י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הגר"ש והגר"ע פסקו: גזל אקו"ם אסור

פוסקי ההלכה הורו: על בעלי אולמות לשלם תמלוגים על כל שיר המושמע באירוע. מי שלא משלם – גזל בידו. בעלי אולמות: 'פסק ההלכה מסתמך על החוק. נערער על החוק'

צריך לשלם לאומנים. הגרי"ש אלישיב
צריך לשלם לאומנים. הגרי"ש אלישיב

מיטב להיטי הזמר שהולחנו בשנים האחרונות, מככבים בכל חתונה חרדית מצויה, ומקפיצים את ההמונים. איש לא חשב עד כה, שעל בעלי האולמות לשלם תמלוגים למלחיני ויוצרי היצירות המוסיקליות.

פסק הלכה מיוחד ותקדימי שפורסם היום בשמם של בכירי הפוסקים, הגרי"ש אלישיב והגר"ע יוסף, קובע באופן חד משמעי, כי בעלי אולמות במגזר החרדי והדתי חייבים על פי ההלכה לשלם ליוצרים תמלוגים על שירים שיושמעו בעולם, כפי שמחויב בחוק. הרבנים קבעו כי מי שלא משלם עובר על איסור גזל.

עד כה סירבו בעלי האולמות לשלם לאקו"ם תמלוגים על השמעת מוזיקה, בטענה שאין פסיקה הלכתית המחייבת אותם מתשלומים אלה. אקו"ם פנה למנהיגי הציבור החרדי, שהפנו אותם לקבל פסיקה של הרבנים.

הגרי"ש אלישיב הורה, כי אין להתחמק מתשלום זה. בדבריו הסביר: "מכיוון שבעל האולם מקבל רישיון לפתוח את המקום, הרי הוא מתחייב בכל מה שהחוק דורש, ואם החוק דורש כך, הוא מחויב לעמוד בזה. ואם לא עומד בזה, הרישיון שלו הוא לא רישיון".

הגר"ע יוסף, שנדרש לשאלה, הביא נימוק אחר: "דינא דמלכותא דינא. מכיוון שעל פי החוק במדינת ישראל חובה על כל אחד לשלם, מי שלא משלם עובר על איסור גזל. ובפרט בעלי אולמות שומרי תורה ומצוות שעליהם לשלם ולא לגרום לחילול ה' חלילה".

משמעות הפסיקה: כל בעל אולם ייאלץ לשלם על כל אירוע תמלוגים בסך 200 ש"ח. מנכ"ל אקו"ם יוריק בן דוד הגיב בשמחה: "סוף סוף יוכלו גם יוצרים במגזר החרדי לראות שכר מעמלם".

נודע, כי ישנם בעלי אולמות במגזר הדתי, כמו 'קינג דיויוד', 'הדר דימול', 'כתר הרימון' ו'נאות ירושלים', המקפידים לשלם תמלוגים עוד בטרם נשמעו פסקי ההלכה. קבוצת בעלי אולמות שאינם משלמים אמרו, כי הם שומעים לראשונה את פסק ההלכה, ומכיוון שהוא בא מכוח החוק, ינסו לערער על החוק.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי המלחינים הוותיקים, יוסי גרין, משה לאופר, הלל פלאי ועקיבא המניק, שמיטב שיריהם מושמעים כמעט בכל אירוע חרדי, הם חברים באגודת אקו"ם, הדואגת לזכויותיהם של יוצרים.
בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אומר רז שירזיאן, ראש מחלקת פרויקטים באקו"ם, כי הוא קורא לכל היוצרים החרדיים להצטרף ולהיות חברים באגודה ולקבל תמלוגים.
"אנחנו הבית של היוצרים, שעובדים קשה על יצירות, ואין להם יכולת להתפרנס".

כאמור, הפסיקה הזאת הכתה בתדהמה בעלי אולמות רבים, שהודיעו כי המילה האחרונה טרם נאמרה. "נערער על החוק הזה", הודיעו הערב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד