ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

דו"ח: שחיתות חסרת תקדים ברשת החינוך של ש"ס

דו"ח ביקורת שדלף ל'כלכליסט', חושף שחיתות חסרת תקדים ברשת מעיין החינוך של ש"ס • שעות נגנבו מאוטיסטים, העסקה פיקטיבית של מקורבים וזיופים בהיקפים גדולים

יואב בנצור. הדו"ח מאשים אותו בשחיתות
יואב בנצור. הדו"ח מאשים אותו בשחיתות

גניבת שעות של ילדים חריגים, המצאת עובדים, והעסקת קרובי משפחה, הם חלק קטן מממצאי דו"ח ביקורת חדש, על רשת החינוך של ש"ס, כך חושף עיתון כלכליסט.

הדו"ח הוכן לבקשת משרד האוצר על ידי משרד רואי החשבון הוגן, גינזבורג, יודלביץ ושות'מדובר בדו"ח המכיל ביקורת כספית, תקציבית ותפעולית שהוזמן עוד לפני הבחירות האחרונות.

לפי הדו"ח, הרשת הפעילה ותקצבה בשנתיים האחרונות בתי ספר מסוכנים לתלמידיהם, ללא רישיון. בית הספר "חסד ורחמים" בשכונת אליהו בבית שאן, שבו היו ליקויים בטיחותיים, ובית הספר "הליכות ביתה" בביתר עילית, שהיה אמור להיסגר בשל בעיות חשמל מסוכנות.

הדו"ח מציג ראיות לתשלומי שכר פיקטיביים לעובדים שלא עבדו ברשת, ובהם בעלה של חשבת השכר ברשת שהועסק כממלא מקום בבית ספר "אור וערכים". עלות העסקתו הסתכמה בכ־70 אלף שקל, אף שככל הנראה הוא כלל לא עבד. בין מכתבי הבקשות שנתקבלו ברשת נמצא מכתב של אחד ממנהלי המוסדות המופנה אל המנכ"ל עם בקשה להקצות שעות למקורבים כמו "נכדתו של הרב".

לעובדי הוראה רבים שולמו תשלומים עודפים באמצעות פעלולים חשבונאיים, כמו כן מופו לפחות 1,604 עובדים ועובדות שהינם בני זוג. "הרשת משמשת כלשכת תעסוקה שבמסגרתה מועסקים על ידה קרובי משפחה ו/או מקורבים", נכתב בדו"ח.

עוד עולה מהבדיקה כי בנתוני יולי ואוגוסט 2012 אותרו לפחות 21 עובדים שקיבלו באחד מחודשי פגרת הקיץ הפרשי שכר רטרואקטיביים בהיקף העולה על 20 אלף שקל ברוטו. סך הכל חולקו כך כמיליון שקל לעובדים, כשמרביתם תוגמלו עבור חודשים שבהם הם כלל לא עבדו.

דפוסים חריגים אותרו גם בכל הקשור לפיצויי פיטורים. כך למשל, למנהלת סמינר אחת הופרשו פיצויי פיטורים בסך של כ־9,000 שקל מבלי שסיימה את העסקתה ברשת. נופחו תשלומי פרישה, ודיווחי נוכחות "טויבו באופן ידני".

הרשת ניידה שעות בניגוד לנהלים על פי החלטה בלעדית של מנכ"ל הרשת, לעתים תוך פגיעה בתלמידים חריגים.

נכון לשנת הלימודים תשע"ג למדו ברשת כמעט 35 אלף תלמידים ב־173 מוסדות חינוך ברחבי במדינה. רשת החינוך התורני מתוקצבת ע"י המדינה, וב־2012 היא קיבלה 558 מיליון שקל מהמדינה.

דו"ח משרד האוצר מתייחס לתקופה שבה עמד בראש הרשת יואב בן צור, שהוחלף רק לפני חודש במרדכי מרדכי.

לפי הדו"ח, שנת 2012 הסתיימה בגירעון תקציבי ברשת החינוך בהיקף של 140 מיליון שקל, שכוסה במלואו מתקציב המדינה.

עוד נטען בדו"ח כי הרשת קלטה לתוכה מוסדות שכלל אינם קשורים אליה. זאת במטרה שהמוסד הנקלט ירוויח תקצוב מלא, והרשת תרוויחה תקורה. הדו"ח אף מציין כי עיקר הגידול בפעילות הרשת לאורך השנים מקורו בקליטת מוסדות מבעלויות אחרות.

מנכ"ל מעיין דאז יואב בן צור פנה ליאיר טל מספר פעמים בנסיונות להביא להפסקת הביקורת, ועורכי הביקורת עצמם נתקלו בקשיים אדירים בעבודתם. כך למשל, נתגלו מקרי העלמת תכתובות

באחד המקרים, אירעה הפסקת חשמל שלאחריה נפלו השרתים ברשת. כתוצאה מכך, נמנעה מהביקורת האפשרות לעיין בקבצים". למחרת כשביקשו את הקבצים הרלבנטיים, הסתבר כי "בשעת לילה מאוחרת בוצע עיבוד של קבצים מסוימים ששונו".

לאור ממצאי הביקורת, נבדקת בימים אלו אפשרות לשנות את מערך החשבות בשלושת המקומות היחידים בממשלה, שבהם יש חשב מטעם האוצר, אך אנשי החשבות שמתחתיו אינם כפופים לו. מדובר במעיין החינוך התורני, החינוך העצמאי והחטיבה להתיישבות. כבר כעת תוגבר מערך החשבות ברשת מעיין כדי לסתום את הפרצות.
מעיין החינוך ש''ס אוצר שחיתות יואב בנצור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד