י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מדד החופש הכלכלי: ישראל צנחה ב-3 מקומות

מתוך 141 מדינות מוקמה ישראל במקום ה-81, לעומת המקום ה-78 אשתקד • אז איפה נקודות התורפה? מה בכל זאת חיובי? וכיצד ישפיע מעבר מגיוס חובה לצה"ל לצבא מתנדבים על איכות החיים בארץ?

מדד החופש הכלכלי:  ישראל צנחה ב-3 מקומות

מכון ירושלים לחקר שווקים מפרסם היום (ב) דו"ח, לפיו ישראל ירדה מהמקום ה-78 למקום ה-81 במדד החופש הכלכלי, מתוך רשימה של 141 מדינות. מדד החופש הכלכלי נוצר על-ידי חתן פרס נובל מילטון פרידמן, ופרופסור מייקל ווקר, בשנות ה-70.

המדד מבטא חמישה תחומים שונים, בחלוקה ל-42 קטיגוריות משנה, בתחומים הבאים: גודל הממשלה, הגנה על זכות הקניין, יציבות המטבע, חופש המסחר הבין לאומי ומידת הרגולציה העיסקית.

על פי מחקרים, מדינות בעלות חופש כלכלי גבוה יותר מספקות לאזרחיהן רמות גבוהות יותר של שגשוג כלכלי ותוחלת חיים גבוהה יותר.

התחום בו ישראל מוקמה בדירוג הנמוך ביותר הוא גודל הממשלה (מקום 107) עם ציון של 5 מתוך 10 אפשרי, גם שיעור המס השולי בישראל גבוה. ציון שלילי נוסף קיבלה ישראל ביחס הוצאות ממשלתיות מול התוצר.

בתחומי יעילות מערכת המשפט, ישראל ממוקמת נמוך מאוד במדד היעילות - במקום ה-62. בתחום אכיפה משפטית של חוזים קיבלה ישראל 3.5. בהגבלות על מכירת נדל"ן - 5.6. גם בתחום העלויות הביורוקרטיות סיימה ישראל עם ציון נמוך - 3.6.

ההבדל בין גיוס חובה לצבא מתנדבים עלה לישראל ב-5 מקומות דירוג. כמו כן במעורבות הצבא בתהליכים פוליטיים קיבלה ישראל ציון של 4.2.

אז מה בכל זאת טוב כאן?

בתחום יציבות המטבע קיבלה ישראל 9.1, וזכתה במקום ה-39. בחופש המסחר הבינלאומי קיבלנו אמנם רק 7.6 אבל מוקמנו במקום ה-28, כאשר רק המיסוי הגבוה על מוצרים מסוימים מנע מאיתנו ציון גבוה יותר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד