י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הדרך היהודית אל העושר: סגולות, עצות ותפילות • ספר חדש

פרנסה, עבודה ותעסוקה הינם הנושאים הבוערים היום • הספר 'בשביל שתתעשר' מספק מבט תורני מקיף על 'דרך העושר' היהודית • סגולות לפרנסה, עצות טובות מחז"ל ותפילות מיוחדות • הרב שמואל לב עם ביקורת ספרים

הדרך היהודית אל העושר: סגולות, עצות ותפילות • ספר חדש
שווה הרבה יותר. חבילת דולרים



פרנסה, עבודה ותעסוקה הינם נושא הבוער היום, והמשבר הכלכלי אף החריף את המצב והגביר את העניין בנושא.

אין פלא שספרי כלכלה להמונים וספרי 'הדרך המהירה אל העושר' היו לאחרונה לרבי המכר הגדולים של רבים מהוצאות הספרים.

מתברר שמהיום יש לנו גם ספר כזה הדן בתחום מהפן התורני - ספר ששמו 'בשביל שתתעשר'.

הספר מלקט ממקורות רבים, החל ממאמרי חז"ל וכלה בספרי החסידות של ימינו סגולות וענינים המועילים לפרנסה.

על הדרך מאיר המחבר בסיפורים והערות מרתקות. בהקדמתו מסביר המחבר, הרב אפרים ליפסקי, את שהביאו לכתוב ספר זה: "המשבר שפקד את הכלכלה העולמית, לא פסח על בתי ישראל. המפולת הפיננסית והתפוצצות בועת הנדל"ן בארה"ב, סחפה עימה רבים מאחינו. בתוך עמינו אנו יושבים, ועינינו רואות כי כמעט אין בית אשר אין שם דאגה מפני המתרחש. נדיבי עם הפכו באחת למחזרי על הפתחים, עמלי יום מצאו עצמם מפוטרים, ואברכי כוללים החלו דואגים מנין יביאו אל ביתם את הפת החריבה שנחסרה מהם.

"לכן", מסיים המחבר, "שינסתי מתני ואזרתי כגבר חלצי, ויצאתי לרעות בגנים וללקוט שושנים. אמרתי אלקטה באומרים, מדברי רבותינו הקדמונים והאחרונים, ואציעה בפני קהלא קדישא די בכל אתר ואתר מה הם הדברים העלולים לעניות, ואלו הן המצוות, המנהגים והענינים, המסוגלים להצלחה בפרנסה, כדי שנוכל בנקל לעיין במעשינו".

הספר מקיף ואף מציין על הדרך הארות ומרתקות, כמו למשל מסב המחבר את תשומת הלב לכך שאמרו חז"ל שעניות באה לעולם על שמזלזלים במצות השמיטה. ואכן, מציין המחבר, כי משברים כלכליים חמורים פקדו את מדינת ישראל בשנות תשכ"ו, תש"ם ותשס"ח, שהינן שנות שמיטה.

שער הספרצילום: שער הספר
שער הספר


מה בין סגולה להלכה?

עם זאת לוקה הספר באחת מהבעיות המאפיינות ספרי ליקוטים. המחבר מציג זה לצד זה ובאופן שווה עצות טובות של חז"ל (למשל ההלכה שכדאי לאדם לשלש את ממונו ולהשקיעם במספר אפיקים), עם חיובי תורה (למשל מצוות הצדקה), עם סגולות מבוססות יותר או פחות.

וכך מתקשה הקורא להבדיל בין החשוב לחשוב פחות, בין דברים שהינם דאורייתא למנהגים וסגולות שטיבן לעיתים מפוקפק.

לעיתים גם דברים שהינם לא יותר מעצת חכמים, מקבלים יחס כמו היו סעיף בשולחן ערוך. כך למשל אומרים חז"ל במסכת סוטה (יא, א) "כל העוסק בבנין מתמסכן". וכפי שמסביר ה"פלא יועץ" (ערך בנין) "העוסק בבנין בא לידי עניות, משום שבכל הוצאות אחרות יודע האדם מראש כמה הוא צריך, מה שאין כן העוסק בבנין שחושב להוציא מאה ונעשה לו הוצאה של מאתיים. ומשהתחיל כבר אינו יכול למשוך ידו. ועל כן עדיף לקנות בית בנוי כבר".

מדובר אם כן בעצת חכמים ולא בהוראה מחייבת, אך המחבר דן ודש בה כמו הייתה הלכה ודבר מצווה שיש לדון בה על כל מקרה ואופן כמו למשל 'מה דינן של מניות נדל"ן'...

הלימוד בספר עלול להשכיח מהאדם את העיקר: כדי להתפרנס על האדם לעשות השתדלות ולעסוק במלאכה או במסחר. מי שיקרא את הספר עלול לחשוב שדי לו בכך שיעסוק בסגולות שונות ומשונות כדי שהחשבון בבנק יגדל. אך לא היא.

העיסוק הפרטני בסגולות מביא לידיעות מעניינות.

כך מספר המחבר, כי הגר"ח קרייזוירט זצ"ל, רבה של אנטוורפן, התלונן אצל האדמו"ר ה'לב שמחה מגור' זצ"ל על שכיהן כסנדק, אך מעולם לא זכה לעשירות, למרות שהדבר ידוע כסגולה לכך. האדמו"ר נענה שיש גם להחזיק בתינוק בעת הברכות, ולשתות מכוס הברכה. ואכן, הגר"ח סיפר, שלאחר שנהג כך זכה בסכום גדול.

היום, כשלא מעטים מחפשים את הדרך לצאת ממצוקה כלכלית, טוב להתעניין גם במה שיש ליהדות לומר בעניין הזה מההיבט הרוחני והתורני ובעניין הזה הספר מספק שפע רב.

בשביל שתתעשר • מחבר: הרב אפרים ליפסקי • הוצאת יפה נוף

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד