י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

יואליש קרויס מציג: 'משנתו של רבי עמרם' • מסמך מרתק

ספר חדש שהוציא קמב"ץ 'העדה החרדית' יואליש קרויס, ואשר מסתמך על אוסף נדיר של הקלטות, מציג את משנתו של ר' עמרם בלויא

יואליש קרויס והספר. צילום: בחדרי חרדים
יואליש קרויס והספר. צילום: בחדרי חרדים



אם תהיתם לאן נעלם בתקופה האחרונה קמב"ץ 'העדה החרדית' יואליש קרויס. אולי בכתבה הבאה תגלו את התשובה.

קרויס, כך מסתבר, הסתגר בחצי השנה האחרונה בחדר קטן הסמוך לביתו,שם שקד בעריכתו של ספר שראה אור לפני כמה ימים.

הספר העונה לשם 'משנתו של רבי עמרם', הוא בן 176 עמודים, והוא מגיש תיעוד מדויק של שיחה מרתקת בין שני אנשים. הראשון הוא האיש עליו נכתב הספר, ר' עמרם בלויא ז"ל, מי שנחשב למנהיג ה'נטורי קרתא' בארץ עוד בימיו הראשונים של הארגון, האדם נוסף הוא יהודי הולנדי שערך מחקר מקיף ומעמיק על זהותו של הארגון.

ר' עמרם שימש כמנהיג ה'נטורי קרתא' במשך כ-50 שנה עד לפטירתו בשנת תשל"ד, בניו ר' אורי ור' שעיה נמנים על אנשי 'העדה' ומתפללים בבית-המדרש בו נהג אביהם להתפלל - 'משכנות הרועים'. אחיינו נחשב ליד ימינו של גאב"ד 'העדה החרדית', הגרי"ט וייס.

חודשים ספורים לפני הסתלקותו של רבי עמרם, הגיע החוקר לביתו ובקשה בפיו, האם יסכים ר' עמרם לגולל בפניו בשיחה מעמיקה את דרכו, שיטתו וההיסטוריה רבת הסערות של היהדות החרדית בירושלים.

ר' עמרם נענה לו ברצון ואף התיר לו להקליט את הדברים בטייפ מיוחד שנשא, ובזכות כך נותרו הדברים למשמרת. בשנים האחרונות הגיעו ההקלטות הללו לידיו של יואליש קרויס אשר התיישב לתמלל מילה במילה, שאלה ותשובה, ולפרסם את התוצאה הסופית, בתקווה כי הדברים "ילמדו על גדלותו וענוותנותו של רבי עמרם".

כתב בחדרי חרדים עם קרויסצילום: כתב בחדרי חרדים עם קרויס
כתב בחדרי חרדים עם קרויס


כשמפגינים נגד הציונים - מכירים בהיותם יהודים

יואליש קרויס, בן ה-40 לא הפך לפתע לסופר, לכן הספר המדובר וגם הספרים הנוספים שהוא מתכנן להוציא בעתיד, לא יימכרו באמצעות הסוחרים הקיימים בשוק הספרים החרדי, אלא יימכרו לציבור בביתו של יואליש ולכל היותר בחנות הספרים המקומית במאה שערים.

את ר' עמרם ז"ל הוא לא זכה להכיר, אך את הקלטות שהותיר בידו היהודי ההולנדי הוא שמע בקשב רב פעם אחר פעם, והשתדל להישאר נאמן למקור ללא סילוף הדברים. הדברים בספר אינם מובאים לפי עניינים, ויש בהם עירוב של קורות הימים, יחד עם דברי הסבר והשקפה. זאת כדי לשמור על הייחודיות של הדברים כמות שנאמרו.

"ר' עמרם היה אדם שחושב רבות לפני כל החלטה שהיה מקבל, גם היה חושב רבות לפני שהיה יוצא באמירה כזו או אחרת", אומר קרויס ל'בחדרי חרדים'. "מצד אחד הוא דגל בכל שנעשה היום אך מן הצד השני הוא סבר כי אין סיבה למחות כי אז אתה נותן יד לציונים ומוכיח להם שהם יהודים".

רק לצורך המחשת דבריו של קרויס, בפניכם ציטוט מדויק של ר' עמרם ז"ל המופיע בספרו: "כשמפגינים מכירים בהיותם יהודים כי הלא נגד הפולנים לא היינו מוחים. אם ממשלת פולין יבנו בריכת שחייה האם נצא למחות נגדם?"

כשהגרי"ז נזף בר' עמרם

בשנים בהן היה ר' עמרם בלויא מנהיג ה'נטורי קרתא', מספר המשפחות שנמנו על הארגון עמד על כ-2,500. רובן היו חלק בלתי נפרד מ'העדה החרדית'. היום התמונה נראית אחרת, 'העדה החרדית' מונה כמעט 8,000 משפחות בעוד ארגון 'נטורי קרתא' מונה רק 350 משפחות.

באחד מהתשובות שמעניק ר' עמרם לחוקר היהודי ואשר מובאת בספר, ניתן לתלות אולי את הסיבה לכך שמספר המשפחות הנמנות על הארגון הלך וקטן עם השנים: "תשאל לילד בכל העולם מה 'נטורי קרתא'? תשובתו תהיה כי הם זורקי אבנים. פוצעים נשים וילדים, הם עיוורו כמה אנשים וגרמו לכמה להיות נכים. כל העולם שומע על 'נטורי קרתא' רק דבר אחד: זורקי אבנים. כיוון ש'נטורי קרתא' מתנגדת להם בכל הזדמנות. יש אנשים - אפילו חרדים - כשנזדמן לו הוא מכריז כי הוא אינו מ'נטורי קרתא'. מתבייש להגיד שהוא מ'נטורי קרתא'. פעם בא אלי יהודי מאמעריקא ואמר לי שהיה מתאר לעצמו שיש לי קרניים על הראש, וכשיחזור יספר להם שזה לא נכון".

בקטע נוסף מספר ר' עמרם ז"ל על התקופה בה ישב בכלא במשך מספר חודשים, לאחר שנעצר על שמחה נגד חברת 'אגד' וחילולי השבת. במהלך אותה התקופה ביקש ממנו אחד משותפיו לתא שהואשם ברצח ברכה, מכיוון שפחד להישאר במאסר בעקבות פגרת השופטים. "על כן ביקש שאתן לו ברכה", אמר בלויא. "נתתי לו ברכה ונכנס למשפט, ואחר כך יצא בשמחה עצומה שנתנו לו רק חודש מאסר".

כשסיפר ר' עמרם את הדברים לגרי"ז מבריסק השיב לו: "הרבית פושעים בישראל".

כאמור, קרויס כבר מתכנן ספר נוסף, שיתמקד בסיפורים ששמע מפיהם של זקני מאה שערים על ר' עמרם ז"ל. קרויס מספק לנו הצצה נדירה לאחד מהסיפורים שייכנסו לספר הבא. לטענתו, יכולים המעשים הללו להעיד עד כמה היה ר' עמרם שקול בדעתו לפני שפעל בצורה כזו או אחרת.

"בימי שני וחמישי הוא היה יוצא עם שלטי צניעות למחות ברחובה של מאה שערים, כשהייתה עוברת אישה לא צנועה היו צועקים לעברה 'פריצות'. באחד מן הימים עברו שם חתן וכלה וכולם שרו ורקדו איתם, דקות לאחר מכן עברה שם אישה לא צנועה ור' עמרם ביקש לא למחות נגדה. שאלו אותו המפגינים לסיבת הדבר? ענה ר' עמרם: 'אם נמחה נפחית משמחת החתן והכלה'".
עמרם בלוי משנתו של רבי עמרם נטורי קרתא יואליש קרויס מאה שערים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד