י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

סרט בורקס • הרבנות הראשית מציגה: צורות אחידות למאפים

יצרני המאפים ייאלצו לאפות את הבורקסים בצורות מוגדרות מראש לפרווה ולחלבי • ההחלטה התקבלה ברבנות בעקבות תלונות על תקלות שנגרמו כתוצאה מריבוי סוגי המאפים

בורקס. צילום: פלאש 90
בורקס. צילום: פלאש 90



הרבנות הראשית לישראל הודיעה בחודש האחרון לכל יצרני המאפים בישראל על הרחבת הנוהל הקיים בנוגע לצורות מאפים: הנוהל הקיים מחייב את המאפיות הכשרות לייצר את הבורקסים הפרווה בצורת מרובע והחלביים בצורת משולש. מעתה, יחויבו המאפיות הכשרות לייצר בורקסים מסוג פילס שהם פרווה כמשולש סגור או כשבלול, והפילסים החלביים יהיו בצורת חישוק או אצבע רחבה. קרואסונים ורוגלך פרווה ייוצרו כשהם ישרים, והחלביים - בצורת סהר.

החלטת הרבנות התקבלה לאחר דיווחים ופניות על טעויות ותקלות שנגרמו לציבור שומרי הכשרות.

הבורקס הוא מוצר מיוחד מבחינה כשרותית, משום שהוא משווק ללא אריזה נפרדת לכל פריט, ומקובל להגיש אותו באירועים בנפרד מכל סממן שיכול לאפשר לשומר הכשרות לדעת האם המאכל הוא פרווה או חלבי. לכן צורת הבורקס היא האמצעי הקבוע והזמין היחידי - באמצעותו ניתן לדעת את סיווג המזון.

בשנים האחרונות רבתה היצירתיות בתחום המאפים, מגוון הטעמים והמילויים גדל - וגם מגוון הצורות. גידול המגוון הוביל לריבוי התקלות, ולכן נחלצה הרבנות הראשית לקבוע את הנהלים הללו.

לפני מספר חודשים החל תהליך גיבוש הנהלים בהידברות עם בעלי המאפיות הגדולות לגבי אפשרויות הייצור השונות, והנוהל שהתקבל לבסוף מתאים לתנאים הטכנולוגיים הקיימים בענף ומקובל על רוב היצרנים הגדולים.

הנוהל החדש נועד לא רק כדי למנוע מכשלה מציבור שומרי הכשרות, אלא גם ליישם הלכה מפורשת בשולחן ערוך: "אסרו חז"ל ללוש עיסה בחלב בלא היכר, כדי שלא יבואו לאכלה עם בשר... אם אפו פת שנלוש בחלב, אסור לאוכלה כלל אפילו לבדו אפילו עם חלב".

הנוהל החדש ייכנס לתוקפו בר"ח אלול - 7 באוגוסט. החל מתאריך זה יצרנים שיחרגו מהנוהל לא יוכלו עוד להציג עצמם ככשרים ותוסר מהם תעודת הכשרות, וכן תוצרתם לא תיקלט אצל משווקים המחזיקים תעודת כשרות.
בורקסים נוהל כשרות תעודה יצרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד