י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בד"ץ 'העדה' קבע: מותר לכהנים לעלות למירון

רגע לפני ההילולא, בא הסוף לפולמוס שקרע את י-ם: בד"ץ 'העדה' התכנס, שמע ניתוחים ממומחים, וההכרעה נפלה: הכהנים יצעדו בדרך המהדרין וב'דרך בורמה' • לא תצא מודעה • כל הפרטים

בתמונה: חברי בית הדין של העדה החרדית. צילום ארכיון: בחדרי חרדים
בתמונה: חברי בית הדין של העדה החרדית. צילום ארכיון: בחדרי חרדים

סוף למאבק ההלכתי המתיש שקרע לגזרים את הקהילות הירושלמיות הסרות למרותה של העדה החרדית: לאחר דיון ארוך וממושך, שהתקיים בבנייני זופניק בירושלים בנוכחות חברי הבד"ץ ומומחים שנשלחו למקום - נפלה ההחלטה: מותר לכהנים לעלות אל ציון הרשב"י, דרך שביל מהדרין.

בד"צ העדה החרדית ביקש ממזכירות בית הדין, למסור לכל המו"צים של העדה החרדית, שהבד"ץ החליט שמותר לכהנים לצעוד רק ב'דרך בורמה' ובשביל המהדרין ובכל המתחם מסביב להם - למעט המקומות המסומנים, שכתוב עליהם שלכהנים אסור להיכנס אליהם.

כל המו"צים הנתקלים בשאלות מפיהם של כהנים, יציגו מעתה את פסק ההלכה שהתקבל בבד"צ.

ההחלטה נתקבלה לאחר דיון ארוך ומתיש, במהלכו הציגו הרבנים רבי יצחק רוזנבלט, מגדולי הלוחמים בעד העלייה של הכהנים למירון, והרב נחמני המשמש כנציגו של הראב"ד הגר"מ שטרנבוך, את שראו עיניהם במהלך סיור מקיף ודקדקני שערכו יחד במירון, לבקשתם של חברי הבד"צ.

השניים עמלו קשות לגזום עצים, לגדור גדרות ולמדוד תחומים - בכדי להסיר כל חשש להימצאות קברים בדרכי הגישה לציון.

היום, לאחר שתמה המלאכה, הציגו השניים את מלאכתם בפמני הבד"ץ, שהתרשם כי עתה לא נותר על ספק, וכי מותר לכהנים לעלות אל הציון מלכתחילה.

ההחלטה סותרת בעצם את פסק ההלכה שניתן על ידי הגאון רבי משה ברנסדורפר, בעצמו מו"צ מטעם העדה החרדית, שפסק בשבוע שעבר כי מחמת חששות לטומאת מתים - אסור לכהנים לעלות אל הציון, וכי כהן שעז חפצו לעלות לציון הרשב"י - עליו להסתפק בנסיעה אל מושב מירון למטה.

"דיברתי בזה עם גדולי ישראל וביניהם מחברי הבד"צ שליט"א, כדי לשמוע את דעתם דעת תורה בנידון. ואלה הם הדברים: "בכל המקומות שנתגלו קברים וידועים כעת - מוזהרים הכהנים מדאורייתא להיטמא להם, ואסורים להתקרב להם ד' אמות כדין" - פסק הגר"מ ברנסדורפר.

"ואשר על כן, כל הדרכים הרגילות המובילות לציון, אי אפשר להגיע דרכם אל הציון מבלי להיכשל בטומאת מת או בחשש טומאת מת - ואסורות לכהנים", כתב הגר"מ ברנסדורפר בפסיקתו המסעירה. "וכן הוא בחלק גדול מן הרחבות והשטחים למיניהם, אשר ישנם בהם קברים בבירור.

"אולם אף בשאר המקומת הנ"ל שאין ידוע שיש שם קברים, דעת גדולי הפוסקים, שיש לחוש לאיסור, מכיוון שיש עליהם חובת בדיקה מדין מיעוט המצוי, ויש לחשוש שמא יש בהם קברים שלא נתגלו עדיין. וכל עוד שלא נבדקו המקומות. הרי הם אסורים לכהנים".

הגר"מ ברנסדורפר הסביר כי הציג את מסקנותיו ההלכתיות בפני האדמו"ר, שציווה עליו לפרסם כדלהלן: "מחמת חומר הענין של קדושת הכהנים, הכרוך באיסורי דאורייתא - כל עוד לא תהיה הוראה מפורשת ברבים מגדולי ישראל והבד"צ, על הכהנים מאנ"ש לא לעלות להר מירון.

"והכהנים אשר אדיר חפצם לקחת חבל בשמחת הילולא דרשב"י זי"ע - יבואו למושב למטה מן ההר".

הפסיקה חוללה סערה גדולה בחוגים רבים, מחמת השלכותיה התקדימיות. חסידות 'תולדות אברהם יצחק' לא תקיים את ההדלקה המסורתית במעלה ההר, אלא תסתפק בהדלקה במושב מירון עצמו, במרחק ניכר ממוקדי ציון הרשב"י – בשל העובדה כי האדמו"ר הינו כהן.

בעקבות פסיקתו של הגר"מ ברנסדורפר, הוחלט בחסידות תולדות אברהם יצחק, שבשבל היותו של האדמו"ר כהן מזרע הכהונה - תופסק, לפחות השנה, מסורת ההדלקה בסמוך לציון, והיא תועתק אל תחתית המושב.

ההחלטה גררה פולמוסים נרחבים. בראיון ל'בחדרי חרדים', תקף הגאון רבי מאיר שטרן, רב המושב מירון, את הפסיקה. "מי שלא רוצה לעלות לרשב"י ומתכוון להסתפק במושב מירון – שלא יבוא בכלל. שיישאר בבית. זה עדיף מאשר לבזות את רשב"י. הם מבזים את הרשב"י. אם על מכתב כזה הם סומכים –זו עמרצות. אני חרד לכבודו של רשב"י" - אמר הרב שטרן.

כאמור, הערב הוחלט בבית הדין של העדה החרדית לקבל את הגישה המקלה ולהתיר עליית כהנים למירון בדרך המהדרין.

עם זאת, מסיבות שונות הנוגעות בעיקר לשיקולי שלום בית פנימי - הוחלט שלא לצאת בכרוזים, אלא לתת לפסק ההלכה להינשא מפה לאוזן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד