ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

קצת מזל לא יזיק לי...

הסיפור המדהים והבלתי ייאמן של אבי ירון, שתאונת אופנוע בה היה מעורב הובילה אותו להמציא מכשיר לביצוע ניתוחי מוח מורכבים, הוא ההוכחה שבכל ניסיון, קושי, או משבר, טמון גם הפתרון שלו • יצחק גפני, איש עסקים, משתף מניסיונו האישי • והפעם: המזל כגורם בעסקים

צילום: מתוך הדיסק מזל וברכה
צילום: מתוך הדיסק מזל וברכה



כשאני משוחח עם בעלי עסקים, אחד המשפטים היותר שגורים על לשונם הוא: קצת מזל לא יזיק לי.

האמת, אני לא מסכים איתם. הגמרא אומרת: הכל תלוי במזל אפילו ספר תורה שבהיכל. אבל מצד שני, הגמרא אומרת שאין מזל לישראל. אחד מהפירושים הוא: לישראל כאומה אין מזל. מאידך, לכל אדם פרטי יש את המזל שלו.

האמת, אני לא רוצה להיכנס כרגע לכל הנושא המיסטי שכרוך בעניין, אבל הרשו לי לספר לכם סיפור.

בצהרי היום נסע אבי ירון לעבודתו כשהוא רכוב על אופנועו. התנועה בנתיבי איילון זרמה, כאשר לפתע הוא החליק, מבלי יכולת לבלום. את ההחלקה עצרה מכונית טרנספורטר, שאבי התנגש בה.

איזה מזל...

לאחר בדיקות בבית החולים, פנה הרופא אל אבי ואמר לו: שמע, אבי. מהתאונה לא נפגעת. אבל לצערי עלי להודיע לך, כי בראשך מקנן גידול שאילולא היית מגיע לבית החולים, סביר להניח שלא היית חש בו, אלא רק בשלבים בהם כבר לא היה ניתן לעזור לך.

מזל?

האפשרויות שעמדו בפני אבי היו: לעבור ניתוח בישראל - ולצאת נכה לכל החיים, או להמתין ולא לעשות כלום, כשאת התוצאה כולנו מבינים...

לאחר שהתלבט וחשב רבות, החליט אבי שלא להיכנע, ולהמתין עם הניתוח - עד שיידע בדיוק מה הן האפשרויות העומדות בפניו.

אבי התיישב לקרוא כל חומר רפואי שקשור לנושא, כולל בספריות אוניברסיטאיות ובספרים מעלי אבק. לאחר שנה וחצי של בירורים, חקירות ודרישות, נודע לאבי שישנו רק רופא אחד שהתמודד עם גידול מהסוג שמקנן בגופו - ד"ר פטריק קלי, מנתח בארצות-הברית. אבי נסע לד"ר קלי, והתקשורת בארצות-הברית ליוותה את הבחור הצעיר, שחיפש בחצי עולם רופא שיציל אותו, בצפייה דרוכה. בתום הניתוח בו הוסר הגידול שב אבי לישראל, כשהוא עומד על רגליו ללא נכות כלשהי.

שוב המזל...

לא חלפה שנה וחצי, והצילומים מראים כי החלק הגדול הוסר, אך נשארה שארית ששוב גודלת.

איזה סיוט...

פנה אבי לד"ר קלי ושאל בעצתו. התשובה של הד"ר הייתה: אבי יקירי, לצערי היות והגרורות נמצאות בחלק נסתר של המוח, אין לי את היכולת האנדוסקופית (צורת בדיקה פולשנית באמצעות החדרת סיב אופטי, המשדר לרופא מה קורה באזור המנותח) בכדי לנתח אותך ולהסיר את הגידול במלואו.

לשאלת אבי האם קיים בכלל ציוד רפואי שמסוגל להעניק לרופא את המענה, ענה הד"ר שאין טכנולוגיה כזו. "עליך לחזור עוד חמש שנים. אני מקווה שעד אז מישהו ימציא אנדוסקופ שאיתו אוכל לנתח אותך".

ושוב ... איזה מזל...

בשנתיים הבאות הקדיש אבי את כל זמנו ללימוד הנושא, כשבסופן הגיע אל ד"ר קלי עם מצלמה בגדול של כפתור, המכילה כחצי מיליון עיניים, איתה ד"ר קלי אכן הציל את חייו.

עבור אבי המצלמה הזו הפכה לקריירה של חייו. היום החברה שלו ויז'נסנס משווקת מכשור כזה לחדרי ניתוח ברחבי העולם.

כששמעתי את הסיפור הזה, אמרתי לעצמי שזו ההוכחה הטובה ביותר ש'מזל' תלוי בבחירה שלנו - לאן ניקח את ההתנסות או הקושי העכשוויים. בכל שלב בסיפור יכול היה אבי להרים ידיים ולומר: "איזה מזל רע יש לי", לשבת בבית ולצפות לגרוע מכל.

אבל אבי ראה כל ירידה בסיפור כעוד מקפצה, כזו שתביא אותו רחוק יותר. אבי האמין בכל ליבו שהוא יבריא ויעמוד על רגליו, יותר נכון הוא 'ידע' את זה. הוא ידע שאין לו צ'אנס אחר, כי את האופציה של נכות הוא לא היה מוכן לקבל בשום אופן.

ככה הוא המזל שלנו. בכל ניסיון, קושי, או משבר, טמון גם הפתרון שלו, והלימוד שהוא מביא בעקבותיו. אין מצב בעולם שאנחנו נמצאים בו, שלא נותן לנו דרך לצאת ממנו. לא תמיד הפתרון קל למציאה. אבל, הוא שם. השאלה היא רק כלפינו: האם נרים ידיים או שנחליט שהמצב כמו שהוא אינו מתאים לנו ואנו נשנה אותו.

אם נסכם את כל המאמר במשפט אחד, הוא יהיה: החיים שלי נקבעים לפי המעשים שלי...

הכותב הינו איש עסקים. בעבר ניהל מוסד גדול

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד