י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מריצות של שנאה

מה שנראה בתחילה כהתפרצות רגעית - מתברר כמהלך יזום: מריצות עמוסות אבנים נמצאו בהר הבית. המשטרה תגביל את התנועה בהר. הרשות הפלסטינית לערביי ישראל: תלחמו • מהומות תש"ע

אחת המריצות שהתגלו. צילום: משטרת ישראל
אחת המריצות שהתגלו. צילום: משטרת ישראל



עשרים נשים פלסטיניות ששוחררו בתמורה להעברת קלטת בת דקה - הגבירו ככל הנראה את תאבונם של ערבים במזרח ירושלים. מי שמשלם את המחיר על כך, אלו מאות האלפים הנוהרים בימי חול המועד לרחבת הכותל, כזכר למצוות העלייה לרגל.

מה שנראה היה בבוקרו של יום - במהלך ברכת הכהנים ההמונית המתקיימת כמדי חולו של מועד ברחבת הכותל המערבי - כהתפרעות שולית של מספר נערים ערביים, הולך ומתברר כתופעה מדאיגה. מסתבר כי מדובר בתוכנית יזומה ומתוכננת לפרטים, שתכליתה לשבש את העלייה ההמונית לרגל ואת התפילות הסדירות המקיימות ברחבת שריד בית המקדש.

בברכת הכהנים ההמונית ומעמד קבלת פני הרבנים הראשיים, שהתקיים בבוקר (שני) כמיטב המסורת הדו-שנתית, נרשמו הפרות סדר שהבהילו את המתפללים. במהלך הפרות הסדר, שכללו בין היתר יידויי אבנים, נעצרו עשרה רעולי פנים שיידו אבנים לעבר מתפללים חרדים. הדבר גרר להתבטאות קשה מצידו של ממ"ז ירושלים פרנקו, שאמר ש"הערבים כפויי טובה. ברמדאן איפשרנו להם תפילה שקטה. בחול המועד הם דואגים לשבש לנו את הסדר".

אלא שאם מישהו חשב כי מדובר בהתפרצות חריגה, הרי שבאה החשיפה הבאה שנחשפה במשטרה, ועוררה דאגה רבה: במהלך סריקות שקיימו אנשי משטרה, גילו השוטרים ברחבי הר הבית מריצות שהועמסו באבנים, כחלק מהכנות להפרות סדר נרחבות. כתוצאה מכך החליטה המשטרה להגביל את גיל המבקרים בהר. לא תתאפשר כניסת מוסלמים מתחת לגיל 50.

המריצות, שלפי החשד הועמסו על ידי ערבים כחלק מהכנות להפרות סדר, נמצאו במקומות שונים בהר, וכמה מהן תועדו על ידי המשטרה בווידאו.

במשטרה הודיעו, כי ההחלטה עליה הכריז ממ"ז ירושלים אהרן פרנקו, ולפיה תוגבל כניסת מוסלמים להר הבית ולאפשר זאת רק לנשים, ולגברים בעלי תעודות זהות כחולות מעל גיל 50 – קשורה באופן ישיר לגילוי המריצות.

סביב הדברים שאמר פרנקו, התפתח עימות נרחב בין המשטרה לערבים. ח"כ זחאלקה כינה את פראנקו, "פריץ שפוגע בחופש הפולחן". כנראה שיידוי אבנים והעמסת מריצות באבנים להשלכה על ראשי מתפללים יהודיים ברחבת הכותל, היא סוג של פולחן.

האם העימותים הללו ישפיעו על מאות אלפי העולים לרגל? ההערכה היא שלא. עם ישראל ימשיך לפקוד את הכותל המערבי בהמוניו.



הרשות הפלסטינית: "תלחמו בישראל"

ההתפרעויות לא הסתכמו ברחבת הכותל המערבי. היו מוקדים נוספים להתפרצות הפתאומית - חלקם תוצאה של החלטת המשטרה להגביל את הכניסה להר הבית.

בצפונה של הבירה, סמוך למחסום מחנה הפליטים שועפאת, יידו פלסטינים אבנים לעבר חיילים שניצבו במקום. באמצעות אמצעים לפיזור הפגנות - פיזרו החיילים את מיידי האבנים. שבעה פלסטינים נעצרו.

בתגובה, פרסמה הרשות הפלסטינית, בראשותו של סלאם פיאד, הודעה, שבה נקרא הציבור הפלסטיני להתעמת עם ישראל, וללמד אותה לקח. זאת בתגובה למגבלות שהטילה המשטרה על הכניסה להר הבית.

"הממשלה הפלסטינית מגנה את ניסיונותיה של ישראל לקיים תפילות יהודים במתחם אל-אקצה", נכתב בהודעת הרשות. "אנו קוראים לעולם לכפות על ישראל להפסיק את ניסיונותיה לייהד את העיר.

"אנו קוראים לציבור הפלסטיני להתעמת עם ישראל ותוכניותיה, שנועדו למנוע מהעם הפלסטיני להגשים את שאיפתו להקמת מדינה פלסטינית בשטחים הכבושים", קראה הממשלה הפלסטינית לערביי ישראל.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד