י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מי העלים את האבן מקבר רבי יהושע בן לוי?

מיטש פילצר גילה מתחת לצימר שלו בגליל את מערת הקבורה של התנא • הוא ביצע שיפוצים וקרא ליהודים להתפלל • עד שבאה רשות העתיקות - העלימה אבן ותבעה אותו למשפט

קברו של רבי יהושע בן לוי.
קברו של רבי יהושע בן לוי.



לפני כשלוש שנים, עסק מיטש פילצר, יהודי אמריקאי מהמושב ציפורי שבגליל התחתון, בהרחבת הצימרים שבחצר ביתו.

העבודות בוצעו ברישיון של רשויות החוק השונות וכן בהיתר של רשות העתיקות, שערכה סקר מקיף באתר, על מנת למנוע פגיעה בממצאים ארכיאולוגיים.

להפתעתו הרבה, תוך כדי עבודות הבנייה, גילה מיטש פילצר מערת קבורה מתקופת המשנה.

את פתח המערה חסמה דלת כבדה ועליה כתובת אבן יחודית ובה נאמר "הדן משכבה דרבי יהושע בר לוי".

מיטש פילצר, יהודי חילוני שחשיפת המערה נגעה לליבו, החליט להקדיש את שטח המערה לעמותה ציבורית המורכבת מדתיים, חילוניים וחוקרים בכירים, על מנת לאפשר תפילה של יהודים מרחבי העולם באתר הקבר.

למקום מגיעים מדי שבוע רבנים ומקובלים לתפילה וישועה. "אני לא יהודי דתי במובן המקובל של המילה, אבל אני מרגיש שר' יהושע בן לוי שמר עלי ועל משפחתי במהלך חיינו ואני מרגיש חובה מוסרית אדירה לשמור על מקום משכבו של התנא הקדוש", אומר מיטש פילצר.

מיד עם חשיפת המערה הופסקו עבודות הבנייה ודיווח הועבר לרשות המקומית כנדרש. אנשי רשות העתיקות, שהגיעו לאתר הבנייה, עקרו את דלת הכניסה למערה ולקחו אותה למשרדי רשות העתיקות לצורך מחקר.

האבן נעלמה

במהלך השנים שחלפו התנהלה התכתבות בין אנשי העמותה הציבורית לבין גורמים שונים ברשות העתיקות על מנת להשיב את האבן עליה חקוקה הכתובת היחודית למקומה הטבעי – פתח המערה. רשות העתיקות לא התנערה מחובתה להשיב את האבן למקומה אולם נקטה בשיטה הידועה - 'סחבת'.

הצעד המתוחכם והנוסף אותו נקטה רשות העתיקות במאבקה לשמור את האבן היחודית במחסניה הוא הגשת כתב אישום נגד מיטש פילצר. בכתב האישום

מוצג מיטש פילצר כפורע חוק שפוגע בעתיקות ובחפירות ארכיאולוגיות. כמובן שמהלך זה נגרם כתוצאה ישירה של התעקשות העמותה להשבת האבן למקומה.

לפני כשבוע וחצי, ישב מיטש פילצר על ספסל הנאשמים בבית המשפט בנצרת, שם נערך קדם דיון. לצידו ישב תושב האיזור, השחקן יובל אבידור, שיגלם את דמותו של ר' יהושע בן לוי. השחקן זעק בבית המשפט וקרא בקול 'עד מתי תטרדו את מנוחתי?'

המאבק הציבורי מנוהל על ידי אנשי מקצוע מעולם הארכיאולוגיה, אנשי תקשורת דתיים וחילוניים ותושבי הגליל שנרתמו למען רבי יהושע בן לוי.

מסתבר, כי התנא הקדוש שהקפיד על כבוד הבריות ודרך ארץ במשא ומתן עמם, מצליח לאחד את כל עמך בית ישראל.

תגובת רשות העתיקות ל'בחדרי חרדים': "הנושא נמצא בהליכים משפטיים ואנו מנועים מלהגיב".
רבי יהושע בן לוי ציפורי מיטש פילצר ארכיאולגיה עתיקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד