י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

חיי אדם: צביקה דונט • תיעוד מיוחד

צביקה דונט, אב ל-3, תושב בני-ברק, מוכר בצ'יינג' ומנהל 'מחסני אבות ובנים'. איך נראה סדר יומו? • יצחק לב-ארי יוצא, חמוש במצלמה, לתעד 24 שעות בחיי אנשים • רגעים מהחיים

חיי אדם: צביקה דונט • תיעוד מיוחד





סדר יום

6:30 - קם לתפילת שחרית בבית הכנסת 'היכל שמואל'.

7:20 - מגיע הביתה. לוקח את הילדים לגן.

8:00 - מכין ארוחת בוקר לאישה.

8:15 - לומד שיעור בדף יומי.

9:30 - פותח את הצ'יינג'.

15:00 - יוצא להתפלל מנחה ליד העבודה.

15:45 - מוציא את הילדים ממקומות הלימודים שלהם.

16:15 - אוכל ארוחת צהריים משפחתית עם הילדים.

17:00 - חוזר להמשך עבודה בצ'יינג'.

19:30 - סוגר את הצ'יינג' ויוצא לעבר העבודה השניה.

19:45 - פותח את חנות 'מחסני אבות ובנים'.

22:00 - סוגר את החנות ויוצא למעריב.

22:40 - חוזר הביתה לצבור כוחות ליום חדש.



חנות משולבת

אני עובד בחנות צ'יינג' שנמצאת במיקום מאוד יחודי, החנות ממוקמת בתוך חנות ספרים, כשבקצה נמצא מקום העבודה שלי, ובתחילת החנות ממקומת חנות קטנטנה של 'קופת העיר'.

בוקר אחד הגיעו אלי שני עובדים זרים לפרוט כסף. מעשים שבכל יום. אך הם היו כנראה חדשים בתחום, ולא עודכנו על-ידי חבריהם היכן בדיוק ממקום הצ'יינג'.לכן הם פנו מיד לדלפק 'קופת העיר', הניחו אצל הפקידה המבוגרת סך של 1000 דולר, דיברו איתה באנגלית, כשהיא כמובן לא ממש הבינה - והמתינו לקבלת הכסף הפרוט.

הם ממתינים, והפקידה המבוגרת מוציאה להם כבר קבלה על תרומתם הנכבדה ל'קופת העיר'. העובדים הזרים לא הבינו בכלל מה קורה. הם פצחו בצעקות, ויכוחים, בבליל של שפות, כשהפקידה יוצאת אליהם בשיא התמימות ושואלת אותם על מי לרשום את הקבלה.

אנשים שהיו במקום לא ידעו אם לצחוק או לבכות מהמחזה. סוף טוב הכל טוב, הכסף הוחזר לעובדים הזרים, לאחר שהתבררה הטעות.



העבודה רודפת אחרי

בבוקר אני עובד בצ'יינג'. בערב, כמו שסיפרתי, אני עובד בחנות של צעצועים, המשווקת בכמויות למוסדות ולרבה'ס, צעצועים לתלמידים במחירים מוזלים מאוד. אנשים שגילו שאני עובד בחנות הזאת בשעות הערב, החלו לבוא אלי לחנות ולפרוט כסף, מתוך מחשבה שאני כנראה מתנייד עם סכומי עתק ולוקח איתי את הצ'יינג' לעבודה השניה.

הרבה פעמים, מתוך רצון לעזור באמת, אני עושה מאמצים ופורט לאנשים את הכסף כחסד נטו, בלי להרוויח מזה כלום. העיקר שיהיה להם קצת מזומנים.קרו לי מקרים שאחרי הפריטה, אנשים מהמחירים המוזלים שיש כאן בחנות של הצעצועים, וקנו כמוית גדולות של צעצועים.



שליחות בעבודה

יום אחד נכנס מלמד לחנות, ורצה לקנות משחקים לילדים, כשהוא אומר לי: "תשמע, אני צריך משחק טוב. יש לי ילד שובב בכיתה וחלש בלימודים. תן לי פרס שאולי אצליח לשכנע אותו לשבת קצת בכיתה". תוך כדי שהוא מתנה את צערו, אני ממליץ לו על משחק שעל פניו נראה מסובך ולא קשור - משחק קלפים שנקרא 'כהנים זריזים'.

המשחק בעצם מורכב מעשרות שאלות על הלכות קורבנות מחומש ויקרא, והחכמה היא לשלוף את קלף התשובה במהירות ולזכור מה התשובה הנכונה. המלצתי לו על כך. הרב'ה צחק עלי ואמר: "נראה לך שהוא יצליח לשחק ועוד עם קלפים בנושא כל-כך מסובך?". אבל הוא לקח חבילה אחת, לאחר ששכנעתי אותו שבמחיר של 4 שקל שווה הניסיון.

לאחר חודש וחצי הוא חוזר אלי. אני ניגש אליו להציע לו דברים לקנות והוא מסרב. מוציא דף מכיס מעילו, פותח, ואני רואה 'מבחן' על הלכות קורבנות בחומש ויקרא. הוא בהתרגשות מראה לי: "הילד שספרתי לך עליו שלא יושב, לא לומד, לא מקשיב, הוציא במבחן הקשה הזה, בזכות המשחק, 98 - שזה היה הציון הכי גבוה בכיתה. החשק של הילד בלימודים גדל, והוא עכשיו מנסה בכל כוחו להשתלב, לאחר שטעם את טעם ההנאה של הלימוד.

אני הרגשתי באותן דקות כמצדיק את שליחותי בעבודה.



עבודה מול אנשים

העבודה מול אנשים מאוד מאתגרת. גם בבוקר זה מתנהל כשכל אחד בא ומנסה להרוויח עוד אגורה לצד שלו. כשאתה רואה איזה סוגי אנשים באים: יש את הביישן, שמבקש בחצי פה; יש את אלו שתובעים בכח את מה שלא מגיע להם; ויש את העקשנים, שאין סיכוי שירוויחו כלום מעקשנותם.

עם אחד כזה נתקלתי בחנות השניה. אנחנו מוכרים שם דברים שמחירם נע עד 5 שקלים. מלמד אחד הגיע וביקש דברים יקרים לתלמידים שלו כפרסים. הצעתי לו משהו מאוד יפה, אך במחיר של 3 ש"ח. הוא סרב ורצה משהו יקר. אמרתי לו: אין בעיה, אני אמכור לך את אותו מחשק רק במחיר של 8 ש"ח. כמובן שצחקתי איתו. לאחר שסבבב בחנות ארוכות, ניגש אלי לקופה עם 30 מוצרים, כמו שהצעתי לו, שעלותם 3 ש"ח, וביקש לשלם עליהם 6 ש"ח. אמרתי לו שצחקתי איתו, וכי זה לא המחיר. אך הוא סירב להבין והתעקש שהוא רוצה פרסים יקרים, ופשוט שילם את המחיר שאמרתי בצחוק.






































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד