י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

המביט לארץ: רעידת האדמה בצ'ילה גרמה לקיצור היממה

מדעני נאס"א מדדו ומצאו: בעקבות רעידת האדמה בצ'ילה, הנחשבת לשביעית בעוצמתה בהיסטוריה המתועדת, זז ציר כדור הארץ בשמונה סנטימטרים מזוית סיבובו. התוצאה: קיצור היממה בשיעור של 1.26 מיקרו שניה

כדור הארץ
כדור הארץ

אולי חשבתם כי רעש האדמה העז שפקד את צ'ילה, ושגרם למותם של מאות אם לא אלפי אזרחים, אינו נוגע אליכם. תחשבו שוב.

מדעני נאס"א, בדקו בימים האחרונים את השפעותיו של רעש האדמה בצ'ילה ומצאו כי הרעש, הנחשב לשביעי בעוצמתו בהיסטוריה המתועדת גרם לתזוזות באדמה, כשאלו בתורם יצרו שינוי בחלוקת מסת הקרקע על פני כדור הארץ. כשעקב כך זז הציר שעליו מסתובב כדור הארץ בשמונה סנטימטרים.

משמעות תזוזת הציר הינה רבה ומשמעותית ביותר. הציר הוא אותו ציר שסביבו מסתובב כדור הארץ, כשלהיקף אחד מלא כזה אנו קוראים יממה. משמעות תזוזת הציר היא קיצורם של הימים ב1.26-מיקרו-שנייה מדי יום. נתון זה אומנם זניח ובלתי מורגש בחיי היום יום, אולם עם חלוף הזמן, עתיד פרק זמן זה להצטבר לזמן ניכר יותר.

אין זו הפעם הראשונה בשנים האחרונות בו אסון טבע הפוקד את כדור הארץ גורם לשינוי הציר, בשנת 2004 כאשר רעדה האדמה באוקיינוס ההודי וגרמה לצונאמי ההרסני, זז אותו ציר בשבעה סנטימטרים והימים אז התקצרו ב6.8-מיקרו-שנייה.

"כל אירוע עולמי שבו מעורבת תזוזה של מסה משפיע על סיבוב כדור הארץ" מסביר בנג'מין פונג צ'או מדען נאס"א. ומקווה כי אירועים מסוג זה ישארו נדירים ולא יגרמו לשינויים משמעותיים העלולים להגרם בשל שינוי מצטבר בציר הכדור.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד