י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

שוומנפלד: "הוא לא סבל חנופה" • נטפי דמע

למרות היותו אפוף ייסורים, היה הגר"ש טויסיג, האדמו"ר מ'תולדות שמואל', צעיר ברוחו ואף בגילו • תלמידיו נתקפו הלם, כאשר שמעו על פטירתו הפתאומית • דודי שוומנפלד, בשיחת הספד ראשונה

הרה"צ רבי שמואל טויסיג, האדמו"ר מ'תולדות שמואל'
הרה"צ רבי שמואל טויסיג, האדמו"ר מ'תולדות שמואל'

פטירתו של הרה"צ רבי שמואל טויסיג, שהיה משענת רוחנית עבור המונים בארץ ובעיקר בארה"ב, היכתה בהלם את המוני חסידיו ומעריציו. הוא היה אומנם חולה ואפוף ייסורי גוף ונפש, אבל גילו נשק בקושי לשנה ה-65, ורוחו הייתה תמיד מעודדת ואופטימית. הוא השרה שמחה ורוגע על כל מי שבא עימו במגע, ומכאן ההלם שפקד את תלמידיו עם היוודע דבר פטירתו הפתאומית.

ברוך דיין האמת: הרב שמואל טויסיג זצ"ל

אחד מתלמידיו הוא שדרן הרדיו דודי שוומנפלד, שהכירו עשרות שנים.

"הכרתי אותו כבחור ישיבה, כאשר למדתי בישיבת בויאן עם בנו", מספר הערב מקורבו ותלמידו, שדרן הרדיו דודי שוומנפלד, בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "היינו הולכים אליו בכל ליל שישי לשיעור בחומש ורש"י.

"אחרי שנים, כשהייתי ב'קול חי', חידשנו את השיעור, ואז הוא החל להגיש תוכנית ברדיו, בה היה מחזק את המאזינים. תוכנית השידוכים קראו לזה. ואז נהייתה נהירה גדולה לביתו. הוא החל לקבל קהל ולמסור שיעורים ודרשות לרוב.

"עד שמישהו מארה"ב הזמין אותו לדינר בבורו פארק. הוא מסר שם דרשה, ומני אז התפרסם ברחבי ניו-יורק, והמונים החלו לנהור אחריו".

הרב טויסיג שהה זמן רב בארה"ב, במחיצת חסידיו. הוא נהג לשהות בבית האבות רידנסי בבורו-פארק, מחמת הנוחות שהמקום הציע. עקב היותו נכה ומרותק לכסא גלגלים, השהות במקום הקלה מעליו, בשל המעליות והדלתות הרחבות.

בצעירותו למד בישיבות סלבודקא ומיר, ונחשב לגאון ולמדן. בצעירותו במיר, היה מקורב לר' חיים שמולביץ, ועד סוף ימיו העריץ אותו מאוד. הוא היה בעל ראש של עילוי, ולצד זאת, בעל נשמה חסידית יוקדת.

הרב טויסיג זצ"ל היה חסיד צאנז, והחשיב עצמו לחסידו המובהק של הרבי מקלויזנבורג זצ"ל. כאברך שסבל מאסטמה, הוא נהג לשהות בצעירותו בערד, בהמלצת הרופאים, ושם הכיר את ה'לב שמחה' מגור זצ"ל, שמינה אותו לתפקיד ראש כולל גור בערד. הוא היה מקורב מאד לאדמו"רי בית גור, ה'לב שמחה' וה'בית ישראל' זצוק"ל.

יומיים לפני שהוא טס הוא נתן תוכנית על שוב"בים לקראת פורים ברדיו קול ברמה. זו היתה התוכנית האחרונה שלו. אנשים מכל העולם עמדו בתור לקבל ממנו ברכות. קיבל את הנדכאים ושבורי הלב וישב עימם שעות רבות.

"בעיניי הוא היה סמל ומופת לאיש אמת", מספר דודי שוומנפלד ל'בחדרי חרדים'. הוא לא סבל חנופה, ואף לא העניק לגבירים יחס מועדף. הוא תמיד העדיף את שבורי הלב. את כספו היה מפזר לצדקה. תמיד הייתי אומר לו שייתן קצת יחס לגבירים, אבל הוא אמר לי שהוא לא סובל את מידת החנופה.

"יש עשרות ווארטים של ה'לב שמחה' והאדמו"ר מצאנז קלויזנבורג, שהוא המקור הראשון שלהם", מספר שוומנפלד. "בצעירותו, כאברך עם נשיאת חן, הוא בילה רבות בצילם של גדולי ישראל ודלה מהם אמרות ודרכי חיים".

לאורך 35 שנה היה הרב טויסיג חולה במחלות שונות. הייתה לו סוכרת קשה, ולפני 15 שנה הושתל בו קוצב לב.

בגיל צעיר התייתם, וגידל את כל אחיו ואחיותיו. אחיו הוא המשפיע רבי אהרן טויסיג, וגיסיו הם האדמו"ר ממישקולץ, והרב שווארץ, רבו של בית החולים לניאדו.

לפני המראתו, הספיק להגיש תוכנית חיזוק ברדיו 'קול ברמה'. בפורים האחרון הוא ניהל טיש עם עשרות חסידים.

הרב טויסיג זצ"ל, תושב שכונת גבעת שאול בירושלים, שהה בימים האחרונים בניו-יורק, בכדי לחזק את קהל חסידיו במקום. הערב הוא לקה פתאום בדום-לב, ונפטר כעבור זמן קצר.

הלוויתו תצא בניו יורק מביהמ"ד צאנז קלוזנבורג בשעה 20:00. כעת נעשים מאמצים להעלות את ארונו לטיסת לילה בכדי להביאו ארצה. משיובא הארון ארצה - הלוויתו תתקיים ככל הנראה מחר בירושלים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד