י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

נקבע מותו של 'חוק גפני'

'חוק גפני' נקבר היום באופן רשמי בוועדת החינוך של הכנסת. במקומו אישרה הוועדה את 'חוק נהרי' המשודרג. גפני: "זה נעשה בתיאום". האם הסאגה הגיעה לסיומה? • סיקור מיוחד

ניצח. השר משולם נהרי
ניצח. השר משולם נהרי

המחלוקת המרה בין ח"כ משה גפני לשר משולם נהרי התנוססה בשבועות האחרונים בראש חוצות. האשמות ההדדיות, המריבות, ומאבקי האגו גלשו אל כלי התקשורת, ופרנסו לא רע את הכתבים הנמצאים בעונת המלפפונים.

ליבת המחלוקת היא 'חוק החינוך החרדי', הידוע יותר בשם 'חוק נהרי'. החוק, שנקרא על-שמו של השר משולם נהרי, התגלה כגבינה שוויצרית רבת חורים. וכך, החוק שהיה אמור להגן על מוסדות החינוך, התגלה בסופו של יום כאויבם הגדול.

'חוק נהרי' נולד בכדי לתקן לקונה שגרמה לעיוותים רבים בתקצוב מערכות החינוך החרדי. המוסדות שנמצאים תחת הקטגוריה של 'חינוך מוכר שאינו רשמי', סובלים במשך שנים ארוכות מאפליה מתמשכת. מנהלי המוסדות, שהעלו את שוועתם אל הקברניטים, קיבלו את החוק החדש, המורה על תקצוב בסכום העולה כדי 75% מתקציבי רשתות החינוך הממלכתיות.

אלא שלאחר זמן התברר שאליה וקוץ בה. ב'חוק נהרי' נכתב כי הרשויות המקומיות שאחראיות על העברת התקציבים יעבירו כספים במזומן, לצורך השירותים אותם הן צריכות לספק. וכאן מגיע החלק הקשה: הרשויות המקומיות נמצאות במצב כלכלי קשה מאוד, ולחלקן אין כספים להעביר לידי המוסדות. גם אלו שמעבירים כספים, הכסף נשאב מיד אל החשבונות המרוקנים של המוסדות, כל זאת לצד בעיות מבעיות שונות נוספות.

קיצורו של דבר: מוסדות רבים סובלים בחודשים האחרונים מאי אספקת מים וחשמל, חוסר בניקיון, תחזוקה ועוד.

וכאן הגיע המאבק הגדול.

ח"כ משה גפני הציע ליזום חוק חדש -'חוק גפני' - שיתקן את הבעיות שיצר 'חוק נהרי', בעוד נהרי ביקש לתקן את הבעיות שנוצרו בחוק הקרוי על שמו.

החוק אותו הציע גפני קובע: תנו 100% תקציב לרשתות החינוך החרדיות, ותורידו את מוסדות 'המוכר שאינו רשמי' מההסדר. המשמעות: 'חדרים' פרטיים, מוסדות חב"ד ועוד, לא יקבלו יותר תקציבים מהמדינה, ואילו הרשתות 'מעיין החינוך' ו'החינוך העצמאי' ייהנו מתקצוב מלא.

נהרי, לעומת זאת, הציע לפתור את הבעיה נקודתית. הוא הבין שיש בעיה: הכסף אינו מגיע, והמוסדות סובלים ממחסור בשירותים בסיסיים, לפיכך נעביר חוק שיאפשר לעיריות להעביר את הכספים בצורת שווה כסף, כמו שירות ניקיון ותשלומי חשמל ומים.

המלחמה בין הניצים עברה גם אל בתי גדולי התורה. גפני הציע את מרכולתו בפני גדולי ישראל, וזכה להיענות, אך נהרי - שהגיע מיד אחריו והסביר את עמדתו - זכה גם הוא להיענות דומה. הגר"י סילמן קיבל עליו את עמדת המפשר - והבטיח להכריע בין הצדדים.

אלא שהיום (ב') הגיע החוק לדיון בוועדת החינוך בכנסת. בוועדה התקבצו כל מנהלי המוסדות הנמצאים תחת הקטגוריה 'מוכר שאינו רשמי'. המנהלים הגיעו מזיעים, ולא רק בגלל החום הכבד. אם חוק גפני עובר - התיקצוב של המוסדות - בטל.

אלא שמהר מאוד הם נרגעו. החוק שהוגש להצבעה היה 'חוק נהרי' המשודרג. הצעתו של גפני לא נראתה באיזור. התברר כי גפני הבין שאין לו רוב בוועדה, והחליט לוותר על הצעת החוק שיזם.

החוק שאושר בוועדה היה התיקון ל'חוק נהרי', המאפשר לעיריות לשלם למוסדות בצורת שווה כסף. ההסדר כולל גם את מוסדות 'החינוך מוכר שאינו רשמי'.

וכך באה הסאגה לסיומה. המוסדות יקבלו את עזרת העיריות, וחוק גפני? יעלה קצת אבק בארונות עד להזדמנות טובה יותר.

ירח טוקר, דוברו של ח"כ משה גפני, אומר לאתר 'בחדרי חרדים': "החוק שעבר היום בוועדת החינוך היה מתואם עם משה גפני. בישיבות שהתקיימו עם שר החינוך סוכם להעביר את החוק במתכונתו הנוכחית, בסיכום עם כל הצדדים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד