י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"דיבוק, רד מהעין וצא דרך האצבע!"

טקס מיוחד נערך בישיבת המקובלים: הרב דוד בצרי כינס מקובלים, להוצאת דיבוק מצעיר בברזיל, בשידור חי באמצעות המחשב • פיני רוזן שוחח עם הרב בצרי על שיטות ההוצאה • ראיון, וידאו ותמונות בלעדיות

ישיבת השלום הערב. צילומים: אלי קובין ויצחק לב ארי
ישיבת השלום הערב. צילומים: אלי קובין ויצחק לב ארי

בעידן המודרני, מסתבר, יכולות טכנולוגיות חדישות לסייע לקיים טקסי קבלה עתיקים. תופעת 'הדיבוק' ידועה בספרות הקבלה זה מאות שנים, ומקרים מעין אלו מתוארים גם בספריו של האר"י הקדוש.

כיום, גם אם התופעה נחשבת לנדירה ואין שומעים אודותיה רבות, עדיין ישנם דיווחים על קיומה.

אמש (ד) קיים ראש ישיבת 'השלום', המקובל רבי דוד בצרי טקס להוצאת 'הדיבוק' מבחור בשנות השלושים המוקדמות לחייו. אלא שאם בתקופת האר"י היה צורך במפגש ישיר עם הבקיא ברזי הקבלה, הרי שהטקס המדובר, שהתקיים הערב, נערך כשאוקיינוס מפריד בינם, וזאת באמצעות הלווין.
הצעיר, שהתברר כי הוא סובל מחדירת דיבוק לגופו, מתגורר בברזיל ואילו הרב בצרי ערך את הטקס הקבלי מבית מדרשו שבירושלים.

אולם למרות זאת, לשם עריכת הטקס עצמו נעזר הרב בצרי בטכניקות הקבליות הקדומות, וביניהם שימוש בשופרות, נרות ובלחשי תפילות מסוימים, ואף ביקש מהנוכחים לפתוח את חלונות החדר על מנת שהדיבוק יוכל לצאת.

בשיחה עם אתר 'בחדרי חרדים', סיפר הרב בצרי כי הדיבוק גילה ששמו הינו פתחיהו בן חוה, ובמהלך הטקס, ממנו כידוע נגרם סבל רב לאותה נשמה, הוא אף איים כי בצאתו מהגוף ייקח עמו את נשמתו של הבחור הצעיר. גם הבחור בו נכנס הדיבוק סבל רבות, ובמהלך הטקס הוא רקע ברגליו והנוכחים ששהו עמו בחדר, וביניהם רב הקהילה המקומית, נאלצו להחזיק בראשו.

עוד סיפר הרב בצרי, כי על אף ששליטתו של הבחור הברזילאי בשפה העברית מועטה ביותר, השיחה בין הרב לנשמת הדיבוק התנהלה בעברית קולחת. אולם על אף ניסיונותיו של הרב בצרי לשדל ואף להכריח את נשמת הדיבוק לצאת מגופו של הבחור האומלל - ניסיונות אלו לא צלחו.

"ברגע מסוים הדיבוק צעק שהוא נשרף, ברגע אחר הוא אמר שהוא יוצא דרך הרגליים, ואחר-כך איים שיצא דרך האיבר ממנו נכנס", גולל הרב בצרי את פרטי המאורע.

בשל החשש לשלומו של הבחור, יקיים ככל הנראה הרב בצרי את הטקס בשלב אחר.























תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד