י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האדמו"ר מצאנז: אין מקום סכנה ליהודים כמו בארץ

האדמו"ר בסעודת הילולא: "מה הדתיים כל-כך שמחים במדינה? אין שום מדינה שכפופה לגוי, תלויה בחסדיו ועדיין חוגגת עצמאות" • על הלוחמים בדת: "אינם מזרע ישראל"

האדמו"ר מצאנז. צילום ארכיון: אלישמע סנדמן
האדמו"ר מצאנז. צילום ארכיון: אלישמע סנדמן

הדרשה הנוקבת והחריפה, שנשא האדמו"ר מצאנז אמש, בעת ה'טיש' וסעודת ההילולא לכבוד זקנו בעל ה'דברי חיים' זי"ע, מייסד שושלת חסידות צאנז, בהשתתפות אלפי חסידי צאנז, רבניה וראשיה, מעורר הדים נרחבים.

במהלך הסעודה נשא האדמו"ר פלפול ארוך במשנתו של בעל ההילולא, ובסופו נשא דברי אגדה, במהלכם התייחס לנושאים אקטואליים, העומדים על סדר יומו של הציבור החרדי בארץ ישראל.

בהתייחס למדינת ישראל, אמר האדמו"ר: "כבר מאז קום המדינה רדפו אותנו וניסו להניע אותנו בתירוצים שונים מדבר ה'. המדינה היא הגורם לשנאה הרבה המופצת כיום בכל העולם כנגד היהודים, וכל זה בגלל שהם רודפים את עושי רצון ה'! כשרודפים יהודים חרדים בארץ, לא פלא שהשנאה לישראל בעולם כה גוברת".

האדמו"ר גם לעג ובז לאלו החוגגים את עצמאות המדינה בכל שנה מחדש, בעיקר מקרב הציבור הדתי: "מה הם כל-כך שמחים במדינה? אלו הדתיים שהאמינו במדינה כי זה 'מלכות'. האם טרם שבעו ממה שהמדינה עשתה להם בגוש קטיף וכו', כשבאכזריות גירשו אותם מביתם ועדיין הם מגוננים בעדה ונותנים יד לרדיפת שומרי התורה? אין שום מדינה בכל העולם שכפופה לגוי, איננה יכולה לנוע בלעדיו ותלויה בחסדיו ועדיין חוגגת עצמאות ...על מה חוגגים?

"לכל דור יש את הניסיונות שלו. בקום המדינה היה נסיון של ההיסחפות לציונות ועמדת ה'כוחי ועוצם ידי'. לפיכך היא עוד הצליחה לסחוף אחריה יהודים טובים. היום הציונות פשטה את הרגל והיא כבר מאחורינו. אין אידיאולוגיה. היא קרסה לחלוטין. מי שעוד מאמין במדינה הוא סכל. אין מקום סכנה ליהודים בעולם כמו ארץ ישראל, לולי ה' שהיה לנו. אנו מוקפים אויבים מכל עבר. כל התקוות של שלוה וביטחון עם מדינה משלנו התנפצו לרסיסים...

"אחד מראשי הרבנים הדתיים, שלח לי מכתב מדוע התבטאתי באחת הדרשות בזלזול כי 'הציונים הקימו להם מדינה', וכי אני מתכחש שיש כאן מדינה עצמאית? לא עניתי לשאלתו ולא הגבתי לו. אם הוא מבין שמדינה זה 'חתיכת בד על מקל' שיבושם לו. 'עצמאית?' אין מדינה שכה תלויה בכל החלטה במדינה אחרת וברוב שטחיה מפחדים אנשים לנוע.

"אנו חייבים להתפלל, על כל אלו שהם מזרע ישראל שרוצים להזיק לעולם התורה, שיחזרו בתשובה במהרה. זה שבכל זאת קם כאן בארץ קיבוץ כה גדול של בני תורה וחרדים זה לא 'בגלל המדינה', אלא 'למרות' המדינה".

האדמו"ר גם הגדיר את כל משנאי ה' כערב רב, שאינם מזרע ישראל, עליהם אומר הרשב''א, שצריך לתעב אותם, כיוון שכל מגמתם הוא שנאת התורה ועקירת הדת.

לאחר שהרחיב בנושא ההשקפתי, עבר האדמו"ר גם לעסוק בפסים אופרטיביים: "כל אלו שרק רשומים בישיבות ובכוללים ולמעשה אינם לומדים ומסתובבים ריקים, שיידעו שהם גורמים לחילול השם נורא כי חושבים שכל תלמידי הישיבות כך נראים..."

האדמו"ר התייחס להתנהגותם של תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים ואמר: "על כל אחד ואחד מאיתנו מוטל לשבת באהלה של תורה ולהגביר חיילים לתורה, אין ספק שכל הגזירות שמאיימים עלינו זה להצר את לומדי התורה, מאז קבלת התורה עמדו היהודים בפני קשיים, כשם שאור התורה גודל כך הקשיים גדלים".

כאן נשא האדמו"ר דברי חיזוק על ההסתפקות במועט שיש לכל אדם להרגיל ולא להיגרר למותרות שיש היום בעולם.

בסיום דבריו עברו עשרות בחורים מישיבת צאנז, אשר עמלו ועמדו בכור המבחן על מאות דפי גמרא רש"י ותוספות ועוטרו בתעודות הוקרה 'צורבא מדרבנן' על היבחנם 300 דפים ו'החבר' לאלו שנבחנו 600 דפי גמרא.
האדמו''ר מצאנז מדינה חרדים ציוניים עצמאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 80 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד