י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

צפוי? משוחררי עסקת שליט שבים לטרור

חצי שנה עברה מאז ביצוע העסקה, וחלק מהמחבלים ששוחררו כבר נעצרו שוב • במקביל, הג'יהאד האיסלאמי החל לעודד הוצאת פיגועים מג'נין וטול-כרם • תמונת מצב

עסקת שליט
עסקת שליט



חצי שנה עברה מאז נחתמה עסקת שליט, במסגרתה שוחררו מאות אסירים בטחוניים. על-אף שחרורם, שבו רבים מהם לפעילות חבלנית עוינת. כאשר חזרתם לטרור מתבטאת בשני מישורים: פעילות צבאית-טרוריסטית מובהקת, או סיוע לתשתיות ארגוני הטרור אליהם השתייכו.

האסירים ששוחררו נמצאים תחת מעקב של צה"ל והשב"כ בכדי לאכוף את תנאי שחרורם ולמנוע את חזרתם לפעילות טרוריסטית, עם זאת, בכל הגזרה נרשמו עשרות מקרים של הפרת תנאי השחרור, וכעשרה נעצרו עד כה.

גורמים באוגדת יהודה ושומרון סיפרו לאתר צה"ל, כי צה"ל והשב"כ מצליחים למנוע פעילות פח"עית של משוחררי העסקה בהצלחה. עם זאת, האתגר הגדול הוא מניעת המעורבות של משוחררי העסקה שגורשו לחו"ל ושללא פיקוח מערכת הביטחון מצליחים להכווין טרור, גם אם פיזית אינם נמצאים בגזרת איו"ש. בסך-הכל, כ-200 אסירים תושבי יהודה ושומרון גורשו לעזה או לחוץ לארץ. מבין האסירים שגורשו לחוץ לארץ, ישראל אמורה לבחור בעוד שנה 18 מהם שיורשו לשוב ליהודה ושומרון או למזרח ירושלים. רק 55 מחבלים גורשו לצמיתות.

בין העצורים הבולטים ממשוחררי העסקה, ניתן למנות את הנא שלבי, פעילת הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני מאזור ג'נין. שלבי נעצרה בעקבות מידע מודיעיני מהימן, שחשף כי החלה בהכנות לפיגוע טרור מורכב כנגד מטרות צבאיות בעורף. עם זאת, בעקבות שביתת רעב מתוקשרת בה פצחה בהשראת חאדר עדנאן, אף הוא חבר גא"פ מג'נין ששוחרר בעסקה, שלבי גורשה לעזה לתקופת זמן מוגבלת וחאדר צפוי להשתחרר החודש מהכלא.

יש לציין כי עוד בטרם שחרורם, רוב האסירים סירבו להתחייב שלא ישובו לפעילות טרור. המחבל הבולט יחיא סנואר, ממקימי הזרוע הצבאית של חמאס ומחוטפי ורוצחי נחשון וקסמן ז"ל, הצהיר עם שחרורו: "אזהרת ראש ממשלת ישראל למשוחררים מפני שיבה ל'התנגדות', לא תגרום לאסירים המשוחררים להפסיק לפעול".

לפי ההסכם, האסירים ששוחררו לאיו"ש יהיו נתונים תחת מגבלות. בין היתר הם לא יורשו לחצות את הקו הירוק או לצאת לחו"ל במשך עשור, ואחת לחודש יחויבו להתייצב במנהלת התיאום והקישור של המנהל האזרחי במחוז מגוריהם. כמו-כן, במשך שלוש שנים שהותם תוגבל רק למחוז מגוריהם.

אסירים משוחרריםצילום: אסירים משוחררים
אסירים משוחררים


הג'יהאד האסלאמי מעודד הוצאת פיגועים מג'נין

מלבד התגברות איום החטיפה בגזרה בעקבות העסקה, חלק מארגוני הטרור משנים את דפוס התנהגותם לאחרונה. כך לראשונה זה זמן רב, הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, אחד מארגוני הטרור החזקים בג'נין, נותן אור ירוק להוצאת פיגועים מהעיר, תוך כדי העברת הכספים לפעילות צבאית במקום לפעילות האזרחית של הארגון, בה הוא נתן את הדגש עד לאחרונה.

"אנחנו מעריכים שזה ניסיון להוכיח את עצמם ביחס לשאר ארגוני הטרור, אחרי שבעזה הניסיון לא צלח כל-כך", הסביר גורם מודיעיני המעורה במצב לאתר צה"ל. במקביל, נרשמה עלייה במספר המעצרים שצה"ל והשב"כ ביצעו בעיר ג'נין בשלושת החודשים האחרונים.

כמו-כן, בעיר טול כרם התעצמה פעילותו של ארגון הטרור חמאס ובצה"ל קושרים זאת לשחרור חלק מפעילי הארגון לאזור, וכן להסכם הפיוס בין פת"ח לחמאס. עם זאת, עיקר פעילות חמאס בעיר מתמקדת ב'דעוה', פעילות סוציאלית-חינוכית כחלק מ'הכשרת לבבות' לקירוב הציבור לתמיכה במטרות הקיצוניות של התנועה, שבטווח רחוק יותר עלולה להגביר את הפעילות הפח"עית בקרב הפלסטינים.

גם בכפרי יהודה בקרבת חברון בוצעו מספר מעצרים. הבולט שבהם הוא של איימן סלאמה מכפר דורא, שהיה מעורב ברציחתם של 18 אזרחים בבאר-שבע לפני עשור, וששב לפעילות טרור של החמאס. במעצר אלים אחר בו נפצע חייל מגדוד 'לביא' באורח בינוני, נעצר בכפר יטא חאלד מחמארה, שעל-פי החשד היה אחראי להברחת כספים עבור פעילות טרור.
עסקת שליט מחבלים טרור צה שב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד