י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

'תיק הרבנים': כתב האישום נגד הרב בקשי דורון לא יבוטל

בית המשפט המחוזי דחה את טענת פרקליטי הרב הראשי לשעבר הרב בקשי דורון: כתב האישום לא יבוטל • הרב מואשם במעורבות בהנפקת אלף תעודות הסמכה כוזבות

הרב בקשי דורון. צילום: יעקב כהן
הרב בקשי דורון. צילום: יעקב כהן

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה בסוף השבוע (ה') את בקשתו של הרב הראשי לישראל לשעבר, הראשל"צ רבי אליהו בקשי-דורון לבטל את כתב האישום נגדו בשל הגנה מן הצדק.

כתב האישום שהוגש נגד הרב בקשי דורון בסוף השנה האחרונה עוסק במעורבותו בפרשת 'תיק הרבנים', במהלכה הונפקו תעודות כוזבות של הסמכה לרבנות עבור למעלה מ-1000 אנשי צבא ומשטרה. לפי כתב האישום, באמצעות התארים הכוזבים התקבלו במרמה מהמדינה באורח שיטתי מיליוני שקלים כתוספות שכר לאנשי צבא ומשטרה, שלא היה כל בסיס לשלמן.

עורכי דינו של הרב בקשי דורון, יעקב וינרוט וירון קוסטליץ העלו מספר טענות להגנה מן הצדק. אחת מהן הייתה שהמדינה עשתה שימוש פסול בעדותו של הרב במשפטו של הרב יצחק אוחנה, שהיה מנהל מחלקת הבחינות וההסמכה ברבנות הראשית. הרב בקשי דורום זומן כעד תביעה לאחר שנחקר באזהרה אך לא הועמד לדין והוא סבר אז שהתיק נגדו נסגר.אלא שבעדותו אישר לראשונה, כי הנחה את הרב אוחנה להכיר בכמה עשרות תעודות, אך אמר שלא ידע על היקף התופעה.

בעקבות עדות זו נפתח מחדש התיק נגד הרב בקשי-דורון והוא זומן לחקירה נוספת באזהרה, בה נעשה שימוש בדבריו בבית המשפט. עורכי הדין וינרוט וקוסטליץ טענו כי מאחר שבמהלך עדותו לא הועמד הרב על זכותו שלא להפליל את עצמו, הרי שהשימוש שנעשה בדבריו הוא פסול ולפיכך אין עילה להעמדתו לדין.

השופט צבי סגל עמד על טענה זו והגיב לה באומרו כי אכן נפל פגם בהתנהלות התביעה במשפטו של הרב אוחנה, כאשר הרב בקשי-דורון לא הועמד על זכותו להימנע מהפללה עצמית. ואולם, הוא קובע, לא היה זה מעשה זדוני, שכן שינוי גירסתו של הרב בבית המשפט הפתיע גם את התביעה והיא לא יכלה לצפות מראש שהוא יפליל את עצמו בעדותו.

עוד קובע סגל, כי השימוש העיקרי שעשתה המשטרה בעדותו של הרב בקשי-דורון היה שימוש עקיף ולא שימוש ישיר. הוא לא עומת עם דבריו בעדותו, אלא התבקש למסור את גרסתו הן לנוכח דבריו בחקירות הקודמות והן לנוכח דבריו בבית המשפט. רק בהמשך החקירה התבקש הרב להתייחס במישרין לעדותו במשפט הרב אוחנה.

השופט סגל הדגיש בדבריו כי אינו מתייחס בשלב זה לקבילותן של הראיות, דבר שיעשה בהמשך הדיון. "אין לשכוח, כי המעשים המיוחסים לנאשם הינם חלק מפרשיית מרמה חמורה, בה לכאורה הונו גורמים אלה ואחרים בעולם הרבני את רשויות המדינה הרלוונטיות באמצעות מתן אישורים כוזבים לצורך קבלת הטבות שכר מפליגות. אין גם לשכוח, כי כנגד מעורבים רבים בפרשה, רובם בעמדות זוטרות מהנאשם דנן, לרבות גורמים בדרג נמוך ברבנות וגורמים אחרים, הוגשו כתבי אישום מסועפים וענפים. חלקם אף הורשעו, דינם נגזר והם החלו לרצות את עונשם".

לדבריו, "בנסיבות אלו, שיקולי צדק, הגינות ושוויון שוללים מעיקרא את ביטול כתב האישום במקרה דנא, שכן בפראפראזה על הביטוי התלמודי הידוע לא ייתכן כי בארזים לא תיפול השלהבת, אולם אזובי הקיר - יוּעלו באש וגם "יישרפו".
הרב בקשי דורון תיק הרבנים כוזבות הסמכה כתב אישום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד