י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בגלל הלשנה: רב בית הכלא נידון ל-45 יום בכלא

אריה לייב גלאנץ, מראשי העסקנים בניו יורק, שהופלל על ידי 'מסירה', נידון ל-45 ימי מאסר בפועל • מכתב אישי של האדמו"ר מסאטמר לשופט - נפל על אזניים ערלות

גלאנץ עם האדמו"ר מסאטמר זצ"ל
גלאנץ עם האדמו"ר מסאטמר זצ"ל

שופט בית משפט בניו יורק גזר את דינו של מי שמכונה 'מלך העסקנים' בניו יורק, אריה לייב גלאנץ, העוסק יותר מ-40 שנה בצרכי ציבור ואף כיהן שנים ארוכות כרב בתי הכלא בניו יורק סיטי - ל-45 יום בכלא.

גזר הדין שניתן אמש, והספיק לעורר סערה בחסידות סאטמר, מתייחס לאריה לייב גלאנץ, מי שבתפקידו כרב בתי הכלא נהג להגיע לבקר את האסירים בכל יום ושירת את צרכיהם הדתיים והיהודים במסירות ונאמנות אין קץ.

הפרשיה המצערת החלה, כאשר מספר גורמים אינטרסנטיים, חורשי רעה שאינם בוחלים בשום אמצעי בדרך למטרה, הובילו לפרסום שורת כתבות נגד גלאנץ בעיתונות המקומית בניו-יורק. אחד ה'סקופים' שצד את עיני הקוראים בפרט, הביאה מאוחר יותר לפיטוריו. על פי הדיווח, גלנץ הפעיל את קשריו כרב בית הכלא וארגן מסיבת בר מצווה בין כתלי הכלא לבנו של אחד האסירים.

הידיעה גרמה לתסיסה רבה. היו שראו בכך ניצול מעמד בלתי הולם והתערבות שאיננה ראויה כמתחייב מתפקידו. גלנץ נאלץ לפרוש מתפקידו.

אולם אם לא די בכך, הגיעה פרשיה נוספת וטרפה את הקלפים. משה אריה פרידמן, האישיות השנויה ביותר במחלוקת בציבור החרדי, או ליתר דיוק האדם שהצליח לקומם על עצמו את העולם החרדי במספר פרשיות, הלשין על אריה לייב ואחיו מנשה גלנץ. בגין סכסוך שהתגלע בין פרידמן למנשה גלאנץ, החליט הראשון 'לתפור' לאחים גלנץ 'תיק'. הוא פנה לרשויות וסיפר להם, כי האחים גלנץ הוציאו בעורמה במהלך 15 השנים האחרונות "שכר דירה מהממשלה" (המכונה סקשין 8) - סכום המסתכם ב-220 אלף דולר. לפי ההלשנה, מנשה גלאנץ הוליך שולל את המדינה, כאשר טען כי הוא מתגורר בדירת אחיו אריה לייב גלאנץ. הכסף לטענת פרידמן הגיע לכיסם של השניים.

המדינה הגישה לפני שנה ומחצה כתב אישום כנגד העסקן. מאז עבר המשפט טלטלות שונות. גלנץ נעצר בראשית הפרשיה ושוחרר כעבור זמן קצר בערבות של 50 אלף דולר ונאסר עליו לצאת מברוקלין ללא רשות בית המשפט, עד לתום הדיון בעניינו. נקודת מפנה שכמעט גרמה להסתבכות במצב, נרשמה באמצע הקיץ.

עורך דינו של גלאנץ כתב לשופט כי מרשו אמור לתת שירותי דת בעיירת גרין-קאונטי בהרי הקטסקיל שבמדינת ניו יורק, במקום שבו שירת כ'צ'אפלין של המשטרה המקומית, והוא מבקש אישור לשהות בהרים למשך מספר שבועות לצורך כך.

השופט בדק את הפניה עם השריף המקומי, אך זה התנער מכך וטען כי איננו יודע על כך מאומה. השריף טען, כי כבר לא שוחח עם גלאנץ כשנה וכי אף נמנע כעת מלהזדקק לשירותי הדת המוצעים, מפאת מצבו המשפטי הסבוך של גלאנץ. השופט לא אישר איפוא את הבקשה של העסקן.

לקראת ההכרעה הסופית וגזר הדין בעניינו, שיגר האדמו"ר מסאטמר מכתב אישי לשופט, בו הוא מבקש את רחמי בית המשפט עבור אדם שכל חייו היו מסכת קודש של סיוע ולעזרה לאחיו היהודים, ללא כל תמורה ובפרט לאחיו האסירים היהודים, להם היה כאב רחום בתקופת משרתו - אולם מכתבו נפל על אוזנים ערלות.

לאחר דחיות חוזרות ונשנות, הגיע פרקליטו של גלאנץ להסדר עם התביעה ונרשמה עסקת טיעון בין הצדדים. העסקה שהתקבלה על ידי השופט במהלך מתן גזר הדין, קובעת כי גלאנץ ישיב את הכסף למדינה, יכלא ל-45 יום ובנוסף יקבל מאסר של תנאי למשך שנה, שיופעל נגדו באם תישנה העברה.
למרבה האירוניה, גלנץ אמור לרצות את עונשו בו' אייר, דווקא באותו כלא בו שירת כרב, ולחבור לאחיו האסירים להם היה מורה דרך.

עוד בנושא:
הלשנה • מה יעלה בגורל בכיר עסקני סאטמר?
דריכות בסאטמר: גזר הדין במשפטו של העסקן גלאנץ
עסקן מאסר פלג חסיד כלא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד