י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

על חטא שחטאנו לפניך ב'קומבינות'

רגע לפני שאנו מכים 'על חטא', מביא חברון גרנביץ' את הרשימה המלאה, זו שלא נכנסה למחזור יום-הכיפורים • על חטא שחטאנו לפניך ב"הרווחתי היום חמש מאות שקל בלי לעשות כלום", על חטא שחטאנו לפניך ב"ככה חסכתי כמה אלפי דולרים בעיצוב הבית", על חטא...

על חטא (צילום ארכיון: בחדרי חרדים. למצולמים אין כל קשר לכתבה)
על חטא (צילום ארכיון: בחדרי חרדים. למצולמים אין כל קשר לכתבה)



בעוד ימים אחדים נעמוד בבית-הכנסת אפופי רצינות ונכה 'על חטא'.

בחרתי להביא בפניכם, גולשים יקרים, מבחר פנינים שאמנם אינם סדורים ב'על חטא' הרשמי המופיע במחזור, אך עלינו לתת עליהם את הדעת ברצינות, בשעה שנהיה טרודים בחביטה עם כף יד קמוצה על לוח ליבנו בכפיפות קומה.

האבסורד הגדול הוא, שיכול אדם לעמוד במשך השנה בחצר בית הכנסת כשלצידו חבריו, להתפאר ולהתרברב בפניהם על קומבינות המזרימות כסף קל וטובות הנאה לכיסו - ואנחנו, במקום למחות בפני 'ידידנו הרמאי', מעניקים לו חיוך מעודד ומבטי קנאה על תעוזת ליבו וחוכמתו הרבה. לעתים הוא אף הופך מודל לחיקוי.

שוו בעצמכם: אילו ה'קומבינטור' היה מעז לספר לחבריו על טיול שעשה לצפון בעיצומו של יום השבת, מיד יגרשוהו בבושת פנים מבית הכנסת, את רעייתו יפטרו מהעבודה וילדיו יסולקו ממוסדות החינוך. הוא הרי 'מחלל שבת'.

כואב הלב שמשום מה 'לא תגנוב' לא תפס מקום של כבוד בחלק מהמקומות, למרות שנצטווינו עליו בנשימה אחת עם 'זכור את יום השבת לקדשו'.

מה, זה אסור?

כדי שאנשים שהמילה 'קומבינה' היא מחוץ ללקסיקון שלהם יהיו רגועים ובטוחים שהם עושים את הדבר הכי נכון, הריני מתכבד להביא בפניכם מבחר פרפראות שיחדדו את מחשבותינו לקראת היום הקדוש.

• על חטא שחטאנו לפניך ב"קניתי את הדירה ממתווך ולא שילמתי דמי תיווך".

(אמנם ראיתי את הדירה אצל המתווך, אבל ביררתי מי בעל הבית ופניתי ישירות אליו).

• על חטא שחטאנו לפניך ב"ככה חסכתי כמה אלפי דולרים בעיצוב הבית".

(ביקשתי הצעת מחיר, קיבלתי שירטוט מדויק וחלוקה נכונה ומושקעת של הדירה מ"מעצבת על", הודעתי לה בצער שכרגע אני דוחה את העבודה מחוסר תקציב, אבל הבטחתי שאפנה אליה מיד לכשירווח - ולקחתי פועל ערבי שבנה לי בדיוק על-פי השרטוט של מעצבת-העל).

• על חטא שחטאנו לפניך ב"הרווחתי היום חמש מאות שקל בלי לעשות כלום".

(ביצעתי "משיכה" בנקאית של 10,000 שקל, הפקיד טעה ונתן 10,500. גם אם הוא 'סופג' את זה, שיישרף הוא, יחד עם הבנק ומנהליו. מספיק הם גונבים אותי כל השנה בעמלות מטורפות).

• על חטא שחטאנו לפניך ב"הרווחתי 5 קילו בשר בקר" .

(הזמנתי חמישה קילו, קיבלתי הביתה קרטון של 10. מה, צריך להודיע?! אם הם טעו, זה כנראה משמים. הקב"ה שלח לי את זה בדיוק לחג).

• על חטא שחטאנו לפניך ב"הבאתי את המכשיר הזה בקומבינה"

(יש לי ביטוח בסלקום, סיפרתי להם שהמכשיר נגנב וקיבלתי מכשיר חדש מהקופסה מבלי להוציא שקל. כעת יש לי שני מכשירים. רוצה לקנות אחד? סלקום היא הרי חברה שנסחרת בבורסה. בחברה שנסחרת בבורסה, יש למדינה חלק, ומהמדינה הרי מותר לגנוב).

• על חטא שחטאנו לפניך ב"שכרתי רכב בקומבינה".

(אני יודע שחברת ההשכרה לא מוכנה להשכיר לי רכב בגלל גילי הצעיר. אז הצגתי בפניהם את תעודת-הזהות של אחי הבוגר. למה לא? הוא הרי דומה לי בול).

• על חטא שחטאנו לפניך ב"שכרתי רכב ללא הגבלת קילומטר".

(שלפתי את הפיוז של מד הקילומטרים, "הרבצתי" אלפי קילומטרים, הייתי נהג של מישהו, עשיתי ים של כסף. איך התרתי לעצמי? נו, החברה שייכת למחלל שבת בפרהסיה - ויש לו דין של גוי - ומגוי מותר לגנוב).

• על חטא שחטאנו לפניך ב"יצאתי לנופש עם כל המשפחה באלף שקל".

(היה מבצע של לילה לזוג במחיר מיוחד. באנו עם כל הילדים. ביקשנו מה'שירות חדרים' שמיכות נוספות, בטענה שקר לנו – וכך היה לנו מספיק מצעים לכולם. מה עם האוכל? בכניסה לחדר-האוכל, הילדים התגנבו, כל אחד בנפרד. מישהו שם לב?).

• על חטא שחטאנו ב"החודש עבדתי כל-כך קשה".

(העברתי את הכרטיס במשרד, יצאתי ל'סידורים' ושופינג במשך כל היום – וחזרתי בסופו להחתים כרטיס. מה, אסור? הרי הבוס בחו"ל. איך בדיוק הוא יידע על החגיגות שלי?).

טורו של חברון גרנביץ' מופיע ברשת 'קו עיתונות'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד