י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

לימודי ליבה? הגר"ח במכתב: "להרחיק מלימודים זרים"

האם שינוי כללי התקצוב יגרום לשלב לימודי ליבה? • הגר"ח קנייבסקי במכתב חריף: "תלמודי תורה ששינו להוסיף לימודים זרים - חובה על כל אב החרד לבניו להרחיק מהם"

הגראי"ל והגר"ח
הגראי"ל והגר"ח

הקיצוצים הכואבים בחינוך החרדי שאושרו במסגרת התקציב החדש, ואשר נועדו בין השאר לכפות לימודי ליבה, הביאו למכתב חריף של הגר"ח קנייבסקי נגד לימודים אלה.

"מה שיש כהיום תלמודי תורה ששינו להוסיף לימודים זרים ועוד שינויים, חובה על כל אב החרד לבניו להרחיק מהם. והדבר פשוט שאין אדם יוצא חובת המצוה, ללמד את בנו תורה, אלא בדרך שנמסרה מדור דור", כותב הגר"ח.

במכתב, הנושא את הכותרת 'דעת תורה', ואשר מתפרסם היום (ג) ב"יתד נאמן", כותב הגר"ח את הדברים הבאים: "כתב הרמב"ם בהלכות ת"ת (פ"ה), קטן אביו חייב ללמדו תורה שנאמר ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם. ובשו"ע, מצוות עשה על האיש ללמד את בנו תורה (יור"ד רמ"ה). והדבר פשוט שאין אדם יוצא חובת מצווה זו אלא בדרך שנמסרה מדור דור.

"ומה שיש כהיום תלמודי תורה ששינו להוסיף לימודים זרים ועוד שינויים, הנה חובה על כל אב, בכל עיר ועיר, החרד לבניו, להרחיק מהם". את מכתבו הנוקב מסיים הגר"ח בברכה: "ויקויים בו, וכל בניך לימודי ד' ורב שלום בניך".

כזכור, כבר בשלהי חודש אדר שנה זו כתב הגראי"ל שטיינמן מכתב נוקב למנהלי התתי"ם, ובו הקריאה "לעמוד כחומה בצורה ולא לשנות אפילו כחוט השערה מדרך החינוך שקיבלנו וחינכנו עד היום".

במכתבו דאז כתב: "לכבוד מנהלי התתי"ם, ד' עליהם יחי'. הנה ענין החינוך של ילדי ישראל נמסר לנו מדורי דורות מאברהם אבינו עד היום הזה, והוא לשמור דרך ד' לעשות צדקה ומשפט, ומה שבאים כיום להתערב ולדרוש מאיתנו לשנות את סדרי הלימוד על ידי הוספת עוד שעות לימוד של לימודי חול, ומאיימים בשינוי תקציבים, הלא שיתבוננו הם בעצמם לאיזה הצלחות בחינוך הם הגיעו רח"ל.

"על כן על מנהלי התתי"ם לעמוד על זה כחומה בצורה ולא לשנות אפילו כחוט השערה מדרך החינוך שקבלנו וחינכנו עד היום. ונקוה שנצליח להמשיך לחנך את ילדינו עד ביאת גואל צדק בב"א בלי שום שינוי. הכו"ח למען שמירת החינוך הטהור של ילדי ישראל".
הגראיל שטינמן הגרח קניבסקי ליבה לימודים תלמודי תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד