י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מחקר: חוסר שינה עלול לגרום לסכרת

ממצאי מחקר שערכו חבורת חוקרים הולנדים מגלה כי חוסר בשעות שינה, אפילו בלילה אחד, מעלה את הסיכון ללקות בסכרת מסוג B. המחקר מאשש ומוסיף על מחקרים קודמים שהראו תוצאות דומות באנשים שישנו פחות משש שעות בלילה

ישנים. אילוסטרציה
ישנים. אילוסטרציה

בשורה רעה לסובלים מנדודי שינ: מחקרים חדשים מראים כי מלבד נזקי העייפות, המובילה לירידה בריכוז, לעליה במשקל, וליצירת מתח – עלולה תופעת נדודי השינה להשפיע גם על רמת הסיכון לחלות בסכרת.

חוקרים, מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת ליידן שבהולנד, מאמינים כי לזמן שינה קצר יש השפעות עמוקות על הוויסות המטבולי, יותר ממה שמקובל היה לחשוב עד כה.

סוכרת מסוג 2 היא מחלה בה כמות האינסולין שמייצר הגוף אינה מספיקה עבורו, האינסולין - הורמון המיוצר על-ידי הלבלב - שולט ברמות הגלוקוז המגיע מהמזון. רמות הסוכר עולות ועלולות לגרום נזק לעיניים, לכליות, לעצבים, ללב ולעורקים הראשיים. המחלה, קשורה בין היתר, לתזונה לקויה ולחוסר פעילות גופנית, והיא מגיעה כבר להיקף של מגיפה. כ-180 מיליון בני אדם בעולם סובלים היום מסוכרת.

כבר במחקרים קודמים התברר כי מספר לילות עם שינה לקויה עלולים לגרום לבעיה באינסולין, אך לדברי החוקרים זהו המחקר הראשון שבחן את השפעותיו של לילה אחד בלבד. המדענים בדקו תשעה מתנדבים בריאים - פעם אחת לאחר לילה של שמונה שעות שינה ופעם אחת לאחר לילה של ארבע שעות שינה בלבד.


הממצאים, שפורסמו ב- Journal of Clinical Endocrinology & Metabolis הראו כי שינה חלקית ומוגבלת במהלך לילה אחד בלבד הפחיתה חלק מהרגישות לאינסולין ב-19%-25%. כלומר, שהרגישות לאינסולין אינה קבועה אלא תלויה במשך השינה בלילה הקודם.


כאמור כבר במחקר שנעשה על-ידי מדענים אמריקנים ופורסם בשנה שעברה התגלה כי אנשים שישנו פחות משש שעות שינה בלילה היו בסבירות גבוהה פי 4.5 לפתח רמות סוכר לא תקינות במהלך שש שנים, בהשוואה לאלו שישנו שעות שינה מרובות יותר. מומחים סבורים כי אנשים בוגרים זקוקים ל-9-7 שעות שינה בלילה.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד