י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מחר: דיון בתביעה ייצוגית נגד 'תנובה' בפרשת 'אדום אדום'

בית המשפט ידון בשתי בקשות לתביעה ייצוגית נגד 'תנובה' בסך 300 מיליון שקל • התביעות הוגשו בעקבות תחקיר 'כלבוטק' שחשף התעללות קשה בבעלי חיים במשחטת 'אדום אדום'

צילום ארכיון, קובי הר צבי
צילום ארכיון, קובי הר צבי



מחר (ב) בשעה 12:00 ידון בית המשפט המחוזי בירושלים בשתי בקשות לתביעה ייצוגית נגד 'תנובה' בסך 300 מיליון שקל, בשל ההתעללות בבעלי חיים במשחטת 'אדום אדום', כפי שנחשפה בתחקיר של תכנית 'כלבוטק'.

העילה לשתי הבקשות לתביעה ייצוגית – האחת של רות קוליאן, חרדית בת 31, נשואה ואם לארבעה, שהגישה תביעה בסך 100 מיליון שקל, והשנייה בסך 200 מיליון שקל - הן כי 'תנובה' הטעתה את הצרכנים בכך שיצרה מצג שווא של תקנים מחמירים ביחס לבעלי החיים.

על אף שחלפו חמישה חודשים מאז התחקיר, טרם הוגשו כתבי אישום בפרשה.

התביעות הוגשו בעקבות תחקיר 'כלבוטק' ששודר בדצמבר האחרון. התחקירן רונן בר, עיתונאי ופעיל ב'אנונימוס', התקבל לעבודה במשחטת 'אדום אדום' ותיעד במצלמה נסתרת התעללות שיטתית בבעלי חיים. בין היתר תועדו עובדים מכים עגלים וטלאים במקלות ובשוקרים חשמליים, משליכים טלאים באוויר, וגוררים במלגזה עגלים שאינם מסוגלים לעמוד על רגליהם.

מיד לאחר התחקיר הוגשו שתי הבקשות לתביעות ייצוגיות נגד 'תנובה', האחת על-ידי רות קוליאן באמצעות עו"ד האני טנוס, והשנייה על-ידי פרח אמזלג באמצעות עו"ד אביעד אמזלג.

עו"ד אמזלג כותב בכתב התביעה כי התחקיר הוכיח שפרסומי 'תנובה' "אינם נכונים בעליל. תהליך השחיטה במפעל המשיבה לא זו בלבד שאינו איכותי, אף אינו מפוקח על ידי גורמים מפקחים ועומד בניגוד לתקנות ולנהלים".

עו"ד אמזלג מצטט את אתר האינטרנט של 'תנובה', המצהיר על הקפדה על איכות ועמידה בתקנים מחמירים, וטוען כי החברה "נהגה בחוסר תום לב שעה ששיווקה מוצרי בשר שיוצרו תוך התעללות חמורה בבעלי חיים, והציגה עצמה כמי שעומדת בתקני התברואה והאיכות". כך למשל, בעמוד שכותרתו "צער בעלי חיים" באתר האינטרנט של 'תנובה' נכתב כי הובלת עגלים לשחיטה "נעשית במתינות וללא שימוש בשוקר חשמלי כדי למנוע כל חשש כשרות", וכי השימוש בשוקר נעשה במתח נמוך ביותר ורק "במקרי צורך". ואולם לאחר התחקיר נמחקה ההתייחסות לשוקרים החשמליים מהעמוד.

לטענת התובעות, מדובר בהטעיית צרכנים המהווה הפרה של חוק הגנת הצרכן. לדבריהן, "תנובה התעשרה שלא כדין על גבם של לקוחות רבים, אשר לא היו רוכשים את מוצריה, אילו היו מודעים למעשים ולמחדלים הנהוגים במפעלה". התובעות טוענות שהסתרת הפגיעה בבעלי החיים מהווה פגיעה באוטונומיה של הפרט, שכן נשללה מהצרכנים הזכות לדעת את השלכות הליך הייצור של מוצרי 'תנובה' ולקבל החלטה מושכלת האם לרוכשם או להימנע מכך.

סוגיה נוספת הנדונה בכתבי התביעה היא סוגיית הכשרות של מוצרי 'תנובה'. קוליאן פנתה לרב מחפוד, המעניק את ההכשר המהודר ל'אדום אדום', וכן לרבני בד"צ העדה החרדית. בתגובה, קיבלה מהרבנים הצהרות בכתב לפיהן מתן הכשר מותנה בהקפדה על מניעת צער בעלי חיים. אולם בדיון בנושא ברבנות הראשית הוחלט שלא לשלול את הכשרות מהמפעל.

בתוך כך, בשבוע שעבר הגישה הפרקליטות לבג"ץ עדכון בהתקדמות החקירה הפלילית בפרשה, בהתאם להוראת השופטים בדיון בעתירה שהגישו 'אנונימוס' ו'תנו לחיות לחיות'. מהודעת העדכון עולה כי טרם הוגשו כתבי אישום בפרשה, וכי חומרי צילום ממצלמות האבטחה במשחטה טרם עובדו, אף שחלפו כחמישה חודשים מאז הפשיטה המשטרתית שבה הם הוחרמו.

עוד בנושא:

תחקירן 'כלבוטק' הציג לרבנים: וידאו מזעזע מהתעללות במשחטה
"אדום אדום - מרוב מכות" • חרדים נגד צער בעלי חיים
הגר"י מצגר: נסיר ההשגחה מ'אדום אדום'
חקירת 'אדום אדום: הוחרם השוקר החשמלי
חרדית תובעת ייצוגית מתנובה: 100 מיליון שקל

חשמול עגל בבית המטבחיים של תנובה צילום מתוך התחקיר
תנובה אדום אדום תחקיר צער בעלי חיים התעללות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד