י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

המילון החדש: מה ההבדל בין חרדק למחרדק?

הקמפיין נגד החיילים החרדים: מודעות רחוב מציגות 'מילון' מפורט על המושגים חרדק, חרדקים ומחרדק • המילון עשיר בדימויים: חיידקים, משכילים ודו-חיים

צילום: ניב סלע, חדשות 24
צילום: ניב סלע, חדשות 24

"חרדקי"ם הם קבוצת אנשים שהיו נמנים על בני היהדות החרדית ובשלב מסוים החליטו לשנות את פני החברה", זו הגדרה לדוגמה, שהעניקו מובילי הקמפיין המתנהל בתקופה האחרונה נגד חיילים חרדים, במודעות שנתלו בשכונות החרדיות ברחבי הארץ.

עד כה הכילו המודעות בעיקר איורים, קריקטורות וביטויים קצרים נגד החיילים החרדים. בימים האחרונים פוזרו מודעות שהכילו מעין מילון, שמטרתו להסביר את המושגים: "חרדקים", "חרדק" ו"מחרדקים".

וכך נכתב על החרדקים: "הציבור החרדי של אותה תקופה זיהה אותם כבר בתחילת דרכם, אך קשה היה לו להוקיעם, היות שבחזותם החיצונית לא נבדלו הם משאר בני היהדות החרדית. רק בעשור השני לפעולתם התגלו אי אלו סימני זהות, אחד מהם היה חזות מזוקנת וכיפה בתלבושת צבאית. מתחקירים שבידינו עולה כי השם חרדקים נולד בין שנת תש"ע-תשע"ה והוא טומן בראשי תיבותיו את מהותם, שהיא חרדים קלי דעת. אך מעבר לרמז שבראשי התיבות, נראה מהפרסום שבידינו כי השם חרדקים נגזר גם מלשון חיידקים, הרומז על כך שהציבור החרדי רואה אותם כחיידקים הרסניים המסכנים את היהדות כולה".

בהמשך מוסברת גם המילה חרדק: "חרדק הוא כינויו של אדם המשתייך לקבוצת החרדקים. מהמחקרים שבידינו עולה כי מי שזוהה על ידי ילדי ישראל כחרדק, היה מתקבל בקריאות בוז: 'חרדק, חרדק, חרדק'. קריאות אלו גרמו בסופו של דבר שהחרדקים הפכו לקבוצה חיצונית כמו קבוצות ההשכלה, הרפורמה, המזרחי ועוד".

והנה מושג חדש שעדיין לא שמעתם עליו: "מחרדקים".

ומי אלו?

"אבות המהפכה החרדקית. אלו שניסו במשך קרוב לשני עשורים לשנות את צביון היהדות החרדית בארץ ישראל באמצעות חיבור אדוק עם מנהיגי השלטון החילוני ששלטו בארץ באותה תקופה... כוונתם הייתה למצוא מתווה לחיים דו-חיים, קצת במים החרדים, וקצת ביבשה החילונית/מתירנית. בתקופה הראשונה היו חלק מהם שקראו לעצמם 'החרדים החדשים' אך בשלב מסויים החליטו אבות המהפכה לחבור ולשתף פעולה עם מחרדקים בקרב המחנה ולקדם את המהפכה מבפנים".
חרדק מחרדקים חיילים מודעות קמפיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד