י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פתוח בשבת, בהכשר הרבנות • חשיפה

עשרות מסעדות בצפון הארץ פתוחות בשבת, אבל זוכות להכשר של רבה הספרדי של קרית שמונה. רבנים: "חייבים לפרסם זאת. זו שערוריה!". הרבנות הראשית: "רק הרבנים הראשיים יכולים לפטר, אין לנו מה לעשות"

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

עשרות אלפי הנופשים בצפון הארץ בימים אלו, פוקדים בהמוניהם את המסעדות הפזורות לאורך כבישי הצפון. הטיולים מגבירים את תחושת הרעב, ואווירת החופש החגיגית השורה צפונית לכינרת, מזרימה כסף רב לכיסי בעלי המסעדות. אלא שמתברר שלא הכל כשר, ובחלקו נעשה אף 'מעשה שבת'.

מי שעולה בכביש 99, מקרית שמונה לכיוון הר החרמון, ייתקל במספר מסעדות הנושאות שלט: "פתוח שבעה ימים בשבוע". בשלטים מסוג זה כבר נתקלנו, לצערנו. אבל לצירוף המילה "כשר" ליד רומסי שבת קודשינו, עדיין לא התרגלנו.

השידוך המוזר של רמיסת השבת יחד עם אוכל כשר עורר את סקרנותינו. נכנסו למסעדה, ובקשנו לראות תעודת כשרות. מנהלי המסעדה לא הסמיקו למשמע הבקשה. הם הציגו בפנינו תעודת כשרות, עליה חתום הרב שלום לוי, רבה הספרדי של קרית שמונה. יצוין, כי התעודה מוענקת ליום חול בלבד.

הנורות האדומות נדלקו. התחלנו בבירור מעמיק: כיצד ניתן להעניק תעודת הכשר למסעדה המחללת שבת? יתירה מכך, הרי בשבת אין פיקוח, ומי ערב לכלים במהלך השבת??

מסתבר שאת השאלות הקשות שניקרו במוחנו, שאל קודם רבה הראשי של מטולה, הרב ברוך פכטר. הרב פכטר, שראה כי המסעדות הפתוחות בשבת נושאות תעודת הכשר, פרסם מכתב כי אין לאכול מהכשרו של הרב שלום לוי. אלא שמיד לאחר שיצא המכתב, נתבע הרב פכטר על-ידי הרב שלום לוי בבית הדין הרבני בצפת, על סכום של 100 אלף דולר, בגין הוצאת דיבה. הדיון בבית הדין לא התקדם, עקב מורכבות העניין, אבל בית הדין הוציא איסור חד-משמעי על הרב פכטר לדבר עם אמצעי התקשורת, עד לבירור הנושא מול הרבנות.

הסיפורים ששמענו מגורמים שונים בצפון הארץ, יכולים לגרום לסמירת שערותיהם של רבבות אוכלי הכשרות.

סיפור אחד קטן: בישוב שאר ישוב קיים קומפלקס צימרים ומסעדות, שעמדו בעבר תחת הכשרו של הרב רושצקי. בעלי הקומפלקס ביקשו מהרב רושצקי לקבל אישור לפתוח בשבת. האחרון סירב בכל תוקף והסיר את ההכשר מהקומפלקס. לאחר מספר ימים גילה הרב רושצקי כי הכשרו של הרב שלום לוי מתנוסס בגאון על המסעדה המקומית.

לפני זמן רב הוציאה הרבנות הראשית חוזר מנכ"ל, ובו הוראה חד-משמעית: אין להעניק הכשרים לעסקים מחללי שבת, אפילו אם ההכשר ניתן רק עבור ימי החול. בעקבות ההוראה הורידו מספר רבנים הכשרים שהעניקו לעסקים מחללי שבת. אך הרב שלום לוי לא נרתע והוא ממשיך להעניק הכשר למסעדות מחללות שבת.

את תגובת הרב שלום לוי לא הצלחנו להשיג, עד לשעת כתיבת השורות. אולם משיחות שערכנו עם אנשים הקרובים אליו הם הבהירו כי הרב לוי מעניק את ההכשר מתוך אידיאולוגיה. לדבריהם, הרב לוי טוען כי עדיף להציע לאלפי הסועדים ביום חול אוכל הכשר - ולהציל אותם מאיסור.

ושבת מה תהא עליה? מן השמים ירחמו.

בשיחה שערכנו עם רפי יוחאי, האחראי על הונאות בכשרות ברבנות הראשית, הוא אומר: "יש כאן שני מישורים. הראשון, הטלת הקנסות ואכיפת האיסור, בזה אין לי איך לעזור. החוק לא מאפשר לי לתת קנסות לרבנים, אלא רק לעסקים. מי שיכול לטפל ברב שמפר את הוראות הרבנות, הם רק הרבנים הראשיים - שיכולים להדיח אותו מתפקידו, אך לא נראה לי שיעשו זאת. הסנקציה הזו מופעלת רק בעבירות שיש עמן קלון.

"בנוגע לכשרות - הרב לוי טוען שהוא עושה זאת מאידיאולוגיה. לדעתו, עדיף להציל במה שאפשר, וביום חול הוא מפקח בהידור על הנעשה במסעדות. לטענתו, בשבתות הוא מחליף את הסטים של הכלים במסעדה, ויוצר הפרדה בין הדבקים, במערכות הכשרות ובמערכות שמחללות שבת".

על הטיעון האחרון אומר אחד מרבני הצפון: "האם אחד שאוכל במסעדה בערב שבת, עוצרים אותו ואומרים לו: עכשיו צריך להחליף כלים?! או לחילופין, סועד שאוכל 'סעודה שלישית' ומתי שיוצאת שבת מחליפים לו את הכלים? הרי זה מגוחך. צריך לעורר את הסיפור הזה, אולי תיפסק ההנהגה שגורמת למכשלות רבים".

תגובתו של הרב ציון לוי שהגיעה למערכת 'בחדרי חרדים':

א. ראשית שיקרתם בקשר למספר המסעדות שבהן יש הכשר דומה לזה שאתם ציינתם. מספר המסעדות שנושאים תעודה שכזו עומד על שלושה בלבד ומעולם לא הגיע לרוב מניין כך שקשה לי להבין מניין שאבתם את המספר שנקבתם בכתבה.

ב. שנית, הכשר זה ניתן בלב קרוע ובעין דומעת על כך שהמקום פתוח בשבת כשמול עיניי עמדו השיקולים הבאים,מתוך מגמה לכול הפחות להציל את הכשרות:

ג. כל מי שמטייל במקומות אלה יודע שמבקרים שם רבבות של עמך ישראל שלא תמיד עומדים בניסיון של אכילת אוכל כשר ואוכלים שם כשבמקום אין כל הכשר.התעודה שנתתי נותנת שלכול הפחות אוכלים שם חמישה ימים בשבוע אוכל כשר.(דרך אגב גם כיום נראה לי ולמשגיחים שבאי מסעדה רבים הם חרדים על משפחותיהם שנהנים מהשגחה מהודרת לפחות על האוכל).

ד. לגבי הכלים ששאלתם :ישנם שני סטים אחד לאוכלי הכשרות במשך כל ימות השבוע.וסט נפרד ושונה לימי שבת וחג.הנעילה נעשית על ידי המשגיח בלבד וכן הפתיחה.

ה. אין מציאות שהאוכלים בימי שישי ובמוצאי שבת יכשלו באכילה בכלים שהשתמשו בהם בשבת מהסיבה הפשוטה שבימים אלו אין במקום פיקוח שלי.וליד התעודה מצוין הודעה גדולה על השעות והימים שבהן ניתן לאכול אוכל כשר.

ו. ישנם שני משגיחים במקום כשאחד מהן הוא רב בפועל של ישוב בישראל.ושניהם מפקחים במקום כל שעות היום.

ז. אני לא עשיתי שבת לעצמי ושאלתי כיצד יש לנהוג רב ראשי מכהן והוא התיר לי לעשות כן.

ח. המקומות הבודדים שבהם יש כשרות שלי בדומה למה שציינתם, רחוקים יותר מתחום שבת כך שאי אפשר לשלוח בשבת משגיח למקום,גם שהות בשבת במקום איננה אפשרית לשומר תורה ומצוות בלי מניין ובלי קריאת התורה וכדומה,הישובים מסביב למסעדות אלה הינם ישובים של השומר הצעיר וכדומה,ואין ביניהם אדם שיוכל לשמש משגיח.ואני בהחלט מנסה לתקן לפי דלות כוחותיי ולהציל לפחות את הכשרות.

ט. המדיניות של הרבנות הראשית הייתה במשך שנים רבות לתת תעודות שכאלה לאורחני דרכים הרחוקים ממקום ישוב וכשאין אפשרות לדאוג למשגיח במקום,המקומות הספורים שבהם נתתי כשרות שכזו מתאימים להגדרה שכזו.

י. וראה עמדת הרבנות הראשית הנוכחית בהיותה משיבה מס' 1 לבג"ץ 11157/03 , אירוח גולן.

יא. חוששני שהוכשלתם על ידי בעלי פלוגתא שלי באזור מגוריי שהשתמשו בכם כדי לנגח אותי,בכך שראיתם בדבריהם אמת מסיני ולא היא ,חקירת שטח עיתונאית,רצינית, שלכם הייתה מפריכה את רוב טענותיכם ועל כך אני מיצר. (בנקודה זו יש לי עוד מה לומר במיוחד שבעלי העסקים שעליהם אנו חלוקים יעידו מי מהרבנים נתן כשרות בפסח למקומות אלה עוד לפני שהגעתי לאזור.ומי מהם אכל שם?).

דבר נוסף :לגבי הדין תורה שלי עם הרב פכטר, ששמו שורבב משום מה לכתבה ,אני מציע לכם לקרוא את תוכן החלטת בית הדין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד