י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

דגי פורל בירקות בנוסח בלקני • טעימה וסיפור

רק שתדעו: הפורל הוא דג מומלץ ביותר, לא רק בגלל טעמו העדין, לא רק בגלל קלות ההכנה, – אלא בעיקר בגלל סגולותיו הרפואיות • כאשר שלחו לנו מ'חוות הדן' את המתכון - לא יכולנו שלא לפרסם אותו • ולא רק בגלל הסיפור

צילום: אייל קרן
צילום: אייל קרן



בשנת 1939, כאשר עלו מיסדי קיבוץ דן אל הקרקע, הגו במוחם רעיון מבריק: לנצל את הקרבה אל מעיינות הדן ולגדל את דגי הפורל. הרעיון היה קסום, אך מלחמת-העולם השניה, שפרצה באותה שנה, הביאה לדחיית הביצוע.

בשנת 1946, עם סיומה של המלחמה, חפרו התושבים בריכות עפר והטו את מי הדן בתעלת בטון. בהמשך הם הזמינו ביצי פורלים והחלו בניסיון המרתק לגדלם, בסיוע מומחה יגוסלבי. פגז סורי, שנורה לעברם במלחמת השחרור, שוב קטע את הניסיון. הבריכות נהרסו, והמים, על שלל הדגה שבתוכם, נשטפו לנחל דן.

אך למרות כל הקשיים לא אמרו תושבי הקיבוץ נואש. בשנים שחלפו עד למלחמת ששת הימים ניסתה מדינת ישראל לכלול את נחל דן, לפחות אחד משלושת מקורות הירדן, בתחומה. הבאניס והחצבני, שני המקורות האחרים, היו בשטחה של סוריה. במהלך השנים נרשמו תקריות אש רבות, ובנובמבר 1964 אף הופגז הקיבוץ במשך כמה שעות, תוך גרימת נזק כבד. בכל אותן שנים, על אף הכול, המשיכו אנשי המשק לתכנן את חידוש גידול הפורלים.

ביוני 1967, עם סיומה של המלחמה והרחקת האיום הסורי, התאפשר להם שוב לגשת חופשי אל נחל דן. מי הדן הוכנסו אל צינורות הסמוכים למעיינות, נבנו בריכות ושוב הוזמנו ביצי פורל. זה היה האות להקמתה של חוות דגי הדן.

כיום מגדלת החווה מאות טונות של דגים בשנה: פורלים, קרפיונים וגם אמנונים. וכששלחו לנו משם צרור מתכונים של דגים ושל בריאות, לא יכולנו לסרב. רק שתדעו: הפורל הוא דג מומלץ ביותר.

מתכון ל-6 סועדים

חומרים:

6 דגי פורל לבן או ורוד
6-8 כפות מיץ לימון
מלח ופלפל לבן
3 ראש סלרי בינוני
6 גזרים בינוניים
6 תפוחי אדמה בינוניים
6 כפות שמן
4.5-6 כוסות מים
קורט סוכר
כוס מיץ לימון
מעט עלי סלרי קטנים (לא קצוצים).

אופן ההכנה:

רוחצים היטב את הדגים , מטפטפים מיץ לימון מבפנים ומחוץ לדג ומשרים 10 דקות. מתבלים מבפנים ומבחוץ במלח ופלפל.

בינתיים רוחצים וקולפים את ראש הסלרי, הגזר ותפוחי האדמה ופורסים לפרוסות בעובי 3/4 ס"מ.

יוצקים את השמן לסיר רחב ושטוח, מוסיפים את פרוסות הסלרי ופרוסות הגזר, יוצקים מים שיכסו את פני הירקות ומבשלים על להבה נמוכה עד לכמעט ריכוכם.

מוסיפים את פרוסות תפוחי האדמה ועלי הסלרי, ועליהם מניחים בעדינות את הדגים. טועמים ומתבלים שנית בקורט מלח, פלפל וקורט סוכר ומבשלים עוד כ-15 דקות על להבה נמוכה. לקראת גמר הבישול מוסיפים את מיץ הלימון ועלי הסלרי.

בתאבון!

[email protected]

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד