י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ספק פיקוח נפש

ההוראות של הגר"ש: חולי ומחלימי הקורונה - מי חייב לצום ביום כיפור?

גדר ברור בדין ספק פיקוח נפש • מה הדין לגבי חולה קורונה • מה הדין לגבי מחלימי הקורונה, האם חייבים להתחיל את הצום • ההבדל בין אדם שיש לו תסמינים לאדם ללא תסמינים • דין יולדת ומעוברת • הגאון הרב שבתי לוי בפסק הלכה   

ההוראות של הגר"ש: חולי ומחלימי הקורונה - מי חייב לצום ביום כיפור?
מחלקת קורונה באיכילוב צילום: Yossi Aloni/Flash90

הגאון הרב שבתי לוי, רב שכונת רמת אהרן וראש כולל הליכות משה, עונה לשאלת רבים; בדין חולה ומחלימי הקורונה, מה דינם לגבי צום יום הכיפורים, והאם יש הבדל בין אדם שהחלים אך עדיין עם תסמינים, לאדם שכבר עברו לו התסמינים וכן בדין יולדת או מעוברת.  

כתוב בתורה: "פיקוח נפש ואפילו ספק פיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה"

איזהו ספק פיקוח נפש שידחה את כל התורה, דווקא ספק אמיתי, מהו ספק אמיתי, זה שכל הרואה את החולה אומר יש כאן חשש, כמו אדם שרואה את חברו חיוור מאוד, מיד מתעורר בנו ספיקות, אולי יגיע ח"ו לפיקוח נפש, שהרי כתוב בגמ' לגבי מפולת, כשאנו רואים את ההריסות לאחר המפולת, חוששים שמא יש אדם מתחת אולי חי אולי מת, זה ספק פיקוח נפש הנראה לעיין, בכה"ג שהמצב מעורר ספיקות, אפילו מאה ספיקות מחללים את השבת, וכן לגבי יום הכיפורים, אפילו מאה ספיקות יאכל.

יש מצב אחר של ספק פיקוח נפש, שהמצב אינו מעורר ספיקות, והספק פיקוח נפש אינו נראה לעיין, אלא כיוון שראהו רופא וזיהה בעיה מסוימת אצל אותו אדם, אמר הרופא שאדם זה בספק פיקוח נפש, בכה"ג אזלינן בתר רוב רופאים וכן אם בא רופא ואמר איני יודע אם יש כאן פיקוח נפש, בכה"ג שהפיקוח נפש אינו נראה לעיין, אנו נפסוק שאין לחלל עליו שבת וכן לגבי יום הכיפורים ימשיך לאכול כרגיל כאילו אין לי ספק כלל.

כללים אלו שראינו בגמרא מלמדים אותנו לגבי חולה ומחלימי הקורונה ביום הכיפורים.

אדם ללא תסמינים - שנראה לעיין בריא לגמרי, אם בא רופא ואמר ברור לי שאם הוא יצום, יגיע לסכנה, וודאי שלא יצום, ובמקרה זה היינו פוסקים על פי רוב רופאים, כיון שאין דבריו של אחד במקום שניים. אבל כיום, לאחר שאלת הרופאים על אדם ללא תסמינים, הרופאים אומרים כיוון שאדם זה נושא את הנגיף אולי אם יצום יכול להגיע לפיקוח נפש אבל איננו יודעים בבירור. כיוון שאין לנו ספק בעיין, כה"ג חייב להתחיל לצום עד שירגיש משהו שלא הרגיש בצומות קודמים, כמו חולי גדול, ובכה"ג יפתח את הצום בשיעורים.

אדם שיש לו תסמינים - תשוש, שיעול, קוצר נשימה, אדם זה נראה לעיין כמצב שמעורר לנו ספק פיקוח נפש ואסור לו לצום.

מי שהחלים מהנגיף - אך עדיין חלש, (ללא תסמינים של בריאות הגוף) ומרגיש בריא, גם אם יש לו כאבי שרירים, זה נקרא מצב שלא מעורר ספיקות, ואדם זה חייב להתחיל לצום, עם זאת, במקרה שתוך הצום הרגיש קושי לא רגיל חייב לפתוח את הצום בשיעורים.

בדין יולדת - שכבר עברה שבעה ימים מהלידה, שאומרת שאינה מסוגלת לצום, תלוי הדבר, אם סיבה זו נובעת מכיוון שנמצאת עם הילדים בבית וחייבת לטפל בהם ולכן אינה מסוגלת לצום, חייבת לצום ותשכב כל היום במיטה ותדאג שבעלה יישאר בבית, או שיהיה מי שיעזור לה עם הילדים. אך אשה שאומרת שאינה יכולה לצום מבלי קשר לטיפול בילדים וגם אם תשכב כל היום במיטה לא תוכל לעבור את הצום מרוב החולשה שמרגישה, אשה כזאת אינה מחויבת לצום ותשתה בשיעורים אם יכולה. 

 

הלכות דינים הרב שבתי לוי יולדת חולי קורונה צום יום כיפור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד