י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

הרב יואל שוורץ: שום דבר כבר לא מבהיל אותי

הרב יואל שוורץ, שהוזמן לאיראן לפגישה על 7 מצוות בני נח, בראיון רחב יריעה ומרתק • על ההזמנה: "רגע קשה בחיים" • הנח"ל החרדי: "נמצאים בו כיום מסלתה ומשמנה של היהדות החרדית"

הרב יואל שוורץ
הרב יואל שוורץ



לסערות לא מעטות בחברה החרדית גרם כבר הרב יואל שוורץ, העומד כיום בראש בית הדין לענייני שבע מצוות בני נח, הפועל לעידוד קיום שבע המצוות בכל פינה בעולם. המפורסמת מבין הסערות היא ייסוד הנח"ל החרדי - שירות צבאי מלא לחרדים שנשרו מישיבות, שירות בתנאים שיאפשרו גם לחרדי המקפיד על קלה כבחמורה לתרום למדינה במסגרת הצבא.

הפעם עלה הרב שוורץ לכותרות בשל הזמנת השיח' עדנאן אוקטאר, שהזמינו להיפגש עם אנשיו של נשיא איראן, מחמוד אחמדניג'אד. הדילמה שעומדת לפני הרב שוורץ - מורכבת. מצד אחד, עד כה החרדים היחידים שנפגשו עם נציגי המדינה האסלאמית היו מן השוליים היותר סהרוריים של המחנה החרדי, ובמידה ויענה הרב שוורץ להזמנה, יהיו שיראו בכך מתן לגיטימציה לצורר האיראני, המצהיר בריש גלי על כוונתו להשמיד את מדינת היהודים. מאידך גם האיראנים, בני נח הם, וככאלו מחויבים לשמור על שבעת המצוות.

"לא בטוח שאסע", צוטט הרב שוורץ. "מופעלים עלי לחצים כבדים שלא אעשה כך, אבל ברור שאשלח לפחות אחד מאנשי להיפגש עימם".

הערב שוחחנו עם הרב יואל שוורץ והתוודענו לשיקולים כבדי המשקל המונחים לפניו.

זהו רגע קשה בחיים

• ערב טוב לרב יואל שוורץ. ספר לנו בבקשה, על מושב בית הדין שהיה בטורקיה, וההצעה שהגיעה לבית הדין, להיפגש עם נציגי מנהיגי איראן?

התהליך החל לפני זמן מה. כשההתחלה הייתה, במהלך הקשר שלנו עם השיח פאלאג'י, המכהן כאימאם של איטליה, שהיה אצלינו בבית דין, ולאחרונה גם היה אתנו בכנסת. הוא טוען תמיד שקיום שבע מצוות בני נח על ידי האומות, יביא את השלום העולמי, דרכו נוצר הקשר עם האימאם הטורקי.

• מה שמו של האימאם הטורקי?

הוא נקרא, אודנאן אוקטאר. הוא שייח' שידוע כאוהב ישראל, ואשר יש לו השפעה רבה על הפרלמנט הטורקי.

• מתי התחיל הקשר ביניכם?

לפני כמה חדשים. בית הדין הוזמן על ידו כבר 3 פעמים לטורקיה, כשהנסיעה וההוצאות על חשבונו. אני לא הייתי בין הנוסעים, כי אני לא דובר אנגלית רהוטה, ולדעתי במשלחות הנשלחות למקומות רגישים, צריך לשלוח רק דוברי אנגלית, שהרי כל מילה שמדברים שם היא רגישה ויכולה להוות את ההבדל בין הצלחה לכישלון.

• איך התחילה הפעילות של הרב בנושא?

התחלתי כבר לפני עשרות שנים, כתבתי ספר בנושא, והספר שלי גם תורגם לשפות זרות, כשהמתרגמים הם גויים. מבחינתי הנקמה הגדולה בסטאלין, היא העובדה שהספר שלי נדפס גם במוסקוה שברוסיה.

• מה שהסעיר את המדינה הייתה הכותרת על הקשר עם האיראנים. איך התחיל הקשר הזה?

זה לא מדויק שיש קשר איתם, הטורקים הם אלו שרוצים לקשר בינינו, אדנאן אוקטר שהוא חבר של אחמדינג'ד מנסה לשכנע אותו כל הזמן שישראל היא לא מפלצת.

יש הרבה גורמים חיובי שכדאי לנצל אותם. מה שאני רוצה להגיד לאחמדינגא'ד, זו מילה אחת - אם אתם רוצים להפיץ אמונה בעולם אנחנו אחים, אם אתם חושבים שאת השטחים של הקב"ה להפיץ את האמונה תוכלו להכחיד, אז תכנסו לרשימה הארוכה של ההיסטוריה של פרעה, המן ודומיהם.

ספר לנו על אדנאן אוקטר?

הוא אדם ססגוני מאוד. פעם הוא היה חילוני ו"חזר בתשובה", הוא לא הזמין דווקא אותי אישית. כל בית דין הוזמן. הוא מאמין שהפעילות שלנו יכולה לשנות את העולם. מה שנכון זה שהוא מאוד התלהב מהרעיון של 7 מצוות בני נח, מה שהביא אותו להתעסק הרבה גם בתורת ישראל.

• מה חושב הרב לעשות, בקשר לפגישה עם הנציגים האיראניים?

אני בבעיה, זה רגע קשה בחיים.

יש לי תווית אחת. יהודי

• למה הכוונה באמירה "זה רגע קשה בחיים"?

ראשית כל לנסוע לטורקיה זו בעיה, יש אנשים שמזהירים אותי, שלא כדאי באווירה היום לנסוע. אבל זה לא נכון שהרי כבר היינו בטורקיה. ואדרבה חברי הבית דין קיבלו שם כבוד רב, הכניסו אותם למסגד הכחול שזה הפסגה של טורקיה, לאוניברסיטה האיסלמית של טורקיה.

חשוב מאוד שנפיץ בכל מקום בעולם, גם באיראן, אני מאמין שכל אדם הוא טוב, גם האיראנים. רק צריך לדעת להגיע אליו ולומר לו שמי שרוצה לשרוד בחיים, ישנה רק דרך אחת, לחזור להקב"ה, להיות דוגמא של להפיץ את האמונה ואת המוסר האלוקי. וזה חשוב מאוד לחדד את זה, כי אם נצליח לחדד את זה, עשינו שליחות גדולה.

וזה קשור גם לישראלים שאינם דתיים, השליחות הגדולה שלנו כדתיים היא, להעביר לחילוניים את המסר הזה. הרי גם הם מתנהגים כדתיים בתחומים רבים, מלים וקוברים לפי ההלכה. רק שהם, תינוקות שנשבו ולא מבינים, אנחנו צריכים לומר להם "בואו תחזרו יותר הביתה לקב"ה", אני חושב שדרך הנושא של בני נח אנחנו יכולים קצת להחזיר בתשובה גם את הציבור היהודי חילוני.

ולגופו של ענין, זה בעצם לא ספק, אני בטוח שצריך ללכת לשם, השאלה היא האם אני הוא זה שצריך ללכת לשם. אשתי כבר הרימה קול צעקה גדולה שאני לא אעיז לנסוע. אבל הרי גם בעניין הנח"ל החרדי, צעקו עלי במשפחה שלא אעשה זאת ועשיתי את זה בכל זאת.

• הפצת שבע מצוות בני נח בקנה מידה כזה, נעשתה בעבר על ידי האדמו"ר מחב"ד. יש לכם קשר לפעילות שלו?

נכון שהוא פעל רבות בנושא, אבל אנו התחלתנו בפעילות לפניו, אני אומר את זה, כי אני לא רוצה להיות עם שום תוית, גם לא של חבדני"ק. יש לי תוית אחת "יהודי".

• יש תכלית בלהשקיע את כל החיים, רק בשביל שאיזה גוי בקצה העולם ישמור את מצוות בני נח?

זה לא כל החיים. עשיתי עוד כמה דברים חוץ מזה במשך עשרות השנים האלה, הירקות הכשרים, שאתה אוכל יש לי שותפות גדולה בזה, הנחל החרדי יש לי שותפות גדולה בזה.

בנח"ל החרדי יש היום מסלתה ושמנה של היהדות החרדית

• אגב, הנח"ל החרדי. זה הרי מיזם הזה שבלשון המעטה, שנוי במחלוקת?

לא, היום כבר לא, היום יש לנו כבר את הנין של החפץ חיים בנחל החרדי, את הנכד של הרב שינברג בנחל החרדי, יש מסלתה ומשמנה של היהדות בנחל החרדי.

• ועדיין, הרי לא מדובר בבחורים מסלתה ומשמנה..?

אתה לא מכיר את המציאות, אנחנו נכשלנו איפה שהישיבות נכשלו, לא לקחנו את העידית שבישיבות, קיבלנו את הזיבורית שבזיבורית, והפכנו חלק גדול לבינונית..

• ומנגד לא ניתן להתעלם מהטענה הגדולה של מרבית גדולי הדור, שאתם פורצים פרצה ופותחים פתח לדבר כזה?

אנחנו עשינו את זה בהסכמת גדולי הדור וגם הרב שטיינמן.

הרב אלישיב לא רוצה להתערב

• ובחזרה לעניין האיראני, עם איזה דרג מציעים לכם להפגש באיראן?

לא נאמר לנו עם מי, אני מניח שזה יהיה, מי שהם ישלחו. בתקווה שאדנאן ישכנע אותו שיש כאן הסתכלות אחרת על הדברים.

• נראה לך שאחמדינגא'ד שעסוק כעת בלהלחם עם כל העולם, יתעניין בשבע המצוות בני נח?

אי אפשר לדעת, הקב"ה מנהל את העולם ולא אנחנו, ומי שהולך בצורה ריאלית לא מבין איך אנחנו עדיין כאן. אנחנו חיים בניסים.


• הרב לא פוחד מהביקורת הרבה שתבוא עליו במידה וייצא לשם?

אחרי ששברו לי את הדלת וזרקו אותי מבתי כנסת במכות כשהקמנו את הנחל החרדי, כבר שום דבר יפחיד אותי. אני בס"ה יהודי פשוט.

• האם הרב התייעץ קודם לכן עם גדולי הדור אודות המפעל הזה, ומשמעותו, ועד כמה הוא חשוב?

אכן כן. דיברתי עם מורי ורבי שהיה הגרש"ז אוירבאך זצ"ל שאמר לי בהאי לישנא "אני לא מבין בזה כלום, אני סומך עליך שתעשה את זה טוב", בזמנו היה כנס של בני נח הראשן לפני 20 שנה בארה"ב ובאתי אליו בשאלה האם לנסוע או לא לנסוע, והוא אמר לי "אני לא מבין בזה, אני סומך עליך שתעשה את זה הכי טוב".

• האם הרב התייעץ עם גדולי ישראל על השאלה בענין הביקור באיראן?

שאלתי את הרב אלישיב והוא לא רוצה לענות, שאלתי היום דרך הרב אפרתי, הוא אמר שהוא לא רוצה להתערב בזה.


לראיון המלא במשדר הלילה של הכל בקול - חייגו:

"הכל בקול" – קו המידע הפופולארי 052-999-66-00

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד