י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ראש עיריית רעננה לתושבים: אל תדליקו מדורות

ראש העירייה פנה לוועד ההורים וביקש: בטלו הדלקת המדורות, הגורמות למחנק וזיהום אויר גבוה • ומה חושבים הרבנים? יש שמצדדים בצימצום החגיגות מסביב למדורה

ראש עיריית רעננה לתושבים: אל תדליקו מדורות

ראש העיר רעננה, נחום חופרי, שלח מכתב אל ראשי ועד ההורים העירוני, בו הוא מבקש לבטל את הדלקת המדורות ולשקול שנית את המנהג בשל שיקולי איכות הסביבה. ידוע זה מכבר כי עיריית רעננה רוצה למצב את העיר כעיר "ירוקה", וכי מדורות ל"ג בעומר גורמות לפליטת פחמן דו חמצני וכן לגידול בשיעור זיהום האוויר.

מנהג מדורות ל"ג בעומר הוא מנהג עתיק ביום ההילולא של רבי שמעון בר יוחאי.

במכתבו אומר ראש העיר: "כראש עיר, כמנהל תיכון לשעבר וכהורה, אני מכיר הווי זה מקרוב ויודע כי פנייתי אליכם איננה קלה. מבקש אני לפנות אליכם ולבקש את עזרתכם ושיתפוכם להצעה שלא לקיים מדורות כלל וכלל ולבחור לציין את החג בדרך אחרת. וכברירת מחדל, להסתפק במדורה אחת כללית ובכך לצמצם את מספר המדורות ברחבי העיר".

יהודה גנוט, מנכ"ל עמותת 'חרדים לסביבה', הפועלת להגברת המודעות בציבור החרדי בענייני איכות הסביבה, דווקא בעד הרעיון. בתגובה לדברים אמר, כי על פי המסורת, אמנם יש לקיים את מנהג ההדלקה, אך לא חייבים להדליק מדורות גדולות. הוא סיפר על מנהגים שונים, בהם מנהג קהילת "שומרי אמונים" בירושלים להדליק פתילות צמר גפן טבולים בשמן בחבית, ועל הדלקת מנורות שמן בחצרות האדמו"רים. אמנם גם פעולות אלו גורמות לפליטת פחמן דו-חמצני, אך ברמה פחותה מאוד מאשר מדורות הענק.

גנוט אומר, כי גם בפתח תקווה יצאו הרבנים נגד מדורות ל"ג בעומר, אמנם לאו דווקא מההיבט הזה, אלא מההיבט החינוכי. בפנייתם הם ביקשו לרכז את המדורות, על מנת שיהיה קל יותר להשגיח על בני הנוער, שבליל החג יכולים להגיע למקומות ומצבים הסותרים את ערכי החינוך אותם מנסים ההורים להנחיל להם.

יש לציין, כי למרות מחאות ההורים החילוניים והדתיים כאחד, ישנם המעדיפים לבטל השנה את המדורות מסיבה אחרת לגמרי - חילול השבת הכרוך בהכנות למדורה. רבנים רבים טוענים כי "אין טעם בחילול שבת בכדי לקיים מנהג לעילוי נשמתו של רשב"י, אלא להיפך – הימנעות מחילול שבת תעשה נחת רוח יותר לנשמתו".

בתגובה לדברים, אמרה מ"מ דוברת עיריית רעננה: "כאיש חינוך רואה ראש העיר את החשיבות להעמיק בילדנו את הערכים ההיסטוריים, המחברים אותנו אל שורשי המסורת והמורשת היהודית ומאמין כי ניתן לציין את מסורת ל"ג בעומר תוך שמירה על הסביבה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד