י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

זעקת הרבנית • "הם כולם הכו אותי. עמדתי למות. ירדו לי לחיים" • מצמרר

הבריחה הגדולה: הרבנית מלכה הלברנץ, אשתו של מנהיג כת 'לב טהור' שלמה הלברנץ, נמלטה תחת מעטה חשאיות כבד לישראל • הסיבה: אלימות פיזית קשה שהופעלה כלפיה, לאחר שמחתה על הנהגותיה המוזרות של הכת • האזינו להקלטה המצמררת

שלמה הלברנץ. צילום ארכיון
שלמה הלברנץ. צילום ארכיון



אי שם במחוז קוויבק שבערבות קנדה, מנהל שלמה הלברנץ כת דתית קיצונית והזויה בשם 'לב טהור'. קשה אפילו להתחיל להבין את אורחות החיים הסגפניים שהכתיב הלברנץ לעשרות מאמיניו, ויותר קשה לאמוד את מקור הכוח באמצעותו הוא שולט בחייהם מדי יום, ללא הפרעה.

מתחת לפני השטח, מתנהלת דרמה ענקית, המטלטלת את הכת ומאיימת עליה לראשונה איום קיומי של ממש. זה החל לפני מספר שבועות, כאשר תחת מעטה של חשאיות נמלטה מהכת לישראל מלכה הלברנץ, שהיא לא פחות מאשר רעייתו של מנהיג הכת.

בהקלטה בלעדית ומצמררת, הנחשפת לראשונה ב'בחדרי חרדים', מגלה מלכה כי הסיבה העיקרית לבריחה הגדולה היא אלימות שחוותה.

האזינו:


בשיחת הטלפון סיפרה הרבנית לאחד מבני משפחתה על מה שקרה באחת השבתות בחצי השנה האחרונה: "אני שומעת דפיקות מהצד של הגברים", היא שחזרה באוזניו, "נכנסו שמונה או עשרה גברים עם כסאות פלסטיק לבנות והכו אותם כולם עליי. אני עמדתי למות, צעקות.. לא הבנתי מה קורה, לא הבנתי למה. הם רדפו אחרי עד הבית, הפחידו אותי שאני לא אצא וזרקו עליי שלג. דפקו על הדלת והכו אותי, והכו אותי, והכו אותי".

ולמה כל האלימות הזו?

"הם טוענים שאני סגרתי את הדלת לנשים", הסבירה הלברנץ, "שהפרעתי לברית. ואיזו ברית יש בקריאת התורה? שמעת על זה פעם? אני סגרתי כי ביום חמישי הבחורים ירדו לי לחיים, אז חשבתי שאני אסגור עד שיבואו הנשים. כי אני פוחדת, יש בי כבר פחד".

במהלך השיחה, סיפרה הלברנץ כי פנתה לאחד מבני הכת שיעיד בפני בעלה על האלימות שהפנו נגדה הבחורים: "אמרתי לו: 'תלך להעיד לרבה'. אז הוא אמר לי: 'לא. הייתי רק 10 דקות'.

הסיבה: העזה להתנגד למנהגי הכת

מקרה האלימות נגד הרבנית המתואר בהקלטה, הוא רק קצה הקרחון למה שהיא חוותה בכפר במהלך השנים שבעלה מנהיג את הכת.

הסיבה העיקרית לסבלה היא העובדה שהעזה להשמיע התנגדות לעונשים שבהם משתמשים בתוך הכת. העונשים, כך על פי העדויות שנחשפו בעבר, כוללים הכאות אכזריות של ילדים; גירושין ונישואין כפויים בין חברי הקהילה; נישואין של קטינים וקטינות מגיל 14; השגת ציות באמצעות כאב - למשל נעילת נעליים במידה קטנה; נידוי קיצוני והחרמה של כל מי שאינו מציית; קנסות כספיים, שלילת מזון והחרמת ספרי קודש כאמצעי ענישה; הפרדה אלימה בין הורים לילדיהם החל מגיל חצי שנה, למשך חודשים ושנים; אבחונים פסיכיאטריים לרבים מהחברים בקהילה, ניתוק מוחלט מהמשפחה בישראל ועוד.

לפני מספר שבועות היא נמלטה לישראל. "היא שוהה בבית אחת מבנות משפחתה בצפון הארץ", מספר גורם המעורב בפרטי בריחתה. הגורם מוסיף כי בקהילה בקנדה שמחים ומאושרים על כך שהיא עזבה, "הם מעולם לא אהבו את העובדה שאשת המנהיג כופרת בכל השיטה".

בתגובת הרבנית ל'בחדרי חרדים', היא מחתה על פרסום הדברים, לטענתה הפרסום מהווה לשון הרע ופגיעה בצנעת הפרט. הרבנית גם ציינה בפנייתה כי היא שוהה בארץ על רקע בעיה רפואית הקשורה עם משפחתה ולא נמלטה מהקהילה.

סיפור נוסף מטלטל את הקהילה בימים אלו, והוא עוד עשוי לחולל הדים נרחבים: מדובר בדין תורה שבו תובע בבית דין קנאי בקנדה נתן הלברנץ את אחיו נחמן, לאחר שילדיו של נתן הוצאו ממנו בכפייה משום שבני הכת טענו כי אשתו אינה מסוגלת לטפל בהם. כחלק מהניסיונות להחזיר אליו את ילדיו, שהה נתן הלברנץ בישראל, ולאחר שנה חזר לקנדה - שם הוא שוהה מחוץ לקהילה. בימים אלו ממתינים בקהילה בדריכות להכרעת בית הדין על גורל ילדיו.
לב טהור מלכה הלברנץ בריחה הקלטה התעללות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד