י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אטיאס: "אם המדינה תבוא לקראת החרדים, תגמר תופעת הכסף השחור"

בכנס הכלכלי של משרד התמ"ת תקף אטיאס בחריפות את הממשלה על שאינה פועלת לשלב את החרדים במשק: רוצים שהם יילכו לעבוד וייכנסו למעגל התעסוקה, אבל לא נותנים תמריצים ראויים • "החרדים לא מוגדרים כמגזר בישראל כי זה עולה הרבה כסף" • בנושא הדיור הבהיר: מתנגד להעלאת הריבית

תנו חכה. אריאל אטיאס. צילום: פלאש90
תנו חכה. אריאל אטיאס. צילום: פלאש90

כנס משרד התמ"ת בנושא צמיחה כלכלית בחברה הוגנת התקיים היום (ג) ב'אבניו'. את מירב תשומת הלב מיקד שר השיכון אריאל אטיאס, שהתמקד בדבריו על הציבור החרדי. לדבריו, המדינה מעדיפה שלא להתייחס לחרדים כאל מגזר, משום שזה יעלה לה הרבה כסף. אטיאס הוסיף, כי הציבור החרדי הוא ציבור שמעוניין ורוצה להתפרנס בכבוד וברווחה, אלא שהוא מוכן לוותר על חיים אלו אם הדבר יפגע בו מבחינה רוחנית.

"החרדים לא מוגדרים כמגזר בישראל כי זה עולה הרבה כסף. יש לנו מאפיינים מאוד מיוחדים", אמר אטיאס. "החרדים רוצים לעבוד ולא לחיות בעוני, אבל מוכנים לשלם את מחיר העוני כדי להילחם על אורח החיים שלם. יש שינוי תפיסה בראש. לא באים לקראת משפחות מרובות ילדים באוכלוסיה החרדית. רוצים שהם יילכו לעבוד וייכנסו למעגל התעסוקה, אבל לא נותנים תמריצים ראויים. אם באמת יתמרצו אותם הם ייצאו לעבוד בהמוניהם. אז נראה שהם יוצאים לעבוד בהמוניהם ולא יהיה כסף שחור ולא כלום.

"אבל כיום, מי שרוצה לצאת לעבוד, רוב המשכורת שלו תלך לעירייה לארנונה וכדומה, דברים שעליהם הוא מקבל היום הנחה, ולכן הוא נמנע מלצאת לעבוד. חשוב לזכור, שהחרדים לא יסכימו לעבוד בכל מקום, לכן צריך במקום לחנך אותם, לתת להם מקומות עבודה באזורים שלהם ובתנאים שיתאימו לאורח חייהם. צריך לעשות זאת בהדרגה - קודם כל לתת את החכה כדי שהחרדים ייצאו לעבוד. אסור להורות להם לצאת מיד. תנו לנו מקומות עבודה ותנאים מתאימים, ושיעורי העבודה במגזר יגדלו משמעותית".

האם ביטול קצבאות הילדים ידחוף חרדים לעבודה? נשאל אטיאס, וענה: "כרגע ביטול הקצבאות יהיה להרעיב את החרדים. אני נגד גישה של - 'נרעיב אתכם ואז תלכו לעבוד', איזו מין גישה זו? צריך לדאוג לכך שיהיו מקומות עבודה".

אטיאס התייחס ארוכות גם לנושא הדיור, ותקף בחריפות את צעדו של הנגיד סטנלי פישר בהעלאת הריבית. הוא הבהיר כי הפתרון האמיתי הוא בשיווק מסיבי של יח"ד, והוסיף כי משרדו כבר הכפיל השנה את כמות הדירות המשווקות לציבור, אלא שעדיין זה לא מספיק. כפתרון חלקי הציע להבדיל בשיעור הריבית על משכנתאות לדירה ראשונה לבין שיעור הריבית למשכנתאות לדירה שניה ואילך - דירות להשקעה. עוד הציע שהמדינה תסייע בסבסוד המשכנתא לזוגות שילכו לגור באיזורי פריפריה.

שר האוצר יובל שטייניץ הזהיר בנאומו, כי המשבר העולמי טרם חלף. הוא הבהיר כי גם עמדתו נוגדת את העלאת הריבית, וצעד כזה יגרור הלאה את הפיחות בערך הדולר אל מול השקל. עוד הוסיף כי על כלכלת ישראל להתאים עצמה לשווקי המזרח המתפתחים, ואין ספק כי שם טמון עתידו של היצוא הכלכלי.

הכנס מתקיים בנוכחות בכירי המשק וקובעי המדיניות הכלכלית. את הממשלה מייצגים בכנס סגל מורחב של שרים, ובהם שר השיכון אריאל אטיאס, שר התמ"ת בנימין בן אליעזר, שר הביטחון אהוד ברק, שר האוצר יובל שטייניץ, שר הרווחה יצחק הרצוג, השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, שר החינוך גדעון סער, והשר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן.

השר בן אליעזר נשא דברי פתיחה לכנס, שהופק על ידי המשרד בראשו הוא עומד, והתייחס בדבריו בעיקר לנושא ה'חם' של נפילת הדולר מול השקל, ודרכי ההתמודדות בתחום, אחריו דיבר מנכ"ל המשרד שרון קדמי שהרחיב אף הוא בנושא זה.

בוז'י הרצוג התייחס בנאומו בעיקר לנושא המעסיק את המשרד שבראשותו, המלחמה בעוני, הוא הבהיר כי בכוונתו לבנות תוכנית לאומית מקיפה למאבק בעוני, שתכלול גם הגדלת התמיכה בנזקקים לפי קריטריונים שונים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד