י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

'ראשון ואחרון' - פרוייקט מרענן חדשני • החזן משה רייס ז"ל להאזנה

פרוייקט חדנשי וייחודי המשחזר קטעי חזנות ישנים שהוקלטו לפני עשרות שנים עם נגינה ותיזמור חדשים • הפרויקט על ידי עודד, בנו של ר' משה רייס • כבד את אביך בגרונו

קול הבריטון הלירי: שלמה רייס
קול הבריטון הלירי: שלמה רייס

לפני כארבע שנים נהרג שלמה וייס, מי שהיה החזן הראשי של קהיליית גרמניה בשנים 1959-1995 בתאונת דרכים בדרכו אל בנו עודד. כעבור ארבעה חודשים, חגגה נכדתו של החזן את בת המצווה שלה. לרגל המאורע, שנחגג בצנעה מפאת האבל, החליט האב, עודד רייס, להכין מצגת ברכות שתכלול בין השאר, גם קטע חזנות מאת אביו המנוח. ההקלטה כללה קטע מהתפילה "ברכת כוהנים".
עודד התפלא לגלות כי הקהל התרגש ואהב לשמוע את היצירה החזנית, גם בעידן הדיגיטלי.

או אז החליט עודד רייס להקים גל עד מוזיקלי ולהאדיר את שמו ברבים מעבר לקהל הדתי ברבדים שונים של הקהילה. "רציתי להגיע לכל פינה, כי הגיע לו" הוא אומר.

המסע המוסיקלי המרגש של עודד החל בתקליט ישן שממנו הצליח לחלץ קטעים נדירים שמעולם לא הוקלטו קודם לכן. שלמה רייס, שהיה שם דבר בגרמניה בכלל ולא רק בקרב הקהילה היהודית, מעולם לא הקליט את שיריו אלא באותו תקליט. אל ההקלטות שחילץ מהתקליט ושקיבל מהרדיו הגרמני צרף עודד תזמורת, מקהלה וקטעי קריינות.

הפרויקט הכולל שני תקליטורי שמע, די.וי.די, חוברת שירים והסברים קצרים, יראה אור בימים הקרובים.

הפרוייקט עצמו הוא פרוייקט חזנות, בו משתלבים דודו פישר, יעקב מוצן, ישראל רנד, עמיקם גורביץ', והוא בנוי בצורה כזאת שכל אחד ואחד יוכל למצוא בו את שחפץ ליבו.
הוא מכיל גם הקלטות נדירות, לדוגמא הקטע יעלה של יוסלה רוזנבלט עם בנו הנרי, הוקלט פעם נוספת בלבד, על ידי אבי, איתי.
ישנם קטעים שמעולם לא הוקלטו ויש אף לחנים חדשים.

השיר אותו נציג בפניכם הפעם, הוא בעצם "סינתוז" של קטע חזנות מושתל בשיר עדכני חדש על ירושלים למילותיה של חמוטל בן זאב וללחנו ועיבודו של אריה ברקוביץ', זהו מפגש של ניגודים בין זמר הנשמה הישראלי - מומי לוי (2009) עם קולו של חזן - אבי (1959).
השיר, הוא בדיעבד שירו של מומי לוי, עם נגיעה של אבי בפזמון בו ניתן להתרשם מקול הבריטון לירי החם שלו אשר סחף המונים לבית הכנסת, ב"זוגן" שלו.





שלמה רייס, בעל קול הבריטון הלירי, קול נדיר בעולם החזנות, נולד בפולין ב-1928 למשפחה בעלת רקע מוסיקלי. אביו היה בעל תפילה בישיבה ולימד את בנו לומר נוסח. כישרונו של שלמה רייס התגלה מהר מאוד וכבר בגיל שש הצטרף למקהלה של יהודה "לייביש" מילר, החזן של בית הכנסת בווינה.

ב- 1938 עלה לפלסטינה ופגש שוב במילר, שפרש עליו את חסותו והמשיך בחינוכו המוסיקלי. בשנת 1959 נסע רייס לארצות הברית כדי להמשיך ולהשתלם בלימודיו. בדרכו עצר בתחנת ביניים במינכן. היה זה יום ששי וכמו כל יהודי טוב הלך לבית הכנסת. הוא הוחתם מיד על חוזה והפך לחזן הקהילה. משם אצה לו הדרך. הוא התפרסם והקים את בתי הכנסת בדיסלדורף ובפרנקפורט ותרם רבות לחיזוקה של הקהילה היהודית בגרמניה. בשנת 1995 חלה ויצא לגמלאות.


"זהו דיסק מרגש מאוד שאמנם בנוי ברובו לחובבי החזנות, אבל יש בו קטעים שימשכו גם קהל חילוני", מעיד עודד על הפרויקט.

בעתיד הקרוב יצא הדיסק בגרמניה בלונדון ובארצות הברית, ובעתיד הרחוק מתוכננים קונצרטים עם האמנים שהשתתפו בהכנת הפרויקט וכבר נתנו את הסכמתם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד