י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

עולם התורה באבל • ראש ישיבת 'פורת יוסף' - הגר"י מועלם זצ"ל

לקראת צאת השבת נפטר בבית חולים ראש ישיבת 'פורת יוסף', הגאון רבי יהודה מועלם זצ"ל • אתר 'בחדרי חרדים' ליקט רסיסים מתולדות חייו והנהגותיו, ומגיש נטפי דמע ראשונים אחר דמותו הדגולה • הלוויתו - בשעה 22:00 מישיבת 'פורת יוסף' להר המנוחות • בפנים: תמונות אחרונות מחייו

הרב יהודה מועלם זצ"ל
הרב יהודה מועלם זצ"ל



ברוך דיין האמת: ציבור בני התורה ועולם הישיבות כולו הוכה בצער עם שמיעת הבשורה על פטירת ראש ישיבת 'פורת יוסף', הגאון רבי יהודה מועלם זצ"ל, לקראת צאת השבת, בבית חולים.

לקראת צאת השבת קרא קריאת שמע יחד עם שני בניו, הרב יצחק והרב אליעזר, כשהוא צלול בדעתו, ובשעה 4:45 יצאה נשמתו באחד.

90 שנה של תורה, עבודה וגמילות חסדים • כך זה נראה בעדשת המצלמה/a>

את צוואתו הראשונה בחייו כתב בליל הושענה רבה, ולמחרת בשעות הערב, אושפז בבית החולים.

הגר"י מועלם נולד בחודש שבט שנת תרפ"א, ולמד בישיבה עם הגר"ע יוסף. בגיל 24 הפך לרב וחזן בבית הכנסת טוויג ברחוב רשב"ם, ומגיל 28 ועד לפטירתו כיהן כר"מ בישיבת 'פורת יוסף'.

במהלך השנים הפך למחותנו של הרב בן ציון אבא שאול, שהכריח אותו להפוך לר"מ בישיבת פורת יוסף הגדולה. תלמידיו, שהקפידו לכנותו 'הראש ישיבה', זכו לגערות רמות, ובמשך כל השנים הקפיד שיכנו אותו בתואר ר"מ בלבד, בשל בריחתו מן הכבוד והשררה.

הגר"י מועלם זצ"ל, תלמיד חכם עצום ושקדן נדיר, היה משרידי דור דעה ומראשי הישיבה ומורי הדרך בעולמה של תורה, ורבים מבני התורה והישיבות בפרט בעולם התורה הספרדי חבים לו את דרכם הרוחנית.

בראיון עימו, שפורסם לא מכבר במוסף 'עונג שבת' של 'יום ליום', התפרסמו כמה אנקדוטות מעניינות, המבהירות את מעמדו התורני המיוחד:

כאשר נפטר הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל התבטא הגר"ע יוסף ואמר: "מי נשאר לנו בדור הזה חוץ מהרב יהודה מועלם..." תלמידי ישיבת 'פורת יוסף' עלו למעונו של הרב מועלם זצ"ל וביקשו ממנו שיקח את תפקיד ראש הישיבה, אך הוא דחה אותם בתקיפות שלא כדרכו.

ראש הישיבה, על אף גילו המופלג, הקפיד תדיר ללכת לישיבה רגלית.

תלמידיו נדהמו לראות מידי פעם בפעם כיצד למרות גילו, גם ביום השלג הגיע רגלית לישיבה, ולא ויתר על השיעור.

כאשר ראש הישיבה הגר"י מועלם נעדר מהישיבה עקב נפילה, עם חזרתו ערכו לו תלמידיו קבלת פנים ברוב עם. ראש הישיבה הגאון רבי משה צדקה אמר אז בקבלת הפנים, כי הרב מועלם הוא מהדמויות המיוחדות שרק לראותו משפיע על הישיבה ועל היראת שמיים של הבחורים.

למרות גילו וזמניו היקרים לא ויתר על שיעוריו הקבועים לבעלי בתים. החל מבוקר יום השבת עד לצאתה היה מוסר שיעורים ברצף, ולא היה נותן תנומה לעפעפיו במשך כל יום השבת.

פעם, כאשר היה בישיבה חשד על אחד הבחורים כי אינו מתפלל, באו וסיפרו על כך לראש הישיבה. הרב, ברוב צדקותו, אמר כי לא יכול להיות מושג כזה שבחור לא יתפלל.

ראש הישיבה היה לובש מעיל קצר ובשנים אחרונות הנהלת הישיבה 'חייבוהו' לעבור לפראק. ובתחילה היה לובש את הפראק בישיבה, וכשהיה יוצא היה לובש שוב את המעיל הקצר...

הלוויתו תצא בשעה 22:00 מישיבת 'פורת יוסף' לעבר הר המנוחות, שם ייטמן סמוך לקבר החיד"א, בקבר שרכש לפני עשרות שנים.

גלריית תמונות מארכיונו של צלמינו יעקב כהן



































פורת יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד