. 

אלא שדו"ח דרמטי של רשם העמותות מגלה לכאורה, מספר צעדים חמורים הגובלים בפלילים שנעשו מצד ההנהלה הקיימת של העיתון, בתהליכי המכירה השונים שלו מהעמותה לאנשים פרטיים. 

על פי המופיע בדו"ח, הועברו כספים רבים שלא כחוק למנהלי העיתון תוך ניגוד עניינים חמור. בני משפחתו של קנופף הועסקו בתנאים חריגים, וכן הועברו מניות העיתון לבעלות אחרת שלא כדין. חלק ניכר בדו"ח נסוב על מקרה בו הוגשו חתימות מזויפות של חברי העמותה בהליכי המכירה ובתהליכי הוצאת הכספים מהחברה, מה שמעלה חשש כי המכירה נעשתה שלא כחוק ואף קיימת אפשרות סבירה חוקית לביטול המכירה של העיתון מבעלות העמותה לבעלים פרטיים. 

בעקבות כך, רשם העמותות הגיש הוראה לפירוק העמותה ומינוי הנהלה וחברי עמותה חדשים. לאחר סדרת מהלכים ודיונים, הוגשה תכנית הבראה לעיתון בכדי שהמודיע יוכל להמשיך לצאת לאור והחברה תמשיך בפעילותה. אך כאמור כפי שאנו חושפים כאן, העמיד רשם העמותות מספר צעדים דרקוניים לביצוע מיידי כתנאי הכרחי להמשך פעילות העיתון. 

התנאים של רשם העמותות להמשך פעילות עיתון 'המודיע' כוללים פיטורים מיידים לאלעזר קנופף מתפקידו כמנכ"ל המודיע - בשכר או בהתנדבות, הפסקת פעילות קנופף כחבר עמותת ועד הפועל של אגו"י, צעד שכבר בוצע בפועל בימים האחרונים באמצעות כינוס חירום של חברי ההנהלה והצבעה ברוב חברים. השבת כל הכספים והמניות של חברת המודיע (שהפכה בשנים אחרונות לחברה פרטית) לבעלות עמותת הוועד הפועל, וכן החלפת כל מקבלי השכר בהנהלת העמותה, בשל הליקויים החמורים שהתגלו.

הטלטלה שעוברת על עיתון המודיע עלולה לאיים על המשך פעילות רציפה של העיתון המוביל, שכידוע מחזיק בכוח רב השפעה ועוצמה חרדית, גם פוליטית וגם שיווקית. 

מנכ"ל העיתון אלעזר קנופף שנידרש לעזוב את תפקידו, נמנה לאורך השנים על מקורביו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, האיש הבכיר בחסידות גור וביהדות התורה. המשבר בעיתון המפלגה מהווה מכה לא פשוטה לליצמן, שהעיתון הפך במשך השנים לשופר הרשמי שלו ושל סיעתו. 

עם זאת גורמים המקורבים להתנהלות הפרשה מבהירים לב'בחדרי חרדים', כי בכל מצב ימשיך העיתון לצאת לאור כסדרו, אם כי השינויים המתבקשים יבוצעו כדי שהמודיע יחזור להתנהל חוקית וכדין כפי שהיה בכל השנים האחרונות. 

'בחדרי חרדים' ניסה לקבל את תגובתו של אלעזר קנופף, עד כה ללא הצלחה.

אלעזר קנופף עיתון המודיע רשם העמותות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד