ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

נמצאו הבעלים של "הניגון האבוד" • מיוחד לפורים

ששון ושמחה: ניגון חדש כבש את הטישים, החתונות והופעות הזמר - ונודע בשם "הניגון האבוד" • לכבוד פורים מגלה הבעל-מנגן שלום הורביץ את מקורו • להאזנה

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

אל רשימת הניגונים המושמעים ב'טישים' של גדולי האדמו"רים, בחתונות, בקונצרטים של גדולי הזמר החסידי - נכנס השנה להיט חדש. ניגון שמח, קליט המרקיד את ההמונים.

כינויו הוא "הניגון האבוד", שכן מקורו עד עתה לא נודע.

אולם בשיחה שערכנו לקראת חג הפורים עם הבעל מנגן החסידי הנודע, ר' שלום הלוי הורוביץ משכונת קראון הייטס, הוא מגלה את מקור הניגון.

"הניגון הזה איננו אבוד, ואין כאן שום מצוות השבת אבידה" – אומר ר' שלום, שלחניו מושרים בכל בית חסידי. ר' שלום הוא בן למשפחת הורוביץ, משפחה חב"דית הידועה בזכות כישרון הנגינה בה ניחנו בניה, ואשר הוציאה מתוכה כמה חזנים בעלי-שם.

ר' שלום עצמו היה חבר במקהלת מיוחדת שהחליטה לשמר את ניגוני חב"ד והקליטה סדרת תקליטים המהווים היום את האוצר הרשמי והשלם של יצירות המוזיקה החב"דית לדורותיה. "מקור הניגון הוא מדור חסידי אדמו"ר הצמח צדק נ"ע", הוא מספר. "בדור ההוא, היו שרים את הניגון באיטיות, יותר כמו ניגון דביקות, ויש לו גם סיום שלא מוכר היום.

"בחצר חב"ד, נהוג היה לחבר ניגון מיוחד לקראת י"א בניסן, יום הולדתו של האדמו"ר זצוק"ל. חסידים מכל העולם היו שולחים לחנים למילות פרק התהילים המתאים למניין שנותיו של הרבי, וועדה מיוחדת בחרה את הניגון אותו שרו בכניסת הרבי להתוועדות המיוחדת שנערכה מידי שנה ביום הולדתו".

ר' שלום זכה שניגוניו נבחרו פעמים רבות. לקראת יום הולדת פ"ד של האדמו"ר, צירף ר' שלום את ניגון הדביקות לפסוק "ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלקים בציון; מגיננו ראה אלקים והבט פני משיחך", מפרק פ"ד בתהלים.

"אצל הרבי ניגונים הם תמיד שמחים", אומר ר' שלום, ולכן החליט להפוך את ניגון הדביקות לניגון שמחה קצבי וקליט. את החלק האחרון, האיטי ביותר, לא היה ניתן לנגן בקצב מהיר ולכן ר' שלום הסתפק בחלקיו הראשונים של הניגון. כך הוא הפך לניגון המוכר כיום.

אם כך פני הדברים, כיצד הגיע הניגון המיוחד לפרסום כלל עולמי שכזה?

"באחת משמחות החתונה של המשפחה, כאשר כל האחים התאספו לחתונה, עלו האחים יחדיו לבמה ושרו כולם כאחד, גם את הניגון הזה.

"בחתונה זו השתתף גם בנו של אחד האדמו"רים החשובים, הוא שמע וקלט את הניגון ו'נדלק' עליו, ומאז הוא והניגון היו תמיד ביחד, והתחיל לשיר אותו בכל הזדמנות, וכך הודלקו בזה אחר זה נר מנר עד שהתפרסם בכל העולם כולו".

אגב, השיר פורסם במתכונת המיוחדת שלו בדיסק בשם 'בית הלוי ברכו את ה'' שיצא לאור בשנת ה'תשס"ה לחתונת ראובן נתן נטע, בנו של ר' שלום הורוביץ.

ר' שלום מגיש את הניגון לשמיעה, ואנו משתפים בו את הגולשים.

להאזנה:


שלום הורביץ הניגון האבוד חבד הצמח צדק המקור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד