י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

האדמו"ר מסאטמר: "מכריחים הציבור לשתוק"

האדמו"ר מסאטמר תוקף את גדולי ישראל בשל התנגדותם להפגנות מחאה נגד חוק הגיוס • "גם אם יש מי שרוצה לצעוק ולמחות, ישנם כאלו שמבקשים להשתיק אותם" • להאזנה

האדמו"ר מסאטמר. צילום: ארכיון
האדמו"ר מסאטמר. צילום: ארכיון

"יש מי שמכריח את הציבור לשתוק מול הגזירות", כך תוקף האדמו"ר מסאטמר את ראשי הציבור החרדי בישראל.

האדמו"ר מסאטמר נשא דברים בטיש ההילולא לזכר דודו האדמו"ר בעל ה'דברי יואל' מסטמאר זצ"ל, שנערך בהיכל בית המדרש הגדול בקריית יואל.

תחילה, עסק האדמו"ר במשנתו של בעל ההילולא. "אני זוכר את דודי הקדוש בעל ההילולא", פתח האדמו"ר ואמר, "עומד בביתו ומתריע, כפי שגם אני כבר אמרתי כמה פעמים: כי יגיע זמן שבחורים לא יוכלו לחיות וללמוד תורה בשלווה בארץ הקודש. אמנם חלפו מאז כשישים שנה, אבל הדברים חקוקים היטב בזיכרוני.

"ואכן, כיום הגענו למצב זה. הם עומדים שם בארץ הקודש לחוקק חוק חדש של גיוס בני הישיבות, במטרה לגייס את הבחורים לצבא הטמא המלא בטומאה וכל העבירות. זו גזירה נוראה מאוד, שמטרתה לעקור את הדת והתורה בארץ הקודש".

וכאן אמר האדמו"ר: "הבעיה הכי גדולה היא, שיש אנשים שלא מרגישים שזו מטרת הגזירה. ולכן, יש ציבור ענק מתוך כלל ישראל ששותק ולא יוצא למחות. וזולת זאת, גם אם יש מי שרוצה לצעוק ולמחות, ישנם כאלו שמבקשים להשתיק אותם.

"ננסה לחשוב קצת. אם דודי הקדוש בעל ההילולא היה חי בדורנו, מה הוא היה עושה? הוא הלא היה מרעיש עולמות לנוכח הגזירה. אבל היום? רח"ל שותקים ועוד מכריחים אחרים גם לשתוק!"

כאן עבר האדמו"ר לתקוף את גזירת הליב"ה והביע חשש מפני התקפלות מנהלי המוסדות: "הם רוצים לקצץ בקצבאות למי שלא ילמד ליב"ה. הבעיה היא לא הקיצוץ, שכן אם הם רק יקצצו אז מילא. הבעיה האמיתית היא שמנהלי המוסדות לא יעמדו בניסיון והם ימשיכו לקבל כספים ויכניסו את הלימודים הללו בכל המוסדות. בתחילה, זה ילך עם פשרות, למחצה לשליש ולרביע, אך חוששני, כי לבסוף כל המוסדות ילמדו את כל התוכניות רח"ל.

"כמה רוח הקודש הופיע בבית מדרשו של בעל ההילולא, שטען כי הממשלה לא מתקצבת חינם את מוסדות החינוך. הם יתנו אמנם בתחילה תקציבים, אבל אחר כך יתבעו לעין כל תמורה לאותם תקציבים. הבה ונראה כמה גדולים דברי חכמים וכפי שבעל ההילולא זעק תמיד, מנהמת ליבו הטהור כי רשעותם של הציונים, איננה יודעת גבולות והרי ברור כי כל המטרה שלהם היא רק עקירת הדת. מי מילל ומי פילל, שבארץ הקודש יוציאו צווי מאסר על יהודים הרוצים ללמוד תורה".

האדמו"ר גם התייחס לעצרת הגדולה שהתקיימה במנהטן לפני שבועות אחדים, במחאה על גזירת הגיוס והביע מורת רוחו על כי היהדות החרדית המקומית, לא חברה כתף אל כתף כדי להפגין: "לפני כמה שבועות, יצאו אלפי המוני עם ישראל לרחובה של עיר, לזעוק ולהכריז כי 'כלל ישראל לא ישקוט ולא ינוח לנוכח גזירה כזו'. אבל אני חייב להודות ולומר בכאב, כי אילו זכינו, היו משתתפים בה מאות אלפים יהודים. כלל ישראל ברוך ה', מונה כמות גדולה דייה של אוכלוסייה בארה"ב, וגזירה כזו הייתה חייבת להביא מאות אלפים ולהרבות בכבוד שמים, אם זה היה כואב לכולם באמת".

כאן הבטיח האדמו"ר, כי טרם נאמרה המילה האחרונה: "אני רוצה להגיד ולהצהיר בפניכם, שההפגנה הייתה רק התחלה. אנו נמשיך לפעול בכל דרך שתעלה בידינו, עד שהגזירה הנוראה תתבטל. או אז נזכה שיתקיים הפסוק 'וכל קרני רשעים אגדע תרוממנה קרנות צדיק'".


סאטמר הפגנות ליבה גיוס ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד