ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

שלושה חברים יצאו לשנות את הסביבה • סיפור 'ירוק'

משרד האדריכלות של חסין, דבורצ'ק ורונן, ממוקם בכפר-חב"ד • השלושה, למרות הרקע השונה שלהם, מקיימים התוועדויות חסידיות, ומעודדים אדריכלות 'ירוקה' • צפו

שלושה חברים יצאו לשנות את הסביבה • סיפור 'ירוק'

משרד האדריכלות של ידידיה חסין, תומר דבורצ'ק ואייל רונן, ממוקם בכפר-חב"ד. השלושה למדו יחד ונפגשו 10 שנים לאחר מכן.

כששומעים על כך בפעם הראשונה, מרימים גבה ושואלים: מה לאדריכלים בכפר חב"ד?

בכניסה לכפר, באחת הסמטאות, יצאו שלושתם לקבל את פנינו. הקשר ביניהם, כלפי חוץ, היה נראה כרחוק מזרח ממערב. ידידיה חסין הוא חסיד חב"ד. השניים האחרים אינם שומרי מצוות. אלא שדקות ספורות לאחר לחיצת היד הראשונה שלנו, גיליתי כי מעבר לשותפות המקצועית, יש להם הרבה מהמשותף.

לפני תחילת הראיון הם הסבירו לנו כי המשרד שלהם עוסק באינספור פרויקטים בארץ ובעולם, בתוכם הם מעודדים פעילות סביבתית וירוקה.

כשהראיון החל, ביקשתי מהשותף החרדי, ידידיה, להסביר לי כיצד אדריכל חרדי לוקח את כל מקצועו ומסב אותו דווקא לפרויקטים המעודדים פעילות ירוקה, דבר שאין לו כל-כך מודעות בציבור החרדי.

ידידיה: "אדריכלות היא משהו שמתכננים לאדם פרטי או לגורם פרטי, אבל בעצם בבנייה אתה יוצר לאדם ולסביבה, ואך טבעי כשמדברים על אדריכלות, שהמטרה היא ליצור לסביבה.

"גם מבחינת תורנית, יהודית, חסידית-חב"דית, המטרה היא האכפתיות מהזולת. לכן, החלטנו פה במשרד להתמקד בעניין הזה, ובכל פרויקט ופרויקט אנו מתמקדים גם באיכות הסביבה".

על הקשר בין השלושה סיפר לי תומר דבורצ'ק: "למדנו לפני כ-10 שנים באוניברסיטת תל-אביב את מקצוע האדריכלות, היינו קולגות. מיד עם סיום הלימודים, ידידיה המשיך את דרכו בארץ ובחבר העמים, וצבר הרבה ידע. אייל נסע ללונדון, ואני נסעתי לניו-יורק. אחרי כמה שנים חזרנו לארץ, והיה מאוד טבעי שכחברים וקולגות נקים משרד משותף. תמיד ידענו לגשר על חילוקי דעות שנוצרו לנו מידי פעם, ואנחנו חברים מעל הכל".

המשפט "חברים מעל הכל" קיבל משמעות אחרת בסוף הראיון. מסתבר כי במהלך השבוע מקיימים האדריכלים במשרד התוועדות חסידית, בה כל אחד מזמין את חבריו להשתתף וליטול חלק בלימוד חשוב על נושא תורני, שנבחר בקפידה לפני כן.

כדי להבין באלו פרויקטים הם משלבים את איכות הסביבה ואת הפעילות הירוקה שלהם, החלטתי להתמקד עם אייל רונן בפרויקט גג ירוק.

"השותפות בנינו הובילה אותנו לכיוונים מעניינים, ואחד מהם הוא 'גגות ירוקים', בו אני מתמחה ומרצה ב'בצלאל' בירושלים. יחד עם סטודנטים ועם עיריית ירושלים, הובלנו את פרויקט 'גג ירוק', בשיתוף כמובן של בית ספר 'אור תורה' ברמות לבנות".

• מה המשמעות של 'גג ירוק'?

"מדובר בגינת גג שמטיבה איתנו. מפחיתה את החום במבנה, והפועל יוצא שלה הוא שאנחנו חוסכים בחשמל גם לחום וגם לקור. אנחנו יודעים שיש לנו עוד קרקע שנוכל לנצל ביום-יום, וכמובן תורמים לסביבה העירונית ולשכנים שרואים גינת גג יפה.

בהמשך השיחה דיברו השלושה על פרויקטים נוספים, ביניהם בניית מקווה טבילה חדש בכפר חב"ד, בו המים יתועלו בצורה מיוחדת וישמשו לצרכים נוספים לאחר השימוש בהם, על החשיבות של ההיבט המעשי בפרויקטים מאין אלו, והשילוב עם עולם התורה והביטוי של זה בבנייה כזאת או אחרת.

צפו בראיון ובתמונות מפרויקטים שיצרו, לצד כאלה המתוכננים לקום.


















































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד